یونان چگونه از خط لوله گازEast Med نفع می برد.

براساس گزارش روزنامه آلمانی Handelsblatt، یونان قطعا از توافق اخیر با رژیم صهیونیستی  و قبرس برای ساخت خط لوله گاز East Med بهره خواهد برد. خط لوله پیشنهاد شده گاز طبیعی را از دریای مدیترانه به اروپا انتقال خواهد داد. اخیرا قرارداد همکاری با  حضور نخست وزیر یونان، الکسیس سیپراس، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و نیکس آناستازیایس، رئیس جمهور قبرس، امضا شده است.

به گفته Handelsblatt، مذاکرات بین این سه کشور در این زمینه در سال 2015 آغاز شده و اکنون به مرحله حساسی رسیده است. سه کشور مدیترانه ای قصد دارند همکاری خود را تشدید کنند و با ایجاد یک دبیرخانه مشترک به همکاری ادامه دهند.

این روزنامه خاطرنشان می کند که ذخایر فراوانی از گاز طبیعی در حوزه دریای مدیترانه قرار دارد و می تواند به طور قابل توجهی به تامین انرژی کل اروپای غربی کمک کند.

با این حال، مسئله انتقال منابع از مناطق حفاری به اروپای غربی همچنان مورد بحث است. پروژه خط لوله East Med  در حال حاضر در مورد ساختن یک خط لوله 1،900 کیلومتری در امتداد مدیترانه شرقی است.

این خط لوله از حوزه های گاز طبیعی در مناطق اشغالی آغاز خواهد شد و از طریق جزایر قبرس و کرت به سمت شبه جزیره پلوپونز یونان امتداد خواهد داشت. این مسیر سپس به یونان خواهد رسید.

1300 کیلومتر از خط لوله 1،900 کیلومتری زیر آب اجرا خواهد شد. تمام طرفهای شرکت کننده در این پروژه بر این موضوع اشتراک نظر دارند که این موضوع یک چالش فنی بزرگ است؛ چرا که عمق دریای مدیترانه در این مناطق می تواند به  3000 متر برسد.

بر اساسا خبر Handelsblatt یونان می تواند نه تنها هزینه انتقال گاز را اخذ کند و نقش خود را به عنوان هاب انرژی تقویت کند، بلکه می تواند از خط لوله برای تامین نیازهای خود نیز بهره برداری کند.

علاوه بر این، بر اساس اظهارات سفیر ایالات متحده در رژیم صهیونیستی دیوید فریدمن، به غیر از منافع اقتصادی کشورهای درگیر، این خط لوله دارای اهمیت ژئواستراتژیک بسیار زیادی است. خط  لوله East Med ، هرچند کوتاهتر از خط North Stream روسیه  است ولی  بدون شک نقش روسیه را عنوان تامین کننده انحصاری گاز اروپا محدود می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید