مدیرعامل شرکت صنایع فولادگسترش؛ نصب موفقیت آمیز تجهیزات واحدجداسازی اکسیژن در پروژه فولاد شادگان

محمود صدیقی مدیرعامل شرکت صنایع فولادگسترش طی گفتگویی با خبرنگار سایت تحلیلی خبری معدن  24 از نصب موفقیت آمیز تجهیزات واحد جداسازی اکسیژن در پروژه فولاد سازی شادگان، توسط این شرکت خبر داد.

وی درخصوص قابلیتها و توانمندی های مرتبط اظهار داشت: شرکت صنایع فولادگسترش در سال ۱۳۸۱ با هدف اجرای پروژه های صنعتی در زمینه صنعت فولاد، تاسیس گردید و به عنوان یک شرکت پیمانکار عمومی (GC)، توانائی ارائه خدمات در امور پیمانکاری و مدیریت طرح های مختلف در قالب کلیه پروژه‏ های صنعتی، معدنی و فولادی، راه و ابنیه، تاسیسات و تجهیزات، صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و پروژه ‏های نیروگاهی و همچنین مهندسی، تامین و ساخت، نصب و راه اندازی و تأمین مالی پروژه ‏ها را به صورت EPC دارا می باشد.

 

صدیقی در ادامه بیان کرد: شرکت فولاد گسترش با اخذ صلاحیت های مرتبط، برخوردار ازگواهی نامه صلاحیت پیمانکاری، پایه یک رشته صنعت و معدن، پایه یک رشته تاسیسات و تجهیزات و پایه یک رشته ساختمان و ابنیه بوده و از جمله پروژه های در دست اجرای آن می توان به پروژه طرح تکمیلی فولاد اسفراین، پروژه فولادسازی شادگان، سرمایه گذاری جهت تولید بریکت سرد آهن و… اشاره نمود.

وی در انتها اظهار داشت: پروژه احداث کارخانه فولاد سازی شادگان با هدف تولید سالانه 800 هزار تن فولاد جهت تولید بیلت می باشد که توسط کنسرسیومی با حضور شرکت فولادگسترش در حال اجرا بوده و بتازگی در شهریور ماه سال جاری تجهیزات مرتبط با واحد جداسازی اکسیژن شامل Cold Box و سایر متعلقات و تجهیزات سنگین مربوطه، توسط شرکت فولاد گسترش در این پروژه با موفقیت نصب گردید.

در همین راستا داریوش رستمی مدیر پروژه فولادشادگان درخصوص نصب تجهیزات پلنت ASP  اظهار داشت: پلنت جداسازی هوا در فولاد شادگان وظیفه تولید اکسیژن، نیتروژن و آرگون را که برای تولید فولاد و سایر تجهیزات مرتبط مورد نیاز است؛ بر عهده دارد. این پلنت با تکنولوژی شرکت SIAD ایتالیا  و از طریق جداسازی هوا به روش تقطیر جزء به جزء ظرفیت تولید  Nm3\hr5500 اکسیژن، Nm3\hr3600 نیتروژن و آرگون Nm3\hr 160 را دارد.

وی گفت: تجهیزات مرتبط شامل دو قطعه بالایی وپایینی Cold-Box و Scarp Bucket ها، GOX Buffer Tank و Overhead Crane بوسیله بارج از گمرک بندرعباس به بندر امام و از آنجا بوسیله بوژی مستقیما به سایت پروژه حمل گردید.لازم به توضیح است جهت حمل قطعات فوق سنگین و حجیم در پروژه مشابه حدود سه ماه زمان صرف گردید. این در حالی است که حمل قطعات پروژه شادگان در یک هفته و هزینه ای بسیار کمتر انجام پذیرفت.

رستمی ادامه داد: عملیات نصب این تجهیزات حجیم، با بهره مندی از جرثقیل های فوق سنگین انجام پذیرفت و  با توجه به نظر سوپروایزرهای شرکت SIAD تنها نصب Cold-Box تحت نظارت ایشان صورت پذیرفت و سایر مخازن با توجه توان کارشناسی سایت شادگان راسا توسط کارشناسان فنی مهندسی و اجرایی شرکت فولادگسترش و بدون حضور سوپروایزرهای شرکت تامین کننده به انجام رسید. لازم به ذکر است، شرکت فولاد گسترش آمادگی خود را جهت نصب Cold-Box بدون حضور سوپروایزرهای سازنده اعلام نموده بود ولی شرکت سازنده شرط برقراری گارانتی را حضور سوپروایزرهای خویش در زمان نصب Cold-Box اعلام نمود.

وی اظهار داشت: پس از پایان مونتاژ جرثقیل فوق سنگین 1000 تن و 200 تن و پیش از وصول قطعات Cold-Box به سایت، سه مخزن ذخیره

LIN STORAGE TANK            120 m^3

LOX STORAGE TANK#A     150 m^3

LOX STORAGE TANK#B     150 m^3

با وزن های بترتیب 23.5 و 43.5 و 43.5 تن نصب گردید.

در قدم بعدی عملیات آماده سازی قطعه Cold-Box Lower Part به طول 38 متر و وزن170 تن زیر نظر سوپروایزر های شرکت SIAD و کارشناسان دفتر مهندسی و اجرایی شرکت فولاد گسترش آغاز گردید.

در این مرحله کلیه قطعات داخلی کولدباکس تمیزکاری و زنگ زدایی گردید و درپوش لوله های اتصالی بین دو بخش برداشته شد.

پس از پایان مراحل تمیزکاری قطعه اول، جهت عمودسازی و نصب آنها با توجه به ابعاد و وزن قطعه، از دو جرثقیل 1000 تن بعنوان جرثقیل Lifting و جرثقیل 200 تن جهت Tailing و با رعایت تمام پیش نیازهای ایمنی استفاده گردید.

با توجه به آنکه پیش از این در مراحل قالب بندی و بتن ریزی و همچنین پدگذاری حداکثر دقت و کنترل توسط کارشناسان شرکت فولاد گسترش بعمل آمده بود، قطعه پایینی Cold-Box بخوبی و راحتی تمام و در حد تلرانس مجاز در محل خود قرار گرفت.

جهت نصب قطعه Cold-Box Upper Part به مانند قطعه اول، کلیه مراحل تمیزکاری و پیش آماده سازی تحت نظارت سوپروایزر شرکت SIAD و توسط جرثقیل 1000 تن و جرثقیل 200 تن، با رعایت تمام پیش نیازهای ایمنی و با دقت تمام انجام پذیرفت.

لازم به ذکر است، دقت نصب کولدباکس بر اساس دستورالعمل های SIAD در حد حداکثر 4 میلی متر در هر 10 متر اعلام گردیده بود و این بدین معنی است که با توجه به طول کلی 60.5 متری کولدباکس حداکثر ناشاقولی مجاز 24 میلی متر می باشد. این در حالی است که پرسنل پرتلاش و متخصص شرکت، کولدباکس را پس از پایان تنظیمات با دقت 7 م.م در راستای شرقی-غربی 9 م.م در راستای شمالی-جنوبی نصب نمودند که این موضوع بسیار کمتر از مقدار مجاز بوده است.

در زمان نصب پارت دوم با توجه به حساسیت بسیار بالای تنظیم دو قطعه بر روی هم و لزوم نظارت دقیق سوپروایزرهای ایتالیایی شرکت SIAD و عدم امکان حضور ایشان بعلت شیوع بیماری کرونا، ارتباط On-Line با استفاده از بستر اینترنت و استفاده از دوربین HD نصب شده بر روی هلی شات فی مابین سایت شادگان و دفتر ایتالیا برقرار شد.

بدین ترتیب با پایان نصب موفقیت آمیز قطعه دوم Cold-Box و جوشکاری پایه های آن بلندترین سازه منطقه شادگان به ارتفاع 60.5 متر نصب گردید.

در ادامه فعالیت نصب، دو مخزن بزرگ Buffer Zone در برنامه نصب قرار گرفت. این مخازن شامل

17-GOX BUFFER TANK 400m^3 (105 Ton)

24-GAN BUFFER TANK 100m^3 (27.5 Ton)

می باشند که ارتفاع مخزن اول 35 متر و مخزن دوم 27 متر می باشند.این دو مخزن هم به مانندCold-Box  با همراهی دو جرثقیل 1000 و 200 تن با توجه به دقت در مراحل قالب بندی، بتن ریزی و پدگذاری با سهولت در محل خود نصب گردیدند.

لازم به ذکر است، جهت کاهش در زمان استفاده از جرثقیل های سنگین تعداد 8 عدد از انکرهای آنها پیش از نصب مخازن با استفاده از دوربین نقشه برداری در محل فوندانسیون نصب گردیدند. بدین ترتیب این دو مخزن نیز در طی یک روز نصب گردیدند.

وی در پایان مراتب قدردانی خود را از پرسنل پرتلاش دفتر فنی و اجرایی کارگاه پروژه شادگان و سرپرست محترم کارگاه و همچنین معاونت محترم مهندسی وکارشناسان آن واحد که دراین ماموریت خطیر همدل و همراه مان بودند، اعلام  نمود.

لازم به ذکر است در راستای واگذاری شرکتهای دولتی مطابق اصل 44 قانون اساسی از طریق سازمان خصوصی سازی در سال ۱۳۸۶؛ هلدینگ گروه صنعتی سدید برنده مزایده واگذاری 45 درصد سهام شرکت صنایع فولاد گسترش گردید و هم اکنون گروه صنعتی سدید، از سهامداران اصلی این شرکت میباشد//

منبع

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید