خودکفایی 100 درصدی در تولید انواع پمپ های صنعت نفت و گاز در پتکو

رئیس طراحی مکانیک و امور فنی- مهندسی شرکت پتکو گفت: اکنون همه پمپ های تولیدی در این شرکت با مواد و متریال داخلی، طراحی و ساخته می شوند و برای تولید آنها نیازی به واردات فناوری های جدید نیست.

شرکت تولید پمپ‌های بزرگ و توربین آبی (پتکو) با هدف طراحی و ساخت سفارشی انواع پمپ‌های سانتریفیوژ (گریز از مرکز) مورد نیاز صنایع مختلف ازجمله نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی، صنایع نیروگاهی، خطوط انتقال آب و توربین های آبی کوچک و متوسط، بنا شده است و تامین قطعات یدکی، نظارت بر نصب و راه اندازی، خدمات پس از فروش، تعمیرات و ارائه مشاوره مهندسی نیز در حیطه کاری این شرکت است.

در این پیوند، «علی شیرزادگان» رئیس طراحی مکانیک و امور فنی- مهندسی شرکت پتکو، در گفت وگو با خبرنگار سایت خبری- تحلیلی معدن24 افزود: شرکت پتکو در سال های گذشته در مسیر توسعه سبد محصولات خود یعنی انواع مختلف پمپ ها مطابق استاندارد API610 گام برداشته است.

وی، استاندارد یاد شده را «زبان مشترک تولیدکنندگان تجهیزات نفت و گاز و همچنین مصرف کنندگان یعنی پالایشگاه ها و پتروشیمی ها» توصیف کرد و گفت: پمپ ها بر مبنای این استاندارد با کاربری های مختلف در صنعت نفت و گاز تقسیم بندی می شوند که پمپ های VS6, VS4, VS1, BB5, BB3, BB2, BB1,OH2 را شامل می شود و سازندگانی نظیر شرکت پتکو نیز بر اساس همین پمپ ها به انجام طراحی هایشان می پردازند.

شیرزادگان خاطرنشان کرد:‌ مدیریت شرکت پتکو نیز برای رسیدن به سبد کامل محصولات، از اوایل دهه 80 اقدام به طراحی محصولات جدید کرد، به طوری که در ابتدا طراحی، ساخت و نصب 6 دستگاه پمپ OH2 را طی سال های 84 تا 86 به انجام رسانید که فناوری آن از اسلواکی وارد می شد.

رئیس طراحی مکانیک و امور فنی- مهندسی شرکت پتکو ادامه داد: این شرکت در مجموع 120 پمپ از نوع OH2 تولید و نصب کرد که پرکاربردترین پمپ های صنعت نفت به شمار آمده و فرآیند نصب و راه اندازی آسانی دارند.
وی افزود:‌ پس از آن طراحی پمپ های BB1 که پمپ های پالایشگاهی و پتروشیمی هستند، با فناوری وارداتی از هلند در دستور کار قرار گرفت. این پمپ ها در حقیقت با کاربری آتش نشانی بودند که پتکو آنها را مطابق استاندارد API610 داخلی سازی کرد.

شیرزادگان خاطرنشان کرد: طراحی و ساخت پمپ های BB2 با فشار بالا و ساختاری پرکاربرد، در مرحله بعد در دستور کار قرار گرفت. این محصول که از سال 88 تا 90 وارد سبد محصولات پتکو شد برای نخستین بار در پالایشگاه تهران و بعدها در طرح هایی همچون ستاره خلیج فارس بکارگیری شد.
وی تاکید کرد: طراحی این پمپ ها داخلی بوده و پتکو به عنوان نخستین سازنده پمپ های BB2‌ در ایران به شمار می رود.

به گفته این مسئول فنی شرکت پتکو، ساخت پمپ های BB3‌که پمپ هایی با فناوری بالا هستند، از سال 91 در این شرکت و با حضور در پروژه تحقیقاتی مناطق نفت خیز جنوب کلید خورد.
وی توضیح داد:‌ در این پروژه که برای نخستین بار در ایران اجرایی شد، پتکو هشت دستگاه پمپ طراحی و تولید کرد و در هر مرحله از طراحی، تولید و تحویل آنها از سوی مناطق نفت خیز جنوب تست انجام شد و در نهایت از پتکو دفترچه محاسبات فنی مطالبه کردند.

** پروژه گوره به جاسک
رئیس طراحی مکانیک و امور فنی- مهندسی شرکت پتکو، با اشاره به حضور در پروژه گوره به جاسک، خاطرنشان کرد: پتکو در این پروژه ملی نیز با طراحی 10 دستگاه پمپ تیپ BB3 حضور یافته که پمپ هایی با مشخصات خاص بوده و بزرگترین هد و دبی را در بین پمپ های تولیدی در کشور دارا هستند.

وی گفت: همچنین طراحی و تولید پمپ های BB5 از سال 93 در شرکت وارد شد که پمپ های طبقاتی و با فشار بالا هستند. این پمپ ها نیز که تاکنون دو دستگاه از آنها طراحی و تولید شده، در پالایشگاه ها و پتروشیمی ها کاربرد زیادی دارند.

شیرزادگان خاطرنشان کرد:‌ اکنون تمام پمپ های یاد شده با مواد و متریال داخلی طراحی و ساخته می شوند و برای تولید آنها نیازی به واردات فناوری های جدید نداریم.

وی در پایان اظهار داشت: واحد فنی پتکو متشکل از حدود 30 نفر کارشناس در واحدهای هیدرولیک، طراحی مکانیک، طراحی پکیج، متالوژی، برق، الکترونیک، ابزار دقیق، تحقیق و توسعه و تکنولوژی است.

منبع

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید