برنامه‌های وزارت کار برای تحقق شعار امسال

نماینده ویژه وزیر کار از تشکیل کمیته پشتیبانی از تولید و مانع زدایی با هدف شناسایی و رفع مشکلات بنگاههای اقتصادی خبر داد و ایجاد فرصتهای شغلی جدید، حفظ و صیانت از نیروهای کار و روان سازی اجرای قوانین و مقررات حاکم بر کار و تولید را از برنامه های مهم وزارت کار در سال جاری برشمرد.

به گزارش ایسنا، سال ۱۴۰۰ از سوی مقام معظم رهبری با عنوان“تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها” نامگذاری شده است. رهبر معظم انقلاب در ادامه شعار سال ۱۳۹۸ (رونق تولید) و شعار سال ۱۳۹۹ (جهش تولید) شعار سال ۱۴۰۰ را ” تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها” اعلام و تاکید فرمودند که دولت فعلی و دولت آینده باید با حمایت‌های همه جانبه قانونی، دولتی و حکومتی از تولید و رفع موانع آن، همت کنند که امسال جهش تولید به معنی واقعی تحقق یابد.

کریم یاوری ـ مشاور و نماینده ویژه وزیر کار ـ از تشکیل کمیته پشتیبانی از تولید و مانع زدایی در وزارت کار در راستای تحقق منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری خبر داده و می گوید: حل مشکلات بنگاههای اقتصادی مشکل‌دار، حفظ فرصتهای شغلی و صیانت از نیروهای کار و کمک به توسعه اشتغال نیروهای جدید با استفاده از آموزشهای مهارتی در بنگاه ها از مهمترین اولویتهای وزارت کار در سال جدید است.

وی با تاکید بر پرداخت تسهیلات ارزان به کارآفرینان و کارفرمایان،  فراگیری آموزشهای مهارتی و مهارت آموزی نیروهای کار را از الزامات اساسی برای تحقق شعار امسال عنوان کرد.

مشاور وزیر کار درعین حال کمک به تسهیل تشکیل بنگاههای تعاونی و خصوصی، مانع زدایی از جریان تولید و کارآفرینی، برطرف کردن موانع پیش روی تولیدکنندگان و آسان سازی و روان سازی اجرای قوانین و مقررات حاکم بر کار و تولید را از برنامه های وزارت کار در سال جدید برشمرد.

به گفته یاوری، بهره مندی از مزایای بیمه و درمان و بازنشستگی نیروهای کار از موضوعاتی است که از سوی وزیر کار به کمیته های پشتیبانی و مانع زدایی سفارش و تاکید شده است.

به گزارش ایسنا، بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه کار با اشاره به حایز اهمیت بودن شعار امسال بر لزوم اتخاذ راهکارهای مناسب جهت تحقق آن تاکید کرده اند.

به زعم آنها کنترل نرخ ارز و ثبات آن در بازار، حذف قوانین زائد و مخل کسب و کار، توسعه صادرات و کمک به گردش مالی تولیدکنندگان از جمله اقدامات موثر برای تحقق شعار امسال است.

علی اکبر لبافی ـ کارشناس حوزه کار ـ شعار سال ۱۴۰۰ را تکمیل کننده شعار سال‌های گذشته دانسته و با تاکید بر حذف قوانین مخل کسب و کار می گوید: علاوه بر دولت و حاکمیت، مردم هم باید برای پشتیبانی از تولید با نگرش خرید و مصرف بیشتر تولیدات داخلی به میدان بیایند.

او می گوید: سال‌های قبل شعارها بر محور تولید و وجدان کاری و مباحث اقتصادی بود ولی شعار امسال تکمیل کننده است از این جهت که هم به پشتیابی از بخش تولید و هم بر رفع موانع تولید تاکید شده است.

این کارشناس حوزه کار  اصلاح و بازنگری قوانین و مقررات حاکم بر فضای کسب و کار را مورد تاکید قرار داده و با اشاره به اهمیت رفع موانع از پیش پای تولید کنندگان می گوید: برای آنکه پشتیبانی اتفاق بیفتد لازم است موانع تولید برطرف شود و این کار نیازمند داشتن قوانین منطبق با شرایط موجود و تدوین قوانین و مقررات برگرفته از نظرات بخش خصوصی است چرا که امروز با قوانین ۴۰ سال قبل نمی توانیم شرایط اقتصادی امروز را هدایت و مدیریت کنیم.

حمید حاج اسماعیلی ـ کارشناس روابط کار ـ نیز شناسایی بازارهای جدید صادراتی و استفاده از ظرفیت خاموش کارخانه ها و شهرک‌های صنعتی را از مهمترین راهکارهای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ عنوان کرده و می گوید: در حال حاضر بسیاری از شهرک‌های صنعتی با کمتر از توان و ظرفیت خود مشغول فعالیت هستند در حالی که سرمایه گذاری دولتی خوبی در آنجا صورت گرفته است. همچنین ۵۰ درصد کارگاه‌هایی که اکنون بسته شده‌اند امکانات‌شان در حال از بین رفتن است، در صورتی که اگر موانع پیش روی این بنگاه‌ها و بخش های تولیدی برداشته شود می توان از این ظرفیتهای خاموش به نفع تولید بهره برداری کرد.

وی ایجاد کارگروههای تسهیل و رفع موانع تولید استانی و شهرستانی را اقدام موثری در جهت شناسایی بنگاه‌های مشکل دار و برطرف کردن مشکلات آنها عنوان کرده و می افزاید: این کارگروه‌ها که سال گذشته شکل گرفتند روند فعالیت کارگاه‌ها و مشکلات آنها اعم از مالی، ‌بانکی، قضایی، ‌ فنی را بررسی و رصد می کنند و برای برطرف شدن این مشکلات راهکارهای مناسب ارائه می دهند.

به گزارش ایسنا، در شرایط اقتصادی موجود و با تداوم شیوع کرونا، لزوم گره گشایی از مشکلات بنگاهها،  حمایت بیشتر از تولید داخلی و کارگاههای کوچک، صیانت از نیروهای کار و کمک به بهبود فضای کسب و کار امری مهم است که مسئولیت و نقش آفرینی دولت و مردم را برای تحقق شعار امسال بیش از پیش ضروری می سازد.

به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی، ثبات و کنترل نرخ ارز، جلوگیری از واردات بی رویه و قاچاق کالا، حفظ امنیت شغلی و معیشتی نیروی کار، کاهش نرخ بهره وام های بانکی و اصلاح و بازنگری قوانین می تواند به عنوان اقداماتی راهگشا در حمایت از تولید و تولیدکنندگان مورد توجه قرار گیرد و به تحقق شعار امسال کمک کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید