آیا وزیر جدید نیرو می‌تواند خاموشی‌ها را تمام کند؟

حمیدرضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران و رئیس هیات مدیره شرکت توان، سدید پاسخ می‌دهد:

حمیدرضا صالحی درباره تصویری که پیش‌روی وزیر جدید نیرو قرار دارد به ایسنا می‌گوید: وزیر جدید نیرو در حالی کار خود را آغاز خواهد کرد که ما در سال‌های گذشته نتایج رویکردهای غلط در حوزه انرژی را دیده‌ایم و خاموشی‌هایی که امسال رخ داد بخشی از آن بود.

رییس جمهوری در فهرست وزرای پیشنهادی خود به مجلس شورای اسلامی، علی اکبر محرابیان را به عنوان وزیر نیرو پیشنهاد کرده، وزیری که حوزه فعالیتش در ماه‌های گذشته با چالش‌هایی جدی مواجه بوده است.

به گزارش ایسنا، هرچند در سال‌های گذشته طرح‌های توسعه محور در حوزه انرژی از سوی دولت‌های یازدهم و دوازدهم پیگیری شد اما با فرارسیدن فصل گرما، ظرفیت تولید برق کشور در قیاس با میزان مصرف روزانه کم آورد و همین موضوع به خاموشی‌های بی‌برنامه گستره در کشور منجر شد که نارضایتی مردم را برانگیخت.

هرچند کاهش بارندگی‌ها عاملی است که وزارت نیرو در آن نقشی نداشته ولی نبود سرمایه گذاری لازم برای توسعه زیرساخت‌ها، عدم امکان بهره برداری از حداکثر ظرفیت موجود و نداشتن یک برنامه کوتاه مدت برای عبور از بحران‌ها بخشی از مشکلاتی است که وزارت نیرو در ماه‌های گذشته با آن رو به رو بوده و در صورت رای آوردن وزیر پیشنهادی، محرابیان باید برای آن چاره‌ای پیدا کند.

حمیدرضا صالحی – رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران – درباره تصویری که پیش‌روی وزیر جدید نیرو قرار دارد به ایسنا می‌گوید: وزیر جدید نیرو در حالی کار خود را آغاز خواهد کرد که ما در سال‌های گذشته نتایج رویکردهای غلط در حوزه انرژی را دیده‌ایم و خاموشی‌هایی که امسال رخ داد بخشی از آن بود.

وی با بیان اینکه بخش مهمی از مشکلات امروز تحت تاثیر نبود سرمایه گذاری‌های لازم در سال‌های گذشته بوده است، بیان کرد: همانطور که نبود سرمایه گذاری در سال‌های قبل، امسال ما را با مشکل مواجه کرد، نپرداختن به معضل‌ها نیز می‌تواند ما را در آینده با مشکل مواجه کند. از این رو باید دید وزیر پیشنهادی چه در حوزه آب و چه در حوزه برق چه طرح و برنامه‌ای را دنبال خواهد کرد.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی شباهت‌هایی با طرح‌ها و برنامه‌های گذشته دارد، توضیح داد: جایگاه امروز ما نشان می‌دهد که نیاز به یک تغییر دیدگاه کلان در این حوزه داریم و اگر بنا باشد همچنان برنامه‌های گذشته ادامه پیدا کند، همچنان دشواری‌ها ادامه خواهد داشت. بخش خصوصی در سال‌های گذشته تلاش کرده در سطحی که عرصه در اختیارش قرار گرفته فعالیت‌های جدی در حوزه انرژی را کلید بزند و در در آینده نیز این آمادگی وجود خواهد داشت.

صالحی ادامه داد: اگر وزارت نیرو بگذارد بخش خصوصی از ظرفیت‌های نیروگاهی که در عرصه برق ایجاد شده استفاده کند، نهادهای رگولاتوری اقتصاد انرژی را به مسیر درست خود بازگرداند و ظرفیت‌های نیمه تمام تکمیل شوند، می‌توان انتظار داشت که بخشی از نگرانی‌های امروز برطرف شود، در غیر این صورت خطر تکرار تجربه‌های غلط گذشته وجود خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: صنعت برق در سراسر جهان، صنعتی ثروتمند است اما در ایران با قیمت گذاری دستوری و ورود دولت به تمام عرصه‌ها، این صنعت را به مشکلات امروز رسانده‌ایم. اگر بناست از معضلات سال جاری عبور کنیم، باید در نگاه کلان تغییر شرایط بدهیم و اگر نه، همچنان معضلات شبیه به آنچه که امسال تجربه شد، تکرار می‌شود.

منبع

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید