حضور مدیران شرکتهای تابعه گروه در همایش اقتصادی و تجاری ایران و عراق

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در همایش تجاری ایران و عراق که امروز در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد گفت: طی سال‌های اخیر همکاری اقتصادی دو کشور روند روبه رشدی داشته بطوریکه حجم معاملات در مجموع به ۱۲ میلیارد دلار رسیده است.

وی ادامه داد: راهبرد ما در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی، رسیدن به عدد ۲۰ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ است که تحقق این مهم، نقش بسزایی در توسعه کمی و کیفی روابط و ارتقای شاخص‌های اقتصادی مناسبات دو کشور دارد. در حال حاضر محصولات پلیمری و فرآورده‌های نفتی و کالا‌های تولیدی و برق و گاز مهمترین کالای صادراتی ایران به عراق است.

جهانگیری افزود: فشار‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا برای ایجاد محدودیت در مناسبات دولت و مردم ایران و دولت و مردم عراق، بر خلاف منافع دو کشور است. ایران و عراق تصمیم گرفته اند در این منطقه پرآشوب و پرمنازعه، روابطی دوستانه، مستحکم و مبتنی بر منافع مشترک داشته باشند. خوشبختانه همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق، در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است.

وی تصریح کرد: ایران، عراق جدید را پُلی برای همکاری و شراکت همه کشور‌هایی می‌داند که به استقلال و حاکمیت ملی این کشور پایبند هستند و به خواست و رأی ملت عراق احترام می‌گذارد. در این مسیر برای سرعت بخشیدن به توسعه عراق آماده همکاری دوجانبه و چندجانبه منطبق با سیاست‌های دولت عراق هستیم.

جهانگیری ادامه داد: عراق برای عبور از چالش‌های پیش رو و پیگیری روند سیاسی مبتنی بر مردم سالاری و استقرار و ثبات سیاسی وارد مرحله بازسازی خود شده است و ایران، کشور عراق را کشوری ثروتمند و برخوردار از اهمیت جغرافیایی و کشوری دوست برای خود می‌داند.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: خوشبختانه حضور فعالان اقتصادی در کشور در این همایش نشان داد که این فعالان خواهان توسعه همکاری بین دو کشور هستند و از این امر خرسندم.

جهانگیری بیان کرد: خرسندم که کشور همسایه عراق از نبرد با داعش سربلند بیرون آمده و کشور ما آمادگی همه جانبه همکاری با این کشور است که امیدواریم زیر ساخت های آن  هم مرتفع شود.

در ابتدای این همایش غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران ضمن خوشامدگویی به نخست وزیر عراق و هیئت همراه گفت: این گونه دیدارها می تواند تاثیر بسزایی در گسترش همکاری های دو کشور به خصوص در بحث تجارت داشته باشد.

وی افزود: نگاه ایران به کشورهای همسایه و اسلامی سیاست راهبردی و استراتژیک است که دولت آقای روحانی به آن اهتمام ویژه دارد بخش خصوصی ایران نیز توجه جدی به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه را در دستور کار خود قرار داده است که در این میان کشور دوست و برادر عراق از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

شافعی تصریح کرد: در دیدار قبلی به همکاران و برادرانم در اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق تصریح کردند بخش خصوصی ایران در کنار تجارت کالایی همواره در به توسعه روابط اقتصادی از طریق انتقال تجارب سرمایه گذاری در تولید مشترک محصولات صنعتی با فعالان اقتصادی قرار است دو ملت بزرگ ایران و عراق با وجود مشترکات تاریخی و فرهنگی فیمابین و گسترش روابط در سطوح مختلف بیش از هر کشور دیگری شایسته برخورداری از بالاترین سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری هستند.

وی گفت: ایران و عراق دو کشور مهم و تاثیرگذار در منطقه با ظرفیت های اقتصادی بالا توانمندی ها و امکانات بالقوه می توانند مکمل گر باشند لذا می بایست از ظرفیت های موجود در جهت توسعه و گسترش روابط اقتصادی و ایجاد رفاه و آبادانی برای ملت و دو کشور به نحو شایسته بهره گیری کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به عراق در حالی انجام گرفت و بردهای بسیار ارزشمندی برای دو کشور داشت که بعضی از تفاهم به سرعت اجرایی شد و از این بابت بخش خصوصی به آینده بسیار امیدوار است.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۸ با افزایش روبرو بوده است اما سوال اساسی این است که آیا این حجم روابط در ظرفیت های اقتصادی و توانایی های دو کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: عدم وجود روابط بانکی و مبادلات پولی و پوشش های بیمه ای مشکلات حمل و نقل و روادید گمرکی و استاندارد از جمله عمده موانعی است که موجب کندی در مراودات اقتصادی فیمابین شده است که حل این مشکل جزو مطالبات فعالان اقتصادی بخش خصوصی از دولتمردان دو کشور است در عین حال انتظار می‌رود با تسهیل تردد تجار و یکسان سازی تعرفه های گمرکی زمینه برای تجارت سالم و روان میان فعالان اقتصادی بیش از پیش فراهم شود.

وی تاکید کرد: ما این آمادگی بخش خصوصی ایران را در قالب اتحادیه‌ها انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی وابسته به اتاق ایران جهت بازسازی زیرساخت ها و بخش های صنعتی و معدنی ارائه و همچنین ارائه خدمات فنی و مهندسی و سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه های مختلف عمرانی عراق از جمله ساخت و ساز فرودگاه جاده سازی سد سازی کشاورزی صنایع غذایی گردشگری زیارتی توریسم درمانی تولید مشترک در زمینه لوازم خانگی نساجی فرآورده‌های لبنی و مصالح ساختمانی را اعلام و پیشنهاداتی را اعلام کنند.

شافعی امضای موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور، تعمیق روابط اقتصادی دو کشور از طریق ایجاد مناطق آزاد تجاری شهرک های صنعتی و ساماندهی بازار  و ایجاد دروازه مشترک گمرکی بین دو کشور، تاسیس شرکت‌های مشترک حمل و نقل بین المللی دو سه جانبه فی مابین به منظور تسهیل مراودات تجاری بین عراق و سوریه و ایران را از جمله پیشنهادات برشمرد و ابراز امیدواری کرد: راهکارهای عملی توسعه روز افزون قبول دارید یا نه فعالان بخش خصوصی ایران و عراق محقق شود و حجم تجاری کشور به سرعت به حجم ۲۰۰ میلیارد دلار برسد.

به گزارش روابط عمومی گروه صنعتی سدید، هیئتی متشکل از برخی مدیران شرکتهای تابعه گروه صنعتی سدید نیز  به منظور رایزنی در مورد همکاری های دوجانبه و توسعه فعالیت های صادراتی شرکتها در این همایش حضور دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید