مدیرعامل گروه صنعتی سدید؛ توسعه صادرات غیرنفتی ضروری است

مدیرعامل گروه صنعتی سدید خاطرنشان کرد: وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، نفت، نیرو و راه و شهرسازی بیشترین اثرگذاری را در حوزه‌های صنعتی و اقتصادی کشور بر عهده دارند، چراکه این وزارتخانه‌ها متولی سیاست‌گذاری، اجرای پروژه‌های عمرانی و ملی و همچنین توسعه زیرساخت‌های خدمات عمومی هستند.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه صمت، امیرحسین کاوه، افزود: به‌علاوه آنکه زمینه‌ساز توسعه پایدار و اشتغالزایی در کشور به‌شمار می‌روند. این سازمان‌ها همچنین نقش بسزایی در تحقق اهداف جهش تولید بر عهده دارند.

از آنجاکه کمتر از یک سال به عمر دولت دوازدهم باقی مانده، از سازمان‌های تاثیرگذار یادشده انتظار می‌رود در راستای اهداف یاد شده گام بردارند. به‌عنوان مثال، از متولیان امر و سیاست‌گذاران در وزارت صنعت، معدن و تجارت انتظار می‌رود با تدوین برنامه‌های راهبردی در سال جهش تولید و سیاست‌گذاری در حوزه‌های گوناگون صنعتی و زیرساختی، هدف‌گذاری قابل‌قبولی را برای تحقق شعار جهش تولید انجام دهند.

مدیرعامل گروه صنعتی سدید افزود: با توجه به آنکه درآمدهای ارزی دولت از محل فروش نفت به‌شدت کاهش یافته، توسعه صادرات غیرنفتی در این بازه زمانی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. پرهیز از خام‌فروشی و رویکرد تعمیق ساخت داخل از اولویت‌های اساسی دولت قرار گیرد تا ضمن کسب درآمد ارزی موردنیاز کشور، کسری بخشی از بودجه اعلامی از سوی دولت نیز پوشش داده شود.

فکری به حال پروژه‌های نیمه‌تمام کنید

کاوه در ادامه تاکید کرد: تخصیص منابع لازم در راستای اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با این وجود، کسری بودجه دولت، زمینه‌ساز تخصیص نیافتن مناسب بودجه به این پروژه‌ها شده است. این موضوع مانع تحقق کامل پروژه‌های عمرانی دولت در چند سال گذشته شده و در همین حال چندین هزار پروژه نیمه‌تمام استانی و ملی در کشور نیمه‌کاره رهاشده است. تا جایی‌که براساس اعلام نظر مسئولان دولتی، بیش از ۸۰ هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد. تکمیل این پروژه‌ها نیازمند بودجه‌ای افزون بر ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: حال در موقعیت کنونی و با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و آسیب‌هایی که به کسب‌وکارهای گوناگون وارد شده، منابع دولتی برای اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام یادشده، بیش‌ازپیش در تنگنا قرار گرفته است.

انتخاب وزیر در اولویت باشد

این فعال صنعتی در ادامه تاکید کرد: مهم‌ترین درخواست صنعتگران از دولت در موقعیت کنونی انتخاب وزیر صنعت، معدن و تجارت است. دیگر فرصتی برای آزمون و خطا باقی نمانده است. این وزارتخانه مدیری می‌خواهد که با بدنه آن آشنایی کامل داشته باشد. در همین حال با توجه به شرایط کشور مسائل مربوط به معدن، صنایع معدنی و فولاد در اولویت نخست فعالیت‌های صنعتی کشور قرار گرفته است؛ درنتیجه انتخاب سرپرست کنونی این وزارتخانه به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌تواند چاره‌ساز بسیاری از مشکلات این واحدها باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: کاهش مالیات تولیدکنندگان به‌ویژه واحدهای کوچک درخواست دیگر صنعتگران از دولت و مجلس شورای اسلامی است. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که قرار است مالیات تولیدکنندگان واحدهای کوچک از ۲۵ به ۲۰ درصد کاهش یابد. اما ما درخواست داریم که مالیات این واحدها به ۵ درصد کاهش یابد.

در چنین شرایطی، سرمایه‌گذاران به راه‌اندازی واحدهای کوچک تشویق می‌شوند. در همین حال دولت نیز می‌تواند مالیات را از فعالیت‌های غیرمولد دریافت کند. بدون تردید در چنین شرایطی زمینه برای رشد تولید، ارزش‌آفرینی و اشتغالزایی فراهم می‌شود.

https://www.ilna.news/fa/tiny/news-963844

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید