افزایش تقاضای جهانی برای لوله های درز جوش مستقیم

افزایش تقاضای جهانی برای لوله های درز جوش مستقیم (LSAW) ظرفیت کارخانه های لوله سازی را در سال 2020 تحت فشار قرار می دهد.

با تقویت بازار جهانی نفت و گاز فرصت های جدید سرمایه گذاری خارجی در پروژه های عظیم خط لوله بروز می کنند.

در سالهای گذشته تولید کنندگان لوله های (LSAW) با کمبود پروژه های مرتبط روبرو بودند و قیمت لوله های LSAW در رکود بوده است. با این حال در ماههای اخیر، استارت پروژه های خط لوله در استرالیا، عربستان و موزامبیک به تکمیل شدن ظرفیت تامین کنندگان ژاپنی این محصول کمک کرده است.

اما ظرفیت بلا استفاده خطوط تولید LSAW در کارخانه های صادرات محور ژاپن، اروپا و هند که در زمینه تامین لوله های گاز/نفت ترش فعالیت دارند همچنان بالا است.  ولی روند آغاز پروژه های خطوط لوله فراساحلی که از ابتدای سال 2019 آغاز شده است حداقل تا پایان سال آینده میلادی رو به رشد خواهد بود .

پیشبینی تقویت بیشتر تقاضا در سال 2020

در استرالیا 3 پروژه عظیم خط لوله از Woodside به ConocoPhillips  با هدف جایگزینی خط لوله فرسوده موجود و نیز افزایش ظرفیت LNG و صادرات بیشتر آغاز می شود.

در آسیا شرکت CNOOC چین اولین حوزه گازی خود را در دریای جنوب چین ایجاد می کند که نیازمند خط لوله فراساحلی برای اتصال به شبکه موجود است. این شرکت مناقصه بین المللی را برای این پروژه اعلام کرده است که نیازمند 30000 تن لوله LSAW است .

اما شاید بیشترین تناژ برای LSAW مربوط به خاورمیانه باشد. در این خصوص شرکت قطر پترولیوم قصد دارد پروژه های توسعه میدان گازی شمالی و پروژه های پایداری شبکه  بسیاری در این حوزه انجام دهد. هردوی اینها نیازمند صدها هزاران تن خط لوله LSAW به منظور حفظ و توسعه تولید LNG است.

در کل انتظار داریم کلیه پروژه های نشان داده شده در شکل بالا در صورت اجرا در حدود 1.6 میلیون تن لوله LSAW نیاز داشته باشند .

پاسخ سمت عرضه بازار لوله های LSAW

در حالی که تقاضا در حال بهبود است ، ظرفیت کل LSAW در ژاپن در حال کاهش است. شرکت Nippon تا ماه اکتبر کارخانه کاشیما را تعطیل خواهد کرد و ظرفیت سالانه LSAW از 1 میلیون تن در سال به حدود 500،000 تن کاهش می یابد. اما JFE که دارای یک کارخانه LSAW با محوریت صادرات دارد ، به احتمال زیاد در بسیاری از این پروژه های فراساحلی رقابت خواهد کرد.

ظرفیت LSAW در هند و اروپا نیز وجود دارد که در زمینه تحویل خطوط LSAW فراساحلی تخصص دارند. به طور خاص نرخ بهره برداری کارخانه ها در اروپا پایین است – یکی از بزرگترین تولید کنندگان LSAW در جهان در نظر دارد در این پروژه های صادراتی شرکت کند. بنابراین ظرفیت تحویل پروژه ها عنوان شده در شکل  وجود دارد. اما ذکر این نکته ضروری است که بخش عمده ای از این پروژه های خط لوله LSAW مربوط به سرویس ترش(sour service) هستند.

کارخانه های لوله سازی ملزم به انجام تست های اضافه HIC) hydrogen induced cracking) و SSC) sulfide stress cracking) برای این لوله ها هستند که معمولا زمان تحویل را حدودا 5-6 هفته نسبت به لوله های غیر سرویس ترش افزایش می دهد. همچنین بسیاری از پروژه های معرفی شده در شکل فوق نیازمند تست HARD SPOT هستند. که این امر معمولا در کارخانه ساخت ورق و نه لوله سازی انجام می شود. با این وجود احتمال اینکه مشتریان تقاضای تست غیر مخرب UT در مورد ورق های تخت در ورودی کارخانه لوله سازی را داشته باشند وجود دارد. که موجب افزایش زمان تحویل می شود.

شاید در حال حاضر پیش بینی افزایش قیمت لوله LSAW در سال 2020 با افزایش تقاضا، کمی خوش بینانه به نظر برسد. با این حال تناژ پروژه های فراساحلی فوق برای پر کردن ظرفیت کارخانه های صادراتی LSAW حتی با وجود افزایش زمان تحویل کافی نیست. به علاوه در مقاله  تمرکز بر کارخانه های شناخته شده اروپا، ژاپن و هند بوده است. ظرفیت تولید عظیمی برای لوله های LSAW در چین و روسیه وجود دارد و ظرفیت خاورمیانه در این زمینه نیز در حال افزایش است.

در حالیکه کارخانه های روسیه و چین بر بازارهای داخلی تمرکز دارند، بازار بی رمق داخلی مانند آنچه هم اکنون در روسیه وجود دارد، می تواند این کارخانه های را به سوی پروژه های فراساحلی بین المللی سوق دهد. هرچند احتمال بروز مشکل برای اخذ  تاییدیه و … از طرف مشتریان برای این تازه واردین وجود دارد با این وجود مانعی برای افزایش قیمت خواهند بود.

منبع : فست مارکتس

ترجمع و ویرایش: دپارتمان توسعه بازار گروه صنعتی سدید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید