مهار کردن گازهای فلر نفتی برای تولید برق

استفاده از گاز‌های فلر در تولید برق بین پژوهشگاه‌های نیرو و نفت مورد بررسی قرار گرفته و پس از تحقیقات فنی، اقتصادی و زیست محیطی، نتایج ارزشمندی حاصل شده است.

به‌گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، حمید چیت‌چیان، در نشست مشترک مدیران پژوهشگاه‌های نیرو و صنعت نفت، به برنامه‌ریزی‌های وزارت نفت در زمینه جمع‌آوری گاز‌های فلر و استفاده اقتصادی از آنها اشاره کرد و افزود: پیش از این برنامه‌ریزی‌ها در مجموع 11 میلیارد متر مکعب گاز فلر را در بر می‌گرفته و با توجه به آمار‌های به‌دست آمده حدود 5 میلیارد متر مکعب دیگر از این گاز وجود دارد که تصمیم داریم برای این بخش، مصرف اقتصادی، فنی و منطقی شناسایی کنیم.

چیت‌چیان با اشاره به سابقه همکاری‌های دو پژوهشگاه گفت: یکی از موضوعاتی که مورد بررسی دو طرف قرار گرفته، استفاده از گاز‌های فلر در تولید برق است که در این زمینه تحقیقات فنی، اقتصادی و زیست محیطی انجام و خوشبختانه نتایج ارزشمندی حاصل شده است.
وی ادامه داد: از یک‌سو محصول این فعالیت، برق خواهد بود که از مباحث محوری وزارت نیروست و از سوی دیگر، استفاده از گاز‌های فلر از چالش‌های حوزه نفت است، بنابراین در این زمینه درصدد جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی و ایجاد تسهیلات در دو وزارتخانه هستیم.

وی تعامل پژوهشگاه‌ها و مراکز دانشگاهی را برخوردار از اهمیت بسیار بالا دانست و گفت: فعالیت پژوهشی را باید یک زنجیره دانست که یک سمت آن دانشگاه‌ها و سمت دیگر آن به بخش خصوصی متصل می‌شود و میان این دو بخش حلقه‌های تکمیل کننده وجود دارد که مراکز تحقیقات دولتی را می‌توان جزو این بخش به حساب آورد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید