شرکت لوله سازی ماهشهر از شرکت های تابعه گروه صنعتی سدید می باشد که در سال 1381 در زمینی به مساحت 19 هکتار و در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر پایه گذاری و در سال 1384 خط تولید کارخانه با ظرفیت 350 هزار تن در سال تکمیل و از سال 1389 نیز موفق به تولید و تست لولههای گاز ترش گردید.

 استقرار کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر و در مجاورت بندر تجاری امام خمینی (ره) و خطوط راه آهن از یکسو با هدف کاهش هزینههای حمل مواد اولیه و محصولات ساخته شده و از سوی دیگر در جهت ایجاد اشتغال و مساعدت به رونق اقتصادی منطقه صورت پذیرفت. بدین ترتیب امکان صادرات لولههای فولادی ساخت کارخانه به کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورهای همسایه امکان پذیر میباشد. جهت احداث این کارخانه معادل 90 میلیون یورو سرمایه گذاری صورت گرفته است.

چشم انداز وماموریت

شرکت لوله سازی ماهشهر بر آن است تا با حضور فعال و پیشگام در بازارهای داخلی و منطقه خاورمیانه به عنوان بزرگترین تولید کننده لولههای قطور فولادی، مطابق با استانداردهای روز جهانی شناخته شده و به عنوان مرجعی معتبر در تولید لولههای قطور صنعت نفت و گاز فعالیت کند.

کارآمدی سیستم‌ها و انعطاف پذیری تولید، شرکت را قادر ساخته است تا با تولید لوله‌های قطور، با ضخامت بالا  و مطابق با استانداردهای روز دنیا،  رضایت مشتریان خود را فراهم آورد.

شرکت لوله سازی ماهشهر یکی ا ز شرکتهای لوله ساز در منطقه خاورمیانه است،  که می تواند لوله های مناسب جهت انتقال گاز ترش را تولید کند.

ماموریت

شرکت لوله سازی ماهشهر در راستای تامین نیاز روز افزون کشور به لولههای قطور بالای 24 اینچ جهت مصارف نفت، گاز، آب و… ایجاد شده است. این مجموعه با بکارگیری جدیدترین فناوری تولید دارای حضور فعال در بازارهای داخلی، منطقه خاورمیانه و عرصههای بین المللی است.

کارآمدی سیستمها و انعطاف پذیری تولید، شرکت را قادر ساخته است تا با تولید لولههای قطور و با ضخامت بالا رضایت مشتریان خود را فراهم آورده و با ایجاد اشتغال، انتقال تکنولوژی و توسعه نیروی کار بومی نقشی اساسی در توسعه ملی و منطقهای ایفا نماید.

چشم انداز

شرکت لوله سازی ماهشهر با اجرای برنامههای انگیزشی و تامین سلامت روحی و جسمی نیروی انسانی به عنوان مهمترین سرمایه شرکت در نظر دارد تا روند پایداری در رشد سودآوری و ارزش آفرینی مجموعه ایجاد کرده و بدین ترتیب انتظارات کلیه ذینفعان شامل : مشتریان، کارکنان، صاحبان سهام ، تامین کنندگان و جامعه را برآورده سازد.

توانمندی ها و قابلیت ها

این شرکت لوله های فولادی را به روش درز جوش مستقیم ، از قطر 24 تا 56 اینچ و با استفاده از ور قهای ضخیم فولادی تا گرید70X و تا ضخامت 35.5 میلیمتر و با طول 12.2 متر و وزن حداکثر 15 تن، تولید می نماید. ظرفیت اسمی کارخانه برابر 350 هزار تن در سال است که از طریق یک رشته خط راه آهن به طول 11 کیلومتر جهت تامین مواد اولیه به بندر امام خمینی و همچنین به خط سراسری کشورمتصل می باشد. روش تولید لوله های درز جوش مستقیم در این کارخانه به روش JCO و جوشکاری زیر پودری می باشد.

شرکت لوله سازی ماهشهر صاحب فن آوری تولید لوله های گاز ترش می باشد که از قابلیت های منحصر به فرد این شرکت به شمار می آید.

خط تولید شرکت لوله سازی ماهشهر ساخت شرکت معتبر SMS MEER آلمان بوده و از آخرین تکنولوژی روز دنیا برخوردار می‌باشد.

فرآیند تولید

ورودی ورق به خط تولید

در ابتدای خط تولید، ورق ها با استفاده از جرثقیل و کیوم از انبار به خط منتقل می شوند و سپس مورد بازرسی های ابعادی و چشمی که شامل اندازه گیری طول، عرض، ضخامت، گونیا بودن و … می باشد، قرار می گیرد.

 براده برداری

در این مرحله پس از بازرسی فنی ورق، با توجه به ضخامت و قطر لوله ها، تنظیمات لازم جهت تعیین مقدار براده برداری از دو طرف طولی لبه های ورق(فوقانی و تحتانی)، روی دستگاه انجام و پس از آن ورق به مرحله بعد منتقل می گردد.

 خمکاری

در این مرحله براساس برنامه تولید، پس از براده برداری از لبه های طولی، ورق توسط رولرهای ورودی به درون دستگاه خمکاری هدایت می شود و در نقطه صفر تعیین شده متوقف

 می گرد. سپس عملیات خمکاری آغاز می گردد.

 فرم دهی ورق به لوله

بعد از عملیات براده برداری مراحل چند گانه خمکاری ورق جهت تغییر شکل آن به لوله، توسط دستگاه پرس صورت می گیرد تا پس از طی نمودن مراحل بعدی به محصول نهایی تبدیل گردد.روش فرم دهی توسط این پرس به صورت JCO می باشد.

 جوش پیوسته

بعد از خروج لوله درزدار از دستگاه فرم دهی، جهت اتصال دولبه طولی لوله، عملیات جوشکاری ویژه ای به صورت پیوسته طبق دستورالعمل جوشکاری اجرا می گردد. روش جوشکاری در این مرحله GMAW می باشد.

 جوش داخل لوله  

در این مرحله درز داخلی لوله به صورت طولی و با روش جوشکاری زیر پودری  جوشکاری می گردد.

 جوش خارج لوله

پس از تکمیل جوشکاری داخل لوله، عملیات جوشکاری درز بیرونی لوله به همان روش جوشکاری داخل انجام می گیرد.

 اجرای عملیات اکسپند لوله

 دستگاه اکسپند (انبساط سرد) ، با این عمل علاوه بر دستیابی به خواص مکانیکی مطلوب، محیط لوله در کلیه مقاطع کاملا به شکل گرد و کروی در می آید. رساندن لوله به قطر مورد نظر با ایجاد انحنا شعاعی منظم در تمام محیط لوله انجام می گیرد.

 عملیات هیدروتست

دراین مرحله با توجه به قطر و ضخامت لوله ها و مطابق با استاندارد مورد نظر، لوله های تولیدی به وسیله فشار آب تحت تست قرار می گیرند.

 پخ زنی دو سر لوله

پس از انجام عملیات هیدروتست، عملیات پخ زنی همزمان دو سر لوله، مطابق استاندارد و درخواست مشتری توسط دستگاه تمام خودکار اجرا می شود تا امکان جوشکاری و اتصال لوله درخطوط لوله میسر گردد.

HSE

ما پایبند به توسعه پایدار : هماهنگی و سازگاری با محیط زیست و زندگی پایدار یعنی هماهنگی و سازگاری با طبیعت هستیم

شرکت لوله سازی ماهشهر با استقرار نظام ایمنی و بهداشت در سازمان، در راستای توسعه پایدار و کرامت انسان از طریق نگاهی سیستماتیک و مرتبط با عوامل مختلف بهداشت ایمنی و محیط زیست ، جهت رشد و توسعه همه جانبه در زندگی انسان ، اهمیت ویژه ای را ایفا می کند . این فلسفه و نگرش ، تجهیزات و تاسیسات ، به صفر رساندن حوادث و آسیب ها از طریق حذف شرایط نا ایمن و ارتقاء سلامت افراد، ایمنی و محیط زیست بطور جداگانه در طی سالهای متمادی در جهان مطرح بوده است اما نگاه امروز نگاهی نو، سیستماتیک و همه جانبه تحت یک مدیریت واحد می باشد .

مدیریت ارشد سازمان با مشخص کردن اهداف استراتژیک و بیان تعهدات خود در سندی؛ خواسته ها ، دیدگاه ها ، مقاصد ، اصول عملکرد و اشتیاق خود نسبت به بهداشت ایمنی و محیط زیست و هدف از بهبود کارائی عملکرد ایمنی و بهداشت را مطرح نموده است.

مزایای اجرای این نظام در سازمان  بصورت زیر می باشد:

  بررسی پروژه از نظر مسایل بهداشت ، ایمنی و محیط زیست در تمامی مراحل طرح ریزی اجرا ، کنترل و بهبود.

  اطمینان به مدیریت در مشخص کردن ریسکها و روشهای کنترل و کاهش آنها.

  کاهش هزینه ها و افزایش سود آوری و رقابت  در بازارهای جهانی با بستر سازی مناسب جهت اخذ و  اجرای کلیه استانداردهای مدیریت بهداشت ، ایمنی و محیط          زیست .

  افزایش اطمینان پرسنل از کاهش و کنترل خطرات بالقوه و بلفعل موجود در پروژه و اثرات سوء آنها.

استاندارد

شرکت لوله سازی ماهشهر با عنایت به توانمندی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود، توانایی تولید لوله‌های مناسب صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، آب  و … را بر اساس استاندارد‌های روز جهانی عبارتند از :

ISO 3183(API 5L)

IGS-M-PL-001-2(0)

(IPS – M – PI -190(2

AWWAC200

NACE

و یا دیگر استانداردهای مورد نیاز مشتری می‌باشد.

انجام کار با بالاترین استانداردهای روز دنیا دلیلی بر کیفیت بالای محصولات ماست.

تضمین و کنترل کیفیت

شرکت لوله سازی ماهشهر به منظور ایفای نقش اساسی و مستمر در تأمین نیازهای داخلی و خارجی محصولات، توانسته است، ارتقای تکنولوژیکی، دانش فنی و رضایت مشتریان را سر فصل عملکرد خود قرار داده و بیش از هرمؤلفۀ دیگری روی این موارد اهتمام ورزد .

واحد تضمین کیفیت شرکت لوله سازی ماهشهر مستقیماً زیر نظر مدیر عامل که عالیترین مقام اجرایی شرکت می باشد اداره می گردد و بواسطۀ نقش حساس و مهمی که در هدایت و مدیریت سیستمهای مستقر شده در شرکت دارد به عنوان یک واحد مستقل عمل می نماید .

تضمین کیفیت محصولات تولیدی مطابق با معیارها و موازین کیفی درونی شرکت و نیز استانداردها و پارامترهای مدون رایج بین المللی انجام می شود که این اصل عاملی اطمینان بخش از کیفیت بالای محصول برای مشتریان و مدیران بوده و ضمن برطرف سازی نیاز به کنترل مستمر بر کیفیت محصول توسط مشتریان و درخواست کنندگان لوله، باعث تقلیل نظارت و مداخله مستمر مدیران بر روند کیفی محصولات می گردد.

با ورود به هزارۀ سوم میلادی، مدیریت شرکت با هدف ایجاد محیط کار مناسب و به عنوان راهی در جهت حضور مؤثرتر در میدان رقابتی بازار جهانی ، استقرار نظام مدیریت یکپارچه IMS را در دستور کار خود قرار داده و با پیاده سازی سیستم های مدیریت کیفیت ISO 9001 ، مدیریت محیط زیست ISO 14001 ، مدیریت ایمنی OHSAS 18001 و نیز سیستم های مدیریت آزمایشگاه ISO 17025 این نظام مدیریت یکپارچه را جامه عمل پوشانده است .

همچنین با بر عهده داشتن مدیریت این سیستم ها ضمن نظارت بر اجرای دقیق و پیاده شدن اصولی اجزای ساختاری سیستم ها که از وظایف عمدۀ این واحد می باشد با انجام ممیزیهای ادواری نسبت به اثر بخشی سیستم های مستقر در شرکت اقدام می نماید .

کنترل کیفیت

الف- آزمایشگاه: واحد آزمایشگاه که زیر مجموعه واحد کنترل کیفیت است، قادر به تأمین خواسته های کارخانه های دیگر و نیز سرویس دهی به آنها از نظر تایید و آزمایش محصولاتشان می باشد.

این واحد با استقرار سیستمی مدیریتی که نشان دهندۀ انطباق کامل و دقیق کلیۀ فعالیت هایش بر اساس استاندارد ISO/ IEC17025 می باشد توان خود را بر تحقق الزامات اصول این سیستم استوار نموده است.

واحد آزمایشگاه با در اختیار داشتن تجهیزات مدرن آزمایشگاهی، کارشناسان خبره، منابع بسیار نرم افزاری و سخت افزاری و ایجاد شرایط محیطی مناسب و با بکارگیری معیارهای معتبر در روش های اجرایی و دستورالعمل ها علاوه بر حصول اطمینان دربارۀ پیاده نمودن الزامات استاندارد در حوزه وظایف و فعالیت هایش به برطرف سازی نیازمندیهای مشتریان و درخواست کنندگان محصول اقدام نموده است.

آزمایشگاه واحد کنترل کیفیت وظیفۀ انجام تستهای  لازم بر اساس کلیه استانداردهای بین المللی ASTM , NACE

 API5L& ISO 3183 , ASME  و… برای لوله های فولادی،را بر عهده داشته است و در مواردی که مشتریان و خواستاران محصول تقاضای اجرای سایر استانداردهای شناخته شده بین المللی نظیر ISO , EN, DIN یا مشخصات مورد نظر خود را داشته باشند قادر به انجام و تأمین الزامات نیز می باشد.

این آزمایشگاه متشکل از کارگاه نمونه سازی،  آزمایشگاه خواص مکانیکی مواد، آزمایشگاه آنالیز شیمیایی جهت تعیین عناصر شیمیایی فلزات (بصورت برون سپاری)، آزمایشگاه خوردگی و آزمایشگاه متالوگرافی می باشد. این آزمایشگاه با بهره گیری از آخرین متد در ساخت آزمایشگاه گاز ترش و خوردگی، تحت لیسانس شرکت سالزگیتر و با تجهیزات آزمایشگاهی از شرکت زویک آلمان در سال 1388 تاسیس گردید و قابلیت بر رسی تست های خوردگی مطابق با استاندارد NACE را دارا می باشد.

ب- کالیبراسیون: کالیبره کردن و کنترل صحت اندازه گیری ها، گیج های مورد استفاده در فشار، وزنه  ها، متر، کولیس در طول خط تولید و سایر ملزومات سنجش در آزمایشگاه بر عهده واحد کالیبراسیون می باشد.

این واحد که موظف به بررسی فنی و آزمون وسایل، دستگاهها و ابزارآلات آزمایشگاه و بازرسی کیفی آنها می باشد . ضمن متناسب سازی و چک کردن معیارهای سنجۀ وسایل با قوانین و دستورالعمل های مؤسسۀ استاندارد و گرفتن تائیدیه از آنها به استاندارد کردن و به روز نمودن ابزار مورد نیاز آزمایشگاهی خود نیز می پردازد.

ج- بازرسی مواد و محصولات: بخش بازرسی مواد و محصولات واحد کنترل کیفیت برای کسب اطمینان از سلامت محصول و صادر نمودن گواهی کیفیت برای ترخیص آن مراحل مختلف بازرسی را با کنترلهای دقیق و مطابق با معیارهای استاندارد و خواستۀ مشتریان بر محصول اعمال می نماید.

در ابتدا بازرسی هنگام ساخت ورق و مواد جوشکاری، در کارخانۀ سازنده داخل یا خارج از کشور با حضور بازرسان شرکت لوله سازی ماهشهر یا بازرس شخص ثالث انجام می گیرد و سپس هنگام ورود مواد اولیه به شرکت از نظرچشمی، ابعادی و آزمایشگاهی بررسی های لازم با مشخصات فنی و دستورات استاندارد انجام و در صورت مشاهده عدم مغایرت مجوز تولید در کارخانه لوله سازی صادر می گردد.

د- سیستم کنترل و ردیابی مواد و محصولات: واحد کنترل کیفیت شرکت لوله سازی ماهشهر به منظورکنترل و ردیابی مواد و محصولات در خط تولید اقدام به برقراری  سیستم ردیابی تولید لوله نموده است تا بر اساس خواستۀ مشتری به ارائه اطلاعات در ایستگاههای مختلف خط تولید، تست های مخرب و غیر مخرب  انجام شده بر محصول و نیز پیگیری محصول بپردازد.