وزیر پیشنهادی نیرو مطرح کرد: استفاده از آب دریای خلیج فارس، عمان و خزر را گسترش می‌دهیم

وزیر پیشتهادی نیرو اظهار داشت: در برنامه ششم، مجلس اهداف خوبی را برای بخش‌های یاد شده در نظر گرفته شده بود که محقق نشد. در حال حاضر بنده مکلفم علاوه بر جبران عقب‌ماندگی، به گونه‌ای عمل کنم که تا افق بلندمدت، قطعی آب و برق نداشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اکبر محرابیان در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه‌های خود و پاسخ به سوالات نمایندگان به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو اظهار داشت: بنده برای سومین بار است که برای کسب اعتماد در محضر نمایندگان حضور دارم. طی دو هفته اخیر در جلسات مفصلی که با کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها و مجامع استانی داشتم، از نظرات نمایندگان بهره‌مند شدم. بنده در صورت کسب رأی اعتماد، تمام نظرات را در دستور کار قرار می‌دهم.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: وزارت نیرو در دولت کار و تلاش تمام سعی خود را جهت رفع دغدغه مردم به کار خواهد بست هر چند در حالی دولت کار خود را آغاز می‌کند که قطعی برق موجب اختلال در زندگی مردم و کسب و کارها شده است. ظرفیت صنایع و تولید متوقف مانده، ضرر هنگفتی به تولیدکنندگان وارد شده، بیکاری جمع زیادی از کارگران را شاهد هستیم و همچنین منجر به افزایش نرخ کالاهای تولیدی شده است.

وزیر پیشنهادی نیرو ادامه داد: در برنامه ششم، مجلس اهداف خوبی را برای بخش‌های یاد شده در نظر گرفته شده بود که محقق نشد. در حال حاضر بنده مکلفم علاوه بر جبران عقب‌ماندگی، به گونه‌ای عمل کنم که تا افق بلندمدت، قطعی آب و برق نداشته باشیم.

محرابیان تصریح کرد: بنده مسئول اجرای چند نیروگاه و سد بوده‌ام که در نتیجه آن 8300 مگاوات به ظرفیت برق و 10 میلیارد متر مکعب به حجم ذخایر آب اضافه شد که به عنوان طرح ماندگار مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه باید کارگاهی به وسعت ایران بنا کنیم تا تمام کاستی‌ها جبران شود، خاطرنشان کرد: از جمله برنامه‌های بنده حصول اطمینان به مردم جهت تامین آب و برق مطمئن و پایدار و ارتقای نظام حکمرانی آب با توجه به قانونمداری خواهد بود.

وزیر پیشنهادی نیرو افزود: بهبود اوضاع آب و برق با اولویت بهره‌وری و راندمان، ارتقای سطح پژوهش و فناوری با تاکید بر ساخت داخل، بهبود فضای کسب و کار و تعامل با بخش خصوصی از جمله برنامه‌های بنده است.

محرابیان با بیان اینکه مهمترین سرمایه ما در صنعت آب و برق، نیروی انسانی انقلابی است، گفت: بنده خود را ملزم به رعایت قوانین بالادستی می‌دانم.

وی با اشاره به ناترازی تولید و مصرف در حوزه آب و برق بیان داشت: در تابستان امسال 13 هزار مگاوات ناترازی تولید و مصرف داشتیم که برای رفع آن احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه را طی مدت 4 سال با مشارکت صنایع بزرگ و انرژی‌بر در دستور کار قرار داده‌ایم.

وزیر پیشنهادی نیرو ادامه داد: تکمیل و احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه جدید که 3000 مگاوات آن تا پیک سال آینده، 5000 مگاوات تکمیل نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و 2000 مگاوات نیز نیروگاه جدید خواهد بود.

محرابیان با بیان اینکه 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با محوریت انرژی خورشیدی با استفاده از ظرفیت مردمی در دستور کار است، توضیح داد: نیروگاه‌های تجدیدپذیر منجر به صرفه‌جویی سوخت خواهند شد به این ترتیب که سرمایه‌گذاری 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر به 6 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد و این در حالی است که منتج به 3 میلیارد دلار صرفه‌جویی خواهد شد.

وی یادآور شد: ظرفیت قانونی برای اجرای پروژه یاد شده فراهم است که از جمله آنها ماده 12 قانون رفع موانع تولید است.

وزیر پیشنهادی نیرو مدیریت تقاضای برق با استفاده از سیاست تشویقی مبنی بر اینکه خود مردم الگوی مصرف را اصلاح کنند را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد.

محرابیان همچنین به برنامه اصلاح روابط مالی دولت و مصرف‌کننده اشاره کرد و افزود: این رویه نیز باعث افزایش سرمایه‌گذاری خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تخصیص آب به گونه‌ای است که مردم و نمایندگان نسبت به آن اعتراض دارند، اظهار داست: برنامه من اصلاح نظام حکمرانی آب بر مبنای سه اصل عدالت، شفافیت و قانونمندی است و به این ترتیب اعتماد عمومی به وجود خواهد آمد.

وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه تامین آب مناطق روستایی و محروم از جمله برنامه‌های بنده است، گفت: در حال حاضر درصد برخورداری روستاها از آب شرب 75 درصد است که طی برنامه‌های اجرایی به 90 درصد خواهد رسید.

محرابیان تاکید کرد: با تکمیل سدها 5.5 میلیارد متر مکعب به ظرفیت ذخایر سدها اضافه خواهد شد که از این میزان 600 میلیون متر مکعب برای تامین آب شرب خواهد بود که تنش آبی را در 600 شهر برطرف خواهد کرد. همچنین 200 میلیون متر مکعب جهت تامین آب صنعت و اشتغال 300 هزار نفر در این بخش خواهد شد و الباقی نیز به بخش کشاورزی تخصیص داده می‌شود البته سهم محیط زیست هم محفوظ است.

وی با بیان اینکه خطوط لوله آبرسانی به جای احداث کانال در دستور کار قرار می‌گیرد، گفت: این پروژه‌ها برای جلوگیری از تبخیر و آلودگی آب و همچنین افزایش بهره‌وری و سرعت انجام کار خواهد بود.

وزیر پیشنهادی نیرو برق‌رسانی به چاه‌های آب کشاورزی با استفاده از انرژی تجدیدپذیر و مهار روان‌آبها به ویژه در مناطق شمالی کشور را از دیگر برنامه‌های خود در صورت تصدی حکم وزارت نیرو برشمرد.

محرابیان با اشاره به لزوم افزایش سبد تامین آّب بیان داشت: استفاده از آب دریا باید گسترش یابد. در سال 89 انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی را آغاز کردیم تا بتوانیم آب مطمئن برای مردم تهیه کنیم.

وی افزود: در حال حاضر کشورهای حوزه خلیج فارس روزانه 25 میلیون متر مکعب از آب دریا را شیرین‌سازی و مصرف می‌کنند در حالی که سهم کشور ما بسیار اندک است و روستاها و شهرهای حاشیه دریا فاقد آب هستند و این در حالی است که صنایع متقاضی انتقال آب از دریا با سرمایه خود هستند.

وزیر پیشنهادی نیرو تاکید کرد: طی 4 سال آینده با رعایت موازین زیست محیطی، استفاده از آب دریای خلیج فارس، عمان و خزر را گسترش خواهیم داد.

محرابیان یادآور شد: منابع عظیم جریان آب در اعماق زمین به وفور یاد شده که استخراج آنها برای مصارف شهرها و روستاها در برنامه قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه مهار و مدیریت آبهای مرزی از سیاست‌های جدی بنده است، ادامه داد: احقاق حقوق مرزنشینان با استفاده از دیپلماسی فعال آب و با همکاری وزارت امور خارجه در دستور کار است.

وزیر پیشنهادی نیرو همچنین به طرح‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب اشاره کرد و افزود: با سرمایه‌گذاری وزارتخانه‌های صنعت و کشاورزی، این طرح‌ها گسترش خواهند یافت.

محرابیان بیان داشت: تلاش می‌کنیم پروژه‌های راکد فعال شوند زیرا تاخیر از جمله مشکلات اصلی است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از اعتبارات و ظرفیت بودجه 1400 صندوق توسعه ملی و سرمایه مردمی از جمله راهکارهای ما برای تحقق منابع مالی و برنامه‌ها است، اظهار داشت: البته ضرورت دارد با همفکری دولت و مجلس برای بودجه 1401 و برنامه هفتم توسعه، راهکار مناسبی برای تامین مالی ایجاد شود.

وزیر پیشنهادی نیرو یادآور شد: متعهد می‌شوم با استفاده از ظرفیت متخصصان جوان ساختار وزارت نیرو متحول شود و طی 4 سال آینده چندصد مدیر جوان در رأس امور اجرایی داشته باشیم.

محرابیان گفت: با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز دانش‌بنیان، تولید تجهیزات فناورانه را گسترش خواهیم داد ضمن اینکه از این به بعد محور حرکت توسعه، بخش خصوصی خواهد بود. به این ترتیب از تمامی فعالان بخش خصوصی دعوت می‌کنیم تا با سرمایه‌گذاری در انرژی و آب از ارزش افزوده آن بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه رعایت الزامات زیست محیطی در تمامی پروژه‌ها در دستور کار جدی است، خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم با همکاری دیگر دستگاه‌ها از جمله وزارت صنعت، نفت و جهاد کشاورزی خدمتی صادقانه و موثر ارائه دهیم.

وزیر پیشنهادی نیرو ادامه داد: وزارت نیرو و شرکت‌های تابع در راستای اجرای بند د تبصره 20 قانون بودجه 1400 تبدیل وضعیت ایثارگران را اجرا خواهد کرد.

محرابیان خطاب به نمایندگان مجلس تاکید کرد: اگر با رأی شما بار مسئولیت بزرگ در شرایط فعلی به دوش بنده گذاشته شود تلاش می‌کنم با همکاری پرسنل صنعت آب و برق نگران مردم و شما رفع شود و برای پیمودن این مسیر به همکاری نمایندگان به ویژه کمیسیون‌ها تخصصی و مجامع استانی نیاز داریم.

انتهای پیام/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید