آخرین وضعیت توسعه و تولید از میادین مشترک نفتی کشور

به‌گزارش ایسنا، بر اساس آخرین آمار، از ظرفیت تولید نفت خام از میادین مشترک غرب کارون شامل آزادگان شمالی و جنوبی، یادآوران، یاران شمالی و جنوبی از ۷۰ هزار بشکه در روز در مرداد سال ۱۳۹۲ به حدود ۳۵۰ هزار بشکه در روز در پایان سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است.

آغاز تولید نفت خام از میدان مشترک نفتی آذر از اسفندماه ۱۳۹۵ و افزایش تولید از این میدان در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ و دستیابی به تولید ۶۰ هزار بشکه در روز نفت‌خام از این میدان تا پایان سال ۱۳۹۸ رسیده است. همچنین راه‌اندازی تاسیسات متحرک فرآورش تولید نفت در خلیج‌فارس و آغاز تولید از لایه نفتی میدان پارس جنوبی از فروردین ماه ۱۳۹۶بوده است.

تکمیل و بهره‌برداری از ردیف‌های فرآورشی طرح افزایش ظرفیت فرآورش نفت خام در حوزه غرب کارون جمعاً با ظرفیت فرآورش نفت‌خام به میزان ۱۶۵ هزار بشکه در روز از دیگر اقدامات دولت یازدهم در این حوزه بوده است.

قراردادهای جدید نفتی و تاکید بر افزایش ضریب برداشت

علاوه‌بر این انعقاد قرارداد طرح بهبود ضریب بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری از میادین مشترک نفتی پایدار غرب و آبان با کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های زاروبژ نفت روسیه و دانا انرژی از دیگر اقدامات دولت تدبیر در حوزه نفت بوده است.

همچنین انعقاد قرارداد طرح توسعه و بهره‌برداری از میادین نفتی سپهر و جفیر با شرکت گسترش انرژی پاسارگاد ایران، انعقاد قرارداد توسعه و بهره‌برداری میادین چشمه خوش، پایدار شرق و دالپری با کنسرسیوم شرکت‌های روسی و ایرانی در این حوزه به چشم می‌خورد.

اجرای طرح‌های نگهداشت توان تولید (طرح های EPC/EPD) از طریق پیش‌بینی سرمایه‌گذاری بیش از ۶ میلیارد دلار و با هدف نگهداشت و افزایش تولید نفت خام به میزان ۲۸۱ هزار بشکه در روز طی سه سال و انعقاد ۱۰ فقره قرارداد به ارزش ۶۵۰۰ میلیارد تومان با پیمانکاران داخلی در سال ۱۳۹۷ از جمله مواردی است که در کارنامه دولت امید به چشم می‌خورد.

“ازدیاد برداشت” از میادین نفتی، موضوعی است که هرچند از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بالا رفتن سن مخازن نفتی روز به روز بر اهمیت آن می‌افزاید، اما شواهد و قرائن حاکی از آن است که تا مرحله اجرایی و عملیاتی این موضوع در کشور ما، همچنان راهی طولانی در پیش است.  ازدیاد برداشت نفت به مجموعه تکنیک‌ها و فرایندهایی گفته می‌شود که طی آن با استفاده از انرژی یا مواد خارج از میدان نفتی، میزان نفت خامی را که استخراج آن‌ها با روش‌های معمولی امکان‌پذیر یا تولید آن اقتصادی و مقرون به صرفه نیست، استخراج و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

از آنجا که عمر بیشتر مخازن نفتی دنیا به نیمه دوم خود رسیده است و ایران نیز با سابقه بیش از ۱۰۰ ساله صنعت نفت از این قاعده مستثنی نیست، میزان برداشت نفت از آن‌ها به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته، به همین دلیل شرکت‌های نفتی از روش‌های ازدیاد برداشت با استفاده از فناوری‌های نوین برای بهره‌وری بیشتر در برداشت از ذخایر نفتی استفاده می‌کنند.

کم کم دامنه اهمیت ازدیاد برداشت از میادین در ایران هم گسترده شد و طرح افزایش یک درصدی ضریب بازیافت در مخازن هیدروکربوری تحت مدیریت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در اوایل سال ۱۳۹۱ به وزارت نفت ارائه شد. در قالب قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور، وزارت نفت موظف به ارائه برنامه جامع صیانتی و ازدیاد برداشت از مخازن هیدروکربوری به منظور افزایش ضریب بازیافت مخازن کشور شده بود. وظیفه ای که علی کاردر، معاون وزیر نفت چندی پیش اعلام کرد ایران نتوانسته به آن جامعه عمل بپوشاند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید