مقامات ترکمنستان می‌گویند فرایند ساخت و ساز و پیشرفت فیزیکی خط لوله تاپی طبق برنامه پیش رفته و کنسرسیوم تاپی همچنان به مذاکرات خود با طرفین این پروژه ادامه می‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از ترند، مرادگلدی مرداف، معاون نخست‌وزیر ترکمنستان در امور سوخت و مجموعه‌های انرژی در جلسه‌ای که در ساختمان مرکزی مجموعه نفت و گاز این کشور برگزار شد، گزارشی پیرامون فرایند ساخت و ساز خط لوله تاپی ارائه نمود.

مرداف در این جلسه ضمن ارائه اطلاعاتی پیرامون پیشرفت فیزیکی احداث خط لوله انتقال گاز ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هندوستان (تاپی) اعلام کرده است که ساخت و ساز خط لوله تاپی طبق برنامه پیش می‌رود. وی همچنین تاکید کرد که مسئولان دپارتمان‌ها و نهادهای مرتبط با این پروژه می‌بایست کنترل ویژه‌ای بر فرایند ساخت این خط لوله داشته باشند.

فرایند ساخت و ساز خط لوله تاپی از دسامبر سال 2015 آغاز شده و مجموع هزینه‌های این پروژه بین 7 الی 10 میلیارد دلار برآورد شده است.

در همین راستا، کنسرسیومی که با مشارکت بانک توسعه آسیایی (ADB) تشکیل شده است همچنان به مذاکرات فعال با طرفین متنفع از این پروژه ادامه می‌دهد. گزینه‌های مختلف مشارکت در این پروژه همچون خرید سهام آن، تامین مالی پروژه، تامین مالی از طریق بانک‌های توسعه بین‌المللی و با کمک آژانس‌های اعتباری صادراتی از سرتاسر جهان در این مذاکرات مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

از آنجایی که مدیریت شرکت خط لوله تاپی محدود است، شرکت دولتی «ترکمن نفت‌گاز» که دارای سهام کنترلی است، اصلی‌ترین تامین‌کننده مالی و مدیر پروژه است. کنسرسیوم مذکور شامل اعضای دیگری همچون شرکت گاز افغانستان، شرکت بین دولتی سیستم‌های گاز (خصوصی) و ایندیان گیل نیز می‌باشد.

طول این خط لوله معادل 1840 کیلومتر خواهد بود و ظرفیت انتقال گاز با حجم 33 میلیارد متر مکعب به صورت سالانه را دارا می‌باشد. سوخت مورد نیاز برای انتقال از طریق این خط لوله قرار است از حوزه گازی «گالکینیش» در ترکمنستان که دومین میدان بزرگ گازی در جهان است، تامین شود.

طول بخش ترکمنی این پروژه تنها 205 کیلومتر است.

این پروژه خط لوله از طریق شهرهای افغانستان نظیر «هرات» و «قندهار» مسیری 816 کیلومتری را طی کرده و با طی مسیر 819 کیلومتری از شهرهای «کوتا» و «مولتان» در پاکستان به تاسیسات «فازیکا» در هند می‌رسد.

ترکمنستان به دلیل محدودیت منابع مالی و بحران‌های ارزی اخیر، از کشورهایی همچون ازبکستان و عربستان سعودی برای تامین مالی این پروژه درخواست کمک کرده است. چندی پیش محموله‌های لوله انتقال گاز از عربستان سعودی به این کشور رسیده و در ساخت و ساز این خط لوله مورد استفاده قرار گرفتند.