رایزن اقتصادی از بطن تجارت انتخاب شود

رییس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس اظهار داشت: با در نظر گرفتن اهمیت صادرات غیرنفتی، باید تحریم را تبدیل به فرصت کنیم تا کشور صادرات‌محور باشد.

شریف نظام مافی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه حضور رایزنهای اقتصادی می‌توانند اهرم موثری باشد تا بخش خصوصی بتواند با موفقیت در بازارهای هدف حضور داشته و ارتباطات تجاری خوبی برقرار کند، اظهار داشت: رایزن اقتصادی سفارت‌ها می‌توانند از نزدیک با اتاق‌های مشترک، تجار و تشکل‌های اصناف کار کنند و نقاط قوت و ضعف صادرکنندگان ایرانی را بدانند. باضافه اینکه اگر ترجیحا رایزنهای اقتصادی از بخش خصوصی با دارا بودن تجربه تجارت با کشور محل ماموریت، باشند می‌تواند امتیاز خوبی برای آنان باشد.

وی با بیان اینکه اکنون که محوریت صادرات ما در تحریم‌ها اهمیت پیدا کرده، حضور رایزن اقتصادی از بخش خصوصی می‌تواند گره‌گشای مشکلات باشد، افزود: اگر رایزن از بطن بخش خصوصی و تجارت باشد و با  کشور مقصد تجاری از لحاظ قوانین و محدودیت کاری آشنایی داشته باشد، می‌تواند بازوی قوی در کنار بازرگانان باشد، یعنی همان نقشی را که رایزنان و دفاتر اقتصادی و توسعه صادرات کشورهای اروپایی در ایران بازی می‌کنند، ایفا کنند. همچنین از لحاظ محدودیت گمرک و ارزی، پیدا کردن همتای تجاری، جوینت ونچر و سرمایه گذاری کمک کنند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس با ابراز امیدواری از اینکه وزارت خارجه و اتاق‌های بازرگانی، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت بتوانند برای توسعه صادرات همکاری داشته باشند، گفت: اصولا باید کلیت نیاز اقتصادی را در نظر داشته و اهداف هماهنگ باشد. همانگونه که کره جنوبی و ترکیه به صادرات اهمیت می‌دهند و سیاست مکمل همدیگر را در داخل کشور پیگیری می‌کنند یعنی علاوه بر پاسخگویی به نیازها، سدهای پیش روی صادرکنندگان را برطرف می‌کنند. ممکن است بسیاری از موانع در کشورهای هدف باشد مثل قوانین داخلی و یا استانداردها هر کشوری. ما با تغییرات کوچک می‌توانیم از موقعیت استفاده کرده و صادرات را به کشور هدف افزایش دهیم.

 وی با تاکید بر اینکه اکنون با در نظر گرفتن اهمیت صادرات غیرنفتی باید تحریم را تبدیل به فرصت کنیم تا کشور صادرات‌محور باشد، توضیح داد: اکنون ترکیه بعنوان کشور صادرات محور بخش حمایتی قوی دارد، نمایشگاه دائمی کالاهای ترکیه در ایران ایجاد شده بود و رایزن اقتصادی این کشور برای گسترش تجارت با ایران تلاش می‌کرد. بنابراین سیاست‌های داخلی را بخوبی هماهنگ کرده که شرکت‌ها بتوانند صادرات داشته باشند و در این راستا دولت سوبسیدهای خوبی برای صادرکنندگان در نظر گرفته به همین دلیل این کشور بازارهای خوبی بین همسایگان برای خود دارد.

نظام مافی یادآور شد: اگر بتوانیم در کشورهای هدف دفاتر تجاری فعال داشته باشیم که محصولات ایران را به نمایش گذاشته و بازرگانان بعد از کرونا بتوانند جلسات بی‌توبی داشته باشند، کمک شایان توجهی خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید