مدیرعامل شرکت توان باد: پتانسیل بالای تولید برق در کشور از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر

مدیرعامل شرکت توان باد گفت: امروزه ضرورت حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر بر کسی پوشیده نیست و اکثر کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته با انجام سرمایه‌گذاری‌های مرتبط و ارائه تسهیلات و تشویق سرمایه‌گذاران به طرق مختلف، مسیر حرکت به سمت ورود به حوزه تولید برق از انرژی‌های تجدید‌پذیر را هموار می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، دکتر احمد کاویانی اظهار داشت: در واقع، دسترسی کشورهای درحال توسعه به منابع جدید انرژی جهت توسعه اقتصادی، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بر اساس پژوهش‌های انجام شده رابطه مستقیمی بین توسعه یافتگی و بهره‌گیری از میزان انواع انرژی‌ها در کشورهای جهان وجود دارد. محدود بودن ذخایر انرژی فسیلی، آلایندگی‌های زیست‌محیطی مرتبط وهمچنین سطح افزایش روز به روز مصرف انرژی در جهان نیز ازجمله عواملی است که حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

وی افزود: با اینکه اقبال وتوجه مناسبی به انرژی‌های نو در کشور انجام شده است، اما بی‌شک حرکت در مسیر تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر نیاز به مساعدت، ارائه تسهیلات و مشوق‌های بیشتری از سوی متولیان مرتبط دارد.

مدیرعامل شرکت توان باد ادامه داد: سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از ظرفیت تولید برق کشور بر اساس گزارشات وزارت نیرو تا پایان مهر ماه 1399 درحدود یک درصد- 838 مگاوات- است. هر چند رشد مناسبی را دراین بخش شاهد بوده‌ایم به گونه‌ای که از 105 مگاوات در سال 1392 به 838 مگاوات تا مهر ماه 1399  افزایش پیدا کرده است اما بر اساس ماده 139 برنامه پنجم توسعه (1394-1390) مقرر شده بود تا پایان برنامه پنج هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر اضافه شود که محقق نشد. پس از آن براساس ماده 50 برنامه ششم توسعه باید در سال پایانی برنامه ششم توسعه (1400-1396)، سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر به‌حداقل 5 درصد ظرفیت برق کل کشور برسد که بر اساس گزارش‌های مسئولان انرژی‌های نو کشور این رقم هم‌اکنون به حدود یک درصد رسیده است. بنابراین همان‌گونه که مشخص است از هدف مزبور فاصله داشته و قطعا با روند چند سال اخیرتا پایان سال 1400 نیز این هدف محقق نمی‌شود.

 

 

کاویانی عنوان کرد: در این خصوص نیاز است تا بودجه‌های تخصیصی به کارفرمایان دولتی افزایش یافته و تحقق ۱۰۰ درصدی در این بودجه‌ها رخ دهد تا پروژه‌های مختلف انرژی‌های نو، از جمله احداث مزارع بادی بر اساس پتانسیل بالای این نوع انرژی در کشور، تعریف شده و از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی استفاده بیشتری نسبت به قبل در این خصوص انجام پذیرد. ضمن اینکه با تشویق هر چه بیشتر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از طریق افزایش قیمت خرید برق تضمینی و ارائه مشوق‌های مناسب مرتبط، می‌توان نسبت به حرکت در مسیر دستیابی به لااقل نیمی از هدف برنامه ششم تا پایان سال 1400 امیدوار بود.

وی اضافه کرد: در این راستا هلدینگ گروه صنعتی سدید از جمله شرکت‌های پیشرو در کشور و منطقه خاورمیانه در زمینه حضور در صنعت انرژی‌های نو بوده و از طریق ایجاد شرکت صبا نیرو در سال 1380، طراحی و تولید توربین‌های بادی  را در دستور کار خود قرارداده است.این شرکت تاکنون موفق شده پروژه‌های مختلفی، مانند نصب و راه‌اندازی 143 واحد توربین برای احداث نیروگاه 90 مگاواتی در مزارع بادی منجیل، هرزویل و سیاهپوش استان گیلان، پروژه تولید، نصب و راه‌اندازی 43 واحد توربین 660 کیلوواتی برای احداث مزرعه بادی بینالود استان خراسان رضوی و پروژه تولید و نصب سه دستگاه توربین به کارفرمایی بخش خصوصی را به انجام برساند و در حال مذاکره جهت عقد قراردادهای دیگری نیز در این خصوص است‌. در حال حاضر نیز شرکت صبا نیرو پروژه طراحی و تولید 34 دستگاه توربین بادی 660 کیلووات و همچنین پروژه سرویس تعمیرات و نگهداری 45 دستگاه توربین بادی 660 کیلوواتی سایت منجیل را در دست اجرا داشته و در تلاش جهت کسب فناوری مگاواتی و افزایش سهم بازارهای داخلی و منطقه‌ای است.

بر اساس گزارشی از ایلنا، مدیرعامل شرکت توان باد خاطرنشان کرد: در ادامه این مسیر، گروه صنعتی سدید در راستای توسعه فعالیت‌های مرتبط در حوزه تولید انرژی‌های پاک در سال 1388 اقدام به ایجاد شرکت توسعه و احداث نیروگاه‌های بادی توان باد به عنوان یک شرکت توسعه‌دهنده نیروگاه بادی با هدف سرمایه‌گذاری و احداث مزارع بادی با چشم‌انداز کسب سهم به سزایی در بازار انرژی‌های تجدیدپذیر کرد. این شرکت هم‌اکنون پروژه خواف را دردست اجرا داشته و تاکنون دو دستگاه توربین بادی را در این پروژه نصب و راه‌اندازی کرده و طی برنامه زمان‌بندی مرتبط نسبت به استقرار سایر توربین‌های مدنظر در این خصوص نیز اقدام می‌کند.

منبع

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید