سواپ گاز روسیه تا هند در مرحله مطالعات است

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محسن خجسته مهر در پاسخ به ایلنا درباره برنامه سواپ انرژی روسیه تا خلیج فارس و هند اظهار داشت: سرمایه گذاری‌های بزرگ و مهم علاوه بر اینکه اهمیت راهبردی دارند، به دلیل سرمایه بر بودن نیاز به کار مطالعاتی دارند. وی افزود: موضوع کریدور جدید برای صادرات کاز در مرحله مطالعات و مذاکرات است.

مدیر عامل شرکت ملی نفت تصریح کرد: ما اخیرا با برخی کشورهای همسایه جهت توسعه مشترک میادین نفتی وارد مذاکره شدیم و با یکی ار کشورها کار مطالعات میادین مشترک را آغاز کردیم.

وی در ادامه تاکید کرد: همکاری با روسیه عمدتا علاوه بر توسعه میادین نفتی و گازی که در فرایند مطالعات مهندسی مخزن و پایه شامل سواپ فراورده هم است و محموله‌هایی را در حال دریافت هستیم و سواپ همنام و غیرهمنام انجام می‌دهیم.

خجسته مهر بیان داشت: کار سواپ چندین محموله از ترکمنستان را انجام دادیم که برای مدیریت و تراز عرضه و تقاضای فراورده و تجارت جذاب است.وی افزود: ما در بحث سواپ قائل به تجارت گاز و انواع فراورده هستیم و به دلیل موقعیت جغرافیایی که داریم بازرگانی ارزشمندی برای کشور محسوب می‌شود. معاون وزیر نفت در پاسخ به دیگر سوال ایلنا درباره واردات بنزین نیز گفت: ما در خصوص فراورده صرفا سواپ انجام می‌دهیم.

وی در ادامه با اشاره به پروژه قرارداد ساخت شناور گفت:.در حال حاضر ۱۵۰ سکوی نفتی و گازی داریم که ۱۰۰ شناور خارجی مار تعمیراتی و پهلودهی را انجام می دهند و عمده خدمه هم خارجی هستند، بنابراین شرکت نفت در راستای منویات دولت و اقتصاد مقاومتی به دنبال شغل پایدار و رونق کسب و کار قرارداد ساخت ۱۰۰ شناور در حوزه دریای خزر و خلیج فارس را با سازندگان و سرمایه گذاران به صورت BOO به امضا رساند.

خجسته مهر سرمایه گذاری ساخت ۱۰۰ شناور را یک میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: ۴۵ شرکت وارد مناقصه شدند و ما به سرمایه گذاران این تضمین را می دهیم که تا بازه ۱۰ ساله از سرمایه گذاران خدمت دریافت کنیم. وی با اشاره به توسعه میدان ازادگان گفت: مهم‌ترین اقدام شروع دولت این بود که طرح از حالت رکود خارج شود و توسعه را شدت دادیم به طوری که ۲۰ حلقه چاه جدید را به تولید آوردیم و ظرفیت تولید در ازادگان جنوبی را به ۱۰۰ هزار بشکه رساندیم.

مدیر عامل شرکت ملی نفت خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات که در دولت برنامه ریزی کردیم توسعه یکپارچه آزادگان شمالی و جنوبی بوده است. برای تکمیل فاز یک ازادگان جنوبی و اجرای فاز ۲ ازادگان شمالی و جنوبی تفاهم‌نامه ای با ۶ بانک و ۶ شرکت اکتشاف تولید به امضا رساندیم که طی ۷ سال ۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری کنند و ظرفیت تولید به ۵۷۰ هزار بشکه خواهد رسید.وی ادامه داد: در دوره ساخت و اجرای پروژه ۲۳ هزار نفر شاغل می شوند.خجسته مهر با اشاره به تاسیس شرکت دشت ازادگان اروند تصریح کرد: در آینده نزدیک بانک مرکزی مجوز سرمایه گذاری بانک‌ها را صادر خواهد کرد و وارد فاز مطالعات طرح یکپارچه می شویم.