آذربایجان قلب تپنده صنعت پمپ سازی

وقوع پدیده خشکسالی در سال‌های اخیر و همچنین میزان کم نسبت آب قابل دسترس به کل آبهای کشورمان و توزیع نامناسب آن از لحاظ زمانی و مکانی و رشد جمعیت، انتقال آب را به موضوعی استراتژیک برای کشور تبدیل کرده است. انتقال آب و دیگر سیالات مانند نفت خام با استفاده از پمپ‌های خاصی انجام می‌شود و نقش شرکت‌های فعال در این حوزه به ویژه در شرایط تحریم و مشکلات پیش رو بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.

به گزارش ایلنا،‌ از شرکت های با سابقه داخلی در این صنعت می‌توان از  شرکت تولید پمپ های بزرگ و توربین آبی با نام اختصاری پمپ و توربین (پتکو) نام برد. این واحد تولیدی در سال 1371 با سرمایه گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در تبریز تاسیس شده و در سال 1378 به بهره برداری رسید. در سال 1387 در چارچوب اصل 44 قانون اساسی، سهام این شرکت به گروه صنعتی سدید واگذار شد.

به گفته تجریشی مدیرعامل این شرکت، هدف از احداث این واحد طراحی و ساخت پمپ‌های بزرگ مورد نیاز صنایع مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع نیروگاهی، خطوط انتقال آب، همچنین توربین‌های آبی کوچک و متوسط بوده است.

وی در ادامه اظهار کرد: برخلاف گذشته اکنون جایگاه مناسبی برای پمپ‌های ساخت داخل باز شده است و شرکت های سازنده پمپ در داخل کشور به تدریج اعتماد بازار داخلی این محصول را جلب کردند.  به علاوه قیمت پمپ های تولید داخل بسیار پایین تر از مشابه خارجی است. همچنین به دلیل اینکه شرکت پتکو سدید در حوزه تامین  قطعات یدکی، نصب و راه‌اندازی و خدمات پس از فروش نیز فعال است، بنابراین هزینه های تعمیر و نگهداری مشتریان ما در میان مدت و بلند مدت  بسیار کمتر است.

تجریشی با بیان اینکه این واحد تولیدی یک شرکت دانش بنیان بوده و تسلط علمی و تکنولوژیکی آن در زمینه طراحی و مهندسی انواع پمپ و توربین آبی کم نظیر است اظهار کرد: شرکت پتکو با فاصله گرفتن از فعالیت سری‌ سازی و تکراری، رویکرد طراحی و سفارشی‌سازی  را دنبال می‌کند. بر این اساس همکاری با مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاهها نیز در دستور کار قرار دارد. به عنوان مثال طراحی و ساخت پمپ فرایندی چند مرحله ‌ای از نوع BB3 با همکاری و حمایت علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز برای اولین بار در کشور در این واحد انجام شده است. به علاوه در این واحد تولیدی پروژه‌های زیادی بر پایه انتقال دانش فنی به روش مهندسی معکوس(RE) انجام شده است. همچنین این شرکت مجهز به بزرگترین آزمایشگاه تست پمپ در خاورمیانه است و در این خصوص نیز به سایر شرکتها و سازمانهای تولیدی و تحقیقاتی به ارائه خدمات می پردازد.

تجریشی در خصوص پروژه های در دست انجام شرکت به مشارکت این شرکت در ساخت الکتروپمپ های ابر پروژه  ملی گوره – جاسک اشاره کرد.به گفته وی  این قرارداد به کارفرمایی شرکت مهندسی و توسعه نفت بوده و براساس آن تولید 10 دستگاه الکترو پمپ با با توان ۲.۵ تا ۳.۲ مگاوات به شرکت پتکو واگذار شده است. این پمپ ها از نوع BB3 بوده و ساختار مکانیکی و هیدرولیکی پیچیده ای دارند و برای تحلیل های مکانیکی به دانش فنی بروز و نرم افزارهای تخصصی نیازمندند.

به گفته تجریشی، پتکو پیش از این نیز تجربه ساخت این مدل پمپ ها را داشته با این تفاوت که این پمپ ها باید تحت استاندارد نفت برای کارکرد زیاد و عمر طولانی طراحی شوند.

تجریشی با اشاره به ساختار مالی مناسب این شرکت اظهار کرد: اقدامات لازم به منظور عرضه سهام این شرکت در بازار بورس اوراق بهادار در حال انجام است و بزودی خبرهای خوبی برای سهامداران خواهیم داشت.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: با حمایت های دولت و تلاش پرسنل متعهد و متخصص،  شاهد رشد و بالندگی هرچه بیشتر این مجموعه در سال جهش تولید باشیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید