طراحی و تولید محصولات جدید در پتکو با تکیه بر تجربه و دانش روز

رئیس آزمایشگاه شرکت تولید پمپ‌های بزرگ و توربین آبی (پتکو) گفت: پتکو بعنوان یک شرکت دانش بنیان، با دانش فنی بروز و برخوردار از تجربه کافی؛ توانسته محصولات جدیدی طراحی کند که پیش از این از خارج کشور وارد می شد و به این ترتیب از خروج مقادیر زیادی ارز از کشور جلوگیری میگردد.

شرکت تولید پمپ‌های بزرگ و توربین آبی (پتکو) با هدف طراحی و ساخت سفارشی انواع پمپ‌های سانتریفیوژ (گریز از مرکز) مورد نیاز صنایع مختلف ازجمله نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی، صنایع نیروگاهی، خطوط انتقال آب و توربین های آبی کوچک و متوسط، تاسیس شده است و تامین قطعات یدکی، نظارت بر نصب و راه اندازی، خدمات پس از فروش، تعمیرات و ارائه مشاوره مهندسی، فعالیت می کند.

«هادی آیرملوزاده» رئیس آزمایشگاه هیدرولیک شرکت پتکو امروز در گفت وگو با خبرنگار سایت خبری- تحلیلی معدن24 افزود: شرکت پتکو یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پمپ های بزرگ و توربین های آبی، مجهز به ماشین آلات و تجهیزات سبک، نیمه سنگین، سنگین و نیز آزمایشگاه توربوماشین بوده و قابلیت تولید انواع پمپ های افقی و عمودی برای پمپاژ هر نوع سیالی را داشته و گواهی صلاحیت تست پمپ از سازمان ملی استاندارد ایران را نیز داراست.

آیرملوزاده خاطرنشان کرد: آزمایشگاه شرکت پتکو بعنوان بزرگترین آزمایشگاه تست پمپ در خاورمیانه، یکی از مراجع رسمی تست پمپ های آبی و پروسس در کشور بوده و به عنوان آزمایشگاه همکار، با سازمان ملی استاندارد ایران همکاری دارد.

وی ادامه داد: این آزمایشگاه سه مدار تست (دو مدار بسته و یک مدار باز) دارد که مدار یک آن چهار شاخه داشته که از سایز فلنج 25 تا 400 میلیمتر و دبی صفر تا 1500 متر مکعب بر ساعت را پوشش می دهد.

رئیس آزمایشگاه پتکو اضافه کرد: مدار 2 آزمایشگاه سه شاخه داشته که از سایز 150 تا 600 میلیمتر و دبی صفر تا 6000 متر مکعب بر ساعت ظرفیت تست دارد و مدار باز نیز استخری 10 هزار متر مکعبی با عمق 10 متر است که برای تست پمپ های عمودی به کار می رود.

وی گفت: از نظر برق، پتکو دارای دو مگاوات برق با ولتاژهای 3/3، 6 و 6/6 کیلوولت و همچنین 400 ولت است و در حال حاضر در حال نصب و راه اندازی مدار برق ظرفیت 5 مگاوات و 11 کیلوولت می باشد.

این آزمایشگاه مجهز به مبدل های فرکانسی با ظرفیت های 55، 160 و 500 کیلووات است؛ بر همین اساس پتکو قادر به انجام تست واقعی انواع پمپ در دور کاری آنها می باشد.

وی بیان داشت: در آزمایشگاه پتکو تست های هد، دبی، راندمان، کاویتاسیون، ارتعاش، نویز، دما و دور مطابق استاندارد API 610 انجام می شود.

رئیس آزمایشگاه پتکو افزود: به منظور ارتقای کیفی محصولات، آزمایشگاه هیدرولیک پتکو همواره در ارتباط مستقیم با واحد فنی و مهندسی است که در حقیقت قلب پتکو شناخته می شود.

وی، هشت دپارتمان فنی و مهندسی پتکو را شامل گروه های تحقیق و توسعه، هیدرولیک، مکانیک، پکیج، برق و ابزار دقیق، متریال و داکیومنت برشمرد و تاکید کرد: این شرکت با دانش روز و برخورداری از تجربه کافی، توانسته محصولات جدیدی طراحی کند که پیش از این از خارج کشور وارد می شد و به این ترتیب از خروج مقادیر زیادی ارز از کشور جلوگیری میگردد.

** حضور پتکو در طرح ها و پروژه های ملی

آیرملوزاده با اشاره به حضور پتکو در طرح ها و پروژه های ملی از جمله پروژه های مناطق نفت خیز جنوب و ستاره خلیج فارس، گفت: پروژه ستاره خلیج فارس در چند سال گذشته، نیاز به تعدادی پمپ عمودی داشت که از آلمان خریداری شده بود اما به دلیل تحریم ها و نرسیدن پمپ های خارجی در زمان مزبور، سه دستگاه پمپ مورد نیاز را پتکو طراحی و تولید نمود و امروز پمپ های تولیدی پتکو در این پروژه در حال کار هستند و شرکتهای مزبور کماکان از مشتریان محصولات و خدمات پتکو می‌باشند.

رئیس آزمایشگاه پتکو خاطرنشان کرد:‌ در پروژه ملی انتقال نفت گوره به جاسک نیز طراحی و تولید پکیج تعدادی از پمپ های مورد نیاز به پتکو واگذار شده است.

لازم به ذکر است هادی آیرملوزاده، دانشجوی دکتری تخصصی مهندسی مکانیک سیالات است و بیش از ۱۳ سال در شرکت پتکو در حوزه های مکانیک، تحقیق و توسعه و آزمایشگاه مشغول فعالیت می‌باشد.

منبع

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید