کمبود در عرضه ورق‌های فولادی در بورس کالا

یک فعال صنعت فولاد با تأکید بر اجرای طرح‌های توسعه‌ای در زنجیره فولاد، گفت: تولیدکنندگان بالادستی زنجیره باید با گسترش تولید خود، تقاضای صنایع پایین‌دستی زنجیره را تأمین کنند و در حال حاضر در زمینه ورق‌های فولادی دچار کمبود هستیم.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی گروه صنعتی سدید ؛ امیرحسین کاوه  در رابطه با مصوبه جدید بورس کالا برای قیمت‌گذاری شمش و مقاطع طویل گفت: اگر تقاضای مورد نظر تولیدکنندگان پایین‌دست زنجیره در بورس کالا عرضه شود، باقی مسائل فرع موضوع است، اما مسئله مهم‌تر این است که قیمت‌های در نظر گرفته شده برای کالاهایی که در بورس عرضه‌ می‌شوند، باید متناسب با قیمت‌های جهانی باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر قیمت‌ها در بورس کالا یا در بازار آزاد متناسب و متعادل باشد، کسی نمی‌تواند اعتراضی بکند. اگر کسی بخواهد کالای خود را پایین‌تر از قیمت جهانی خریداری کند، نوعی رانت می‌شود و اگر این کالا با قیمت بالاتر از بازارهای جهانی فروخته شود، اجحاف است.

این فعال صنعت فولاد درباره نحوه فعالیت دولت آینده در قبال بورس کالا و بازار فولاد تأکید کرد: تولیدات زنجیره فولاد به گونه‌ای است که باید کفاف نیاز داخلی را بدهد، اما به دلیل اینکه در برخی از بخش‌های زنجیره در حد نیاز تولید نداریم، همیشه شاهد به هم‌ریختگی بین حلقه‌های بالایی و پایینی زنجیره هستیم لذا دولت باید به دنبال این باشد که طرح‌های توسعه‌ای در بخش‌هایی با تولید پایین در زنجیره سریع‌تر به بهره‌برداری برسند.

کاوه با ذکر مثالی افزود: ما در بخش تولید ورق‌های فولادی کمبود داریم و در این میان، دولت و ستاد تسهیل در رفع موانع تولید به جای اینکه مشکلات یکایک تولیدکنندگان را بررسی کنند، چند فولادسازی که ورق‌ها نازک و ضخیم می‌سازند، سودشان را در توسعه تولید قرار دهند چراکه این کار سودآوری خوبی دارد و باعث متعادل شدن زنجیره می‌شود.

مدیرعامل گروه صنعتی سدید با اشاره به اینکه دعوای بین صنایع بالادستی و پایین‌دستی به تولید کشور ضربه می‌زند، گفت: دعوای بین زنجیره‌های فولاد چند ریشه دارد که این ریشه‌ها حسادت و خساست است، اما مسئول دولت آینده باید حرف حساب را بشنود و آن را اجرا کند. یکی از حرف‌های حساب این است که توسعه آن بخش از زنجیره که کمبود ظرفیت در تولید است، در اولویت قرار گیرد.

این فعال صنعت فولاد در پایان افزود: بورس کالا به تنهایی نقشی ندارد. ما گاهی اوقات می‌خواهیم مواد اولیه را ارزان خریداری کنیم و محصول خود را گران بفروشیم که چنین چیزی امکان ندارد بنابراین همه باید به قیمت‌های جهانی تسلیم باشیم و محصولات متناسب با قیمت‌های جهانی خرید و فروش شود و کمبود زنجیره با طرح‌های توسعه‌ای پوشش داده شود و در نهایت، تقاضای ما به طور کامل عرضه شود.

منبع

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید