شبیه‌سازی تست اس اس سی سی در شرکت لوله‌سازی ماهشهر سدید

مدیر مهندسی شرکت لوله‌سازی ماهشهر سدید گفت: شرکت لوله‌سازی ماهشهر توانمندی‌های خوبی در حوزه‌های مختلف دارد که نمونه آن شبیه‌سازی تست SSCC در شرکت توسط نرم‌افزارهای تخصصی است.

مهدی مصلح آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت لوله‌سازی ماهشهر در حوزه‌های مختلف از توانمند‌های بسیار بالایی برخوردار است. در این میان حوزه مهندسی با تخصص بالای نیروهای کیفی خود همواره با خلق نوآوری‌های مختلف، تلاش کرده است به موازات همکاری در فرآیندهای کلیدی همچون تولید، آزمایشگاه، کنترل کیفیت و… نسبت به امور تحقیق و توسعه مختلف نیز اقدام کند.

وی افزود: به طور مثال، در این میان شبیه‌سازی تست SSCC در شرکت لوله‌سازی ماهشهر سدید توسط نرم‌افزارهای تخصصی، از این دست موارد است که بر اساس طرح پیشنهادی رئیس حوزه تعمیرات، جناب آقای الاسوند و با همکاری مستقیم ایشان با حوزه فنی و مهندسی، در شرکت لوله سازی ماهشهر سدید انجام پذیرفت.

مصلح آبادی عنوان کرد: هدف از این شبیه‌سازی راستی‌آزمایی فرمول‌هایی است که بر اساس استاندارد NACE، شرکت‌های لوله‌ساز موظف به اجرای آن هستند‌. در واقع، راستی‌آزمایی مزبور، مرتبط با تنش ایجاد شده در قطعه به منظور گذاردن قطعه در محلول اسید استیک است.

وی تصریح کرد: در حقیقت این سطح از توانمندی در شرکت لوله‌سازی ماهشهر وجود دارد که حتی فرمول‌ های استانداردهای مرتبط را، مورد راستی آزمایی قرار دهد.

مدیر مهندسی لوله‌سازی ماهشهر سدید خاطرنشان کرد: تست SSCC‌ از جمله تست‌های مهم و حیاتی برای لوله‌های مورد استفاده در محیط ترش (محیطی که عنصر سولفور آن در نفت و یا گاز بالاتر از محیط شیرین است) برای انتقال گاز یا نفت است که توسط شرکت لوله‌سازی ماهشهر به همراه سایر استانداردهای مورد نیاز، جهت تولید لوله‌هایی با بهترین کیفیت مثال‌زدنی اجرا می‌شود.

وی در ادامه در خصوص این تست مطرح کرد: در این آزمایش همانند شکل شماره ۱ با استفاده از فیکسچر نشان داده شده به اندازه ۸۰ درصد استحکام تسلیم فولاد خمش ایجاد می‌شود و سپس قطعه مورد نظر به مدت ۳۰ روز در محیط اسید اسیتیک قرار داده خواهد شد.

شکل 1

مصلح آبادی ادامه داد: بعد از گذشت این مدت قطعه بیرون آورده می‌شود بر اساس استاندارد NACE هر گونه عیوب سطحی احتمالی شامل ترک و یا خوردگی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این شبیه‌سازی از فولادی به استحکام تسلیم ۸۹۰ مگا پاسکال استفاده شده است که بر اساس فرمول مربوط به این تست در استاندارد NACE‌ به منظور ایجاد ۸۰ درصد پیش تنش ایجاد شده (۷۱۲ مگاپاسکال) در قطعه باید به مقدار ۱.۵ میلی‌متر در قطعه خمش ایجاد کرد.

مدیر مهندسی لوله‌سازی ماهشهر سدید اضافه کرد: همان گونه که در تصویر شماره ۲ نشان داده شده است، پس از  اعمال این مقدار خمش تنش وارد شده به قطعه در شکل شماره ۳ نشان داده شده است. همان گونه مشخص است تنش وارده به قطعه در محدوده بین ۶۶۹ تا ۷۴۳ مگا پاسکال قرار گرفته است.

شکل 2

 

شکل 3

وی در انتها اظهار کرد: در نهایت با اجرای این تست، راستی‌آزمایی تنش وارده بر نمونه تست SSCC بر اساس استاندارد NACE در شرکت لوله‌سازی ماهشهر و با استفاده از نرم‌افزار تخصصی انجام می‌پذیرد.

منبع

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید