خودکفایی از واردات انواع لوله‌های فولادی، دستاورد صنعتگران ایرانی

خبرگزاری ایلنا گزارش داد:

امیرحسین کاوه، مدیرعامل گروه صنعتی سدید در یادداشتی، بر ضرورت بهره‌مندی از لوله‌های فولادی در اقطار مختلف، به عنوان مهمترین کالا جهت انتقال نفت، گاز و آب تاکید کرد.

جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهای مطرح در سطح جهان به لحاظ برخورداری از منابع و ذخایر سرشار نفتی و گازی است. منابع مزبور به عنوان مهمترین حامل‌‎ها در سبد انرژی جهانی، از زیر ساخت‌های اساسی و از مهمترین محورهای توسعه صنایع متعدد در هرکشوری  بشمار آمده و از جایگاه راهبردی خاصی برخوردار است. در واقع انرژی به همراه سایر عوامل تولید همچون زمین، نیروی کار و سرمایه از عناصر اساسی و بنیادین رشد صنعت و اقتصاد بوده و بنابراین برنامه‌ریزی اصولی وکلان جهت دسترسی به این منابع، بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر است. در این راستا اکتشاف و شناسایی ذخایر نفتی وگازی، استحصال منابع و انتقال ذخایر به صنایع مختلف از جمله مهمترین اقدامات در این حوزه است.

 در حوزه صنعت آب نیز براساس محدودیت های دسترسی موجود با توجه به اقلیم گرم و خشک کشور، تنش‌های آبی متعدد وکمبود بارندگی؛ مدیریت و مصرف منابع آبی محدود، به شدت مدنظر مسئولان کشور در همه ادوار بوده است. در این راستا بهره‌گیری از منابع آبی موجود و در دسترس و انتقال آن به حوزه‌های گرم و خشک و نیز صنایع آب بر، از جمله راهبردهای بنیادین آبادانی و توسعه پایدارکشور است.

با توجه به توضیحات اشاره شده، لزوم توجه و ضرورت بهره‌مندی از لوله‌های فولادی در اقطار مختلف، به عنوان مهمترین کالا جهت انتقال نفت، گاز و آب؛ کاملا واضح و مبرهن است. در این میان سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی با بیش از140 بنگاه تولیدی بزرگ و کوچک و با ظرفیت بیش از 18 میلیون تن طی سال‌ها، تاسیس شده‌اند. توانایی تولید انواع لوله های فولادی جهت احداث هزاران کیلومتر خطوط انتقال نفت، گاز و آب در راستای اجرای پروژه های مختلف عمرانی کشور، از جمله دستاوردهای این بخش عظیم در صنعت بوده  است.

این توانمندی برگرفته از ساخت تجهیزات و ماشین آلات مختلف توسط صنعتگران داخلی بوده که گاها جهت توسعه، با انتقال دانش فنی و فناوری های مورد نیاز؛ سبب بومی شدن ساخت و تولید انواع لوله های فولادی گردیده و درواقع کشور را سالها از واردات هر نوع لوله فولادی خطوط انتقال نفت وگاز شیرین و ترش و آب، بی‌نیاز و خودکفا نموده و از خروج میلیارد ها دلار جلوگیری نموده است.

 بنابراین فناوری بروز ساخت انواع لوله در میان تولیدکنندگان داخلی این محصول استراتژیک درکشور سالهاست وجود دارد اما موضوع مهم  و اساسی در این میان، تامین مهمترین ماده اولیه مورد نیاز تولید این لوله‌ها، یعنی انواع ورق های فولادی است که همواره چالش اساسی در تولید انواع لوله‌های فولادی بوده است.

در این راستا د رحوزه ساخت ورق‌های مورد نیاز تولید لوله‌های خطوط انتقال گاز و آب بروش اسپیرال، فولادمبارکه بعنوان یک سرمایه ملی، از قدیمی‌ترین شرکت‌های تامین کننده این نوع ورق‌های فولادی بوده است که با توجه به تقاضای بالا، تولیدکنندگان لوله در اقطار مختلف اکثرا با کمبود ورق در این بخش مواجه بوده‌اند که در صورت اجرایی شدن خط لوله 1500 کیلومتری انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور که بتازگی مصوب شده است، قطعا نیاز تولیدکنندگان داخلی لوله‌های قطور فولادی به ورق های مورد نیاز بیشتر خواهد شد که باید تمهیدات لازم در خصوص تامین این ورق ها از هم اکنون اندیشیده شود.

در حوزه تولید لوله‌های فولادی خطوط انتقال نفت نیز تا قبل از راه‌اندازی طرح تولید ورق‌هایAPI  محیط ترش در شرکت فولاد اکسین، ورق های مورد نیاز از خارج کشور تامین می‌گردید که با توجه به مسائل مرتبط با تحریم‌ها و عدم امکان واردات ورق های مرتبط، نیاز طرح راهبردی خط لوله 1100 کیلومتری انتقال نفت گوره به جاسک به این نوع از ورقهای فولادی و ضرورت اجرای سریع این طرح؛ شرکت فولاد اکسین با اتکا به توان داخلی و برخورداری از دانش فنی روز، موفق به تولید این نوع ورق استراتژیک گردید که با توجه به برنامه های افزایش توان تولید مرتبط، قادر به پاسخگویی به تقاضای بخشی ازنیاز این نوع ورقها درکشور است.

 ضمن اینکه با راه‌اندازی و تکمیل طرح شهید خرازی (خط نورد گرم ۲) شرکت فولاد مبارکه، به ظرفیت تولید ورق‌های مورد نیاز ساخت لوله های فولادی نفت وگاز درکشور، اضافه شده و ضمن خودکفایی کامل در تولید این نوع از ورق ها، از خروج مبالغ قابل ‌توجهی ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید