مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز خبر داد هدف‌گذاری صادرات روزانه ۷۰ میلیون متر مکعبی گاز در زمستان

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ضمن اشاره به تزریق روزانه حداکثر ۸۲۰ میلیون مترمکعب گاز به خطوط لوله در زمستان ۹۹، گفت: از این رقم روزانه حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب به بخش خانگی و ۷۰ میلیون مترمکعب نیز به صادرات اختصاص می‌یابد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، محمدرضا جولایی با بیان اینکه هم‌اکنون ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین در کشور تولید می‌شود، ‌اظهار کرد: از این رقم ۳۰۰ میلیون مترمکعب در بخش خانگی مصرف می‌شود که با توجه به کاهش دمای هوا در بیشتر نقاط کشور،‌ نسبت به هفته گذشته ۱۲۰ میلیون متر مکعب افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه تعمیرات پالایشگاه‌های گاز کشور تا پایان مهرماه تکمیل می‌شود، افزود: با پایان تعمیرات به حداکثر تولید گاز می‌رسیم.

تزریق ۸۲۰ میلیون مترمکعب گاز به خطوط لوله در زمستان

به گفته جولایی، پیش‌بینی حداکثر ظرفیت تحویل گاز در زمستان امسال مربوط به دی‌ماه خواهد بود که روزانه ۸۲۰ میلیون مترمکعب گاز به خطوط لوله تزریق می‌شود.

وی با بیان اینکه مصرف روزانه گاز بخش خانگی در زمستان ۵۸۰ تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب خواهد بود، تأکید کرد:‌ روزانه ۷۰ میلیون مترمکعب صرف صادرات می‌شود.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه اگر مصارف صنایع مختلف مانند فولاد را نیز از مقدار گاز تحویلی کم کنیم به‌طور میانگین در دی‌ماه حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل داده خواهد شد، تصریح کرد: اینکه چقدر گاز به نیروگاه‌ها تحویل داده شود،‌ بستگی به الگوی مصرف گاز در بخش خانگی دارد که بسته به دمای هوا، ‌شدت سرما و زمان ماندگاری آن می‌تواند متفاوت باشد. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، ‌زمستان امسال شبیه پارسال سرد و پربارش خواهد بود.

افزایش ۳۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز به دلیل شیوع کرونا

جولایی تأکید کرد: صرفه‌جویی در بخش خانگی محدود است، زیرا گستردگی شبکه گاز در بخش خانگی و تجاری بسیار وسیع است با این حال با اقدام‌هایی نظیر بهینه‌سازی موتورخانه‌ها که قرار است به‌طور رایگان و تأمین اعتبار از محل بند «ق» انجام شود می‌توان تا ۱۰ درصد صرفه‌جویی را انتظار داشت.

وی درباره تأثیر کرونا بر الگوی مصرف گاز مردم تصریح کرد: به دلیل شیوع کرونا، ۲۰ تا ۳۰ میلیون مترمکعب افزایش مصرف گاز را در تابستان داشتیم که این عدد رقمی به جز برآورد رشد مصرف به‌ دلیل افزایش مشترکان است.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز درباره برداشت گاز از دو مخزن سراجه و شوریجه گفت: ‌انتظار داریم در زمستان ۹۹ در مجموع روزانه حدود ۲۳ میلیون مترمکعب گاز از این مخازن ذخیره‌سازی برداشت شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید