سدید” شرکتی با 57 سال نوآوری”

امیرحسین کاوه؛ مدیرعامل شرکت گروه صنعتی سدید گفت: هلدینگ گروه صنعتی سدید ازچندین شرکت تابعه بزرگ تشکیل شده است که ده ها سال در زمینه صنایع استراتژیک کشور فعالیت می‌نمایند و تولیدات وخدمات آنها ضمن ایفای نقش بسیار بالا درعمران و آبادنی کشور، تاثیر ویژه ای بر شیوه و کیفیت زندگی آحاد جامعه و در نهایت توسه پایدار و اشتغال زایی کشور ایفا می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از معدن 24، در سال 1399 که به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده و مقام معظم رهبری به این موضوع اشاره کردند که جهش تولید در زندگی مردم تاثیر ملموس داشته باشد، جنابعالی به عنوان مدیر عامل شرکت شدید که یک هلدینگ است، در ماه های اخیر چه هدفگذاری هایی در حوزه افزایش تولید و سودآوری شرکت داشته اید؟

همانطور که می دانید هلدینگ گروه صنعتی سدید ازچندین شرکت تابعه بزرگ تشکیل شده است که ده ها سال در زمینه صنایع استراتژیک کشور فعالیت می نمایند و تولیدات وخدمات آنها ضمن ایفای نقش بسیار بالا درعمران و آبادنی کشور، تاثیر ویژه ای بر شیوه و کیفیت زندگی آحاد جامعه  و در نهایت توسه پایدار و اشتغال زایی کشور ایفا می نماید. بطورمثال خطوط انتقال نفت و گاز به عنوان شاهرگهای توسعه صنعتی و اقتصادی کشور، نقش انتقال و تامین خوراک از صنایع بالادست به صنایع پایین دستی بسیار مختلف و متنوعی را ایفا نموده و سبب توسعه و رشد صنایع تکمیلی و هزاران صنعت وابسته در انتهای زنجیره نفت و گاز می گردد. سایر کسب و کارهای مجموعه سدید نیز از جمله تولید مگا پمپ ها و توربین های آبی، طراحی و ساخت سکوهای دریایی و اجرای پروژه های خطوط لوله زیر دریایی، ساخت کارخانجات تولید فولاد و شکر، طراحی و تولید توربین های بادی وهمچنین پیمانکاری در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی؛ همانگونه که اشاره شد نقش تاثیر گذاری در روند توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور، بر عهده دارند. دراین راستا در بدنه هلدینگ سدید با برخورداری از نیروهای متخصص و با بهره مندی از کمیته های راهبردی، تدوین و اجرای برنامه های مختلف و متنوع در مواردی همچون توسعه بازار و افزایش سهم نسبی مرتبط، نفوذ در بازارهای جدید، توسعه سبد محصولات، کاهش هزینه های جاری، چابک سازی ساختار سازمانی و فرآیند محورنمودن تامین منابع مالی و … انجام و به بدنه شرکتهای تابعه تسری می یابد که در نهایت موجب سودآوری و رشد و توسعه هلدینگ سدید می گردد.

شیوع ویروس کرونا، لطماتی به حوزه تولید وارد کرد و موجب کاهش تولید ناخالص کشورهای دنیا شد و در ایران، دولت موافق تعطیل کردن کشور و بخش های مخنلف اقتصاد و صنعت نبود. در چارچوب فعالیت های شرکت سدید، آیا شیوع این ویروس محدودیت ها و مشکلات اساسی و عمده ای را توانست رقم بزند و در مواجهه با این پدیده چه اقداماتی انجام دادید؟

موضوع پاندمی کرونا در طی چند ماه اخیر بیشتر بر صنایع کوچک و متوسط تاثیر گذار بوده است و آسیب کمتری به صنایع بزرگ و شرکتهای پیمانکاری وارد نموده است و در این راستا دولت نیز حمایتهایی را از این صنایع بعمل آورده است. اما خوشبختانه مجموعه هلدینگ گروه صنعتی سدید بر مشکلات مسلط شده و آن را تقریبا مهار کردیم و خللی در اجرای پروژه های در دست اجرا  ایجاد نگردید و براساس برنامه ها و زمانبندی های مشخص؛ تعهدات شرکتهای تابعه در خصوص تولید محصولات و اجرای پروژه های مختلف، نسبت به مشتریان اجرا شده است. جهت تحقق این مهم در پیکره هلدینگ سدید، اقداماتی از جمله؛ عمل به پروتکل های بهداشتی مصوب ستاد ملی کرونا، حفظ کلیه نیروهای کاری، بهره گیری از ابزار دورکاری و یا نوبت‌بندی ساعات کاری کارکنان، کاهش ساعات کار اداری، مدیریت نقدینگی و حذف هزینه های غیرضروری، تدوین استراتژی های کوتاه و میان مدت درخصوص تامین منابع مالی بنگاه و … انجام پذیرفته است.

به غیر از مشکلات احتمالی ناشی از شیوع ویروس کرونا، احیانا چه مشکلات و موانع دیگری وجود دارد که باعث شود رشد و توسعه شرکت، به نحو مطلوب پیش نرود؟

در طی سالهای اخیرتحریم های غرب علیه کشور، معضلاتی را برای صنعت کشورایجاد نموده است اما رویکرد تعمیق ساخت داخل و بهره گیری از توانمندی ها و پتانسیل بالای تولیدکنندگان داخلی؛ سبب کمرنگ شدن این موضوع شده است کما اینکه در اکثر پروژه های بزرگ، نقش شرکتهای داخلی روز بروز در حال پر رنگ تر شدن است. بطور مثال در این خصوص می توان به نقش مناسب شرکتهای تابعه گروه صنعتی سدید نسبت به سالهای پیش؛ در اجرای پروژه های بزرگ اشاره نمود.اما ادامه روند سرایت کرونا پس از آسیب کسب‌و‌کارهای کوچک، بیشک سبب بروز معضلاتی برای بنگاه‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی مادر می گردد. با توجه به اینکه تحقق بخش اعظمی از مالیات مدنظر دولت در بودجه کشور نیز از محل بنگاه‌های اقتصادی کشور هدف‌گذاری شده است، اهمیت و لزوم حمایت دولت در سال «جهش تولید» از این صنایع که عهده‌دار تحقق ‌بخش اعظمی از رشد اقتصادی کشور هستند را بیش‌از پیش آشکار می‌کند. در واقع بهبود محیط کسب‌وکار می‌تواند به عنوان یک راه حل بنیادین در صنعت کشور عمل کند، که در دوران شیوع کرونا و پس ‌از آن نیز باید به شکلی جدی و عملی، مورد توجه سیاست‌گذاران صنعتی کشور قرار گیرد.

با توجه به این که فعالیت های شرکت سدید در حوزه های مهندسی، ساخت و تولید و پیمانکاری است، وضعیت صادرات تولیدات و ارائه خدمات به کشورهای دیگر در دهه های اخیر و سال های اخیر چگونه بوده است؟

هلدینگ سدید از دیرباز همواره در راستای استراتژی توسعه بازارهای خود، به صادرات نگاهی ویژه داشته است. کما اینکه در کارنامه شرکتهای تابعه خود طی سالهای مختلف، پروژه هایی همچون صادرات چند دستگاه توربین بادی، پروژه ده ها میلیون دلاری تولید و صادرات 200 کیلومتر لوله قطور فولادی 56 اینچ به کشورهای منطقه و … را انجام داده است و در سال 1394 نیز بعنوان صادر کننده نمونه ملی از سوی وزارت صمت انتخاب گردید. اما کلیه تولیدکنندگان صادرات گرا در طی چند سال اخیر با توجه به مسایل تحریم، شیوع کرونا طی ماه‌های گذشته و همچنین چالش های برطرف نشده پیشین، با معضلات مختلفی روبرو هستند.

از این دست می توان به چگونگی نحوه انتقال ارز صادراتی و افزایش هزینه های انتقال، عدم توسعه مناسب زیرساختهای حمل و نقلی، تصویب مصوبات خلق الساعه غیرکارشناسی در حوزه صادرات، عدم بهره مندی از رایزنان بازرگانی فعال و متخصص در کشورهای هدف، افزایش هزینه های تولید و شرایط سخت در رقابت با شرکتهای خارجی، مشکلات مرتبط درخصوص  تامین مواداولیه مورد نیاز جهت تولید و … اشاره داشت که نیازمند برنامه ای منسجم وعزمی ملی جهت مرتفع نمودن این معضلات است. در هر حال هلدینگ سدید با بهره مندی از تیم های متخصص، همواره بشکلی مستمر نسبت به رصد مناقصات بین المللی مرتبط با کسب و کارهای خود و ارسال مستندات مورد نیاز، اقدام نموده و با بهره گیری از نظرات حوزه های تخصصی صادراتی، بدنبال انعقاد قراردادهای بین المللی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید