سامانه نیما باید مبادله ارز بین شرکت ها را تسهیل کند نه اینکه در آن دخالت کند

امیرحسین کاوه- مدیر عامل گروه صنعتی سدید و دبیر سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور

سامانه نیما که به منظور جلوگیری از سودجویی ارزی و شفافیت این بازار ایجاد شده است علی رغم مزایایی که دارد دارای معایبی است که کار را برای تجار مشکل کرده و باید اصلاح شود. با راه اندازی این سامانه علی رغم آنکه شرکت ها قبول کردند که با دلار مصوب صادرات انجام دهند و دلار را در سامانه نیما عرضه کنند، ولی مشکلات عدیده ای در این خصوص وجود دارد.
امیرحسین کاوه، دبیر سندیکای لوله و پروفیل در گفتگو با معدن نامه عنوان کرد: سامانه ی نیما نرم افراز خوبی است هرچند کار صرافی ها را مشکل کرده است ، این سامانه برای شفاف سازی طراحی شده است و به خودی خود مشکلی ندارد بلکه فرایندهای دولت و بانک مرکزی دارای مشکل است مثلا باید مبادله ارز بین شرکت ها را تسهیل کند نه اینکه در آن دخالت کند.
وی افزود: هیچگونه آموزشی در خصوص اینکه چه مبادلات ارزی در آن باید انجام شود به هیچکس ارائه نگردیده ؛ نه کانون صرافان اطلاعات دارند و نه تولید کنندگان و نه صادر کنندگان  و نه وارد کنندگان  و نه بانک مرکزی پاسخگو است، به طور مثال یک سوال اساسی این است که ارزهای حاصل از ارائه خدمات در داخل کشور که قرار داد ارزی دارند باید در نیما عرضه شود یانه . مثل بسیاری از پیمانکاران داخلی نفت و گاز که قراردادهای ارزی دارند آیا فقط ارز حاصل از صادرات باید درنیما عرضه شود؟
کاوه عنوان کرد: متاسفانه رانت یا امتیاز خاص سیستماتیکی از طریق ارز پتروشیمی در کارکرد سامانه نیما ایجاد شده به نحوی که پتروشیمی باید ارز خود را به قیمت درهم 2225تومان و دلار حدود هفت هزار و خورده ای و یورو نه هزار تومان عرضه نماید.در حالیکه مابقی آزاد هستند درهم و ارزهای خود رابه نرخ آزاد عرضه نمایند واین تبعیض و رانت و به هم ریختگی وحشتناک و بی پایانی را ایجاد کرده که مثلا در هر درهم به پانصد تومن سود یا زیان باد اورده نصیب عده ای می کند حالا شما این عدد را در مقدار ارز عرضه شده پتروشیمی ها ضرب کنید تا با بزرگترین توزیع رانت روزانه کشور آشنا شوید،
دبیر سندیکای لوله و پروفیل افزود: در خصوص تخصیص ارز توسط بانک مرکزی با توجه به اینکه عرضه و تقاضا توسط دو شرکت غیر بانک مرکزی میشود دخالت بانک مرکزی بر  تخصیص چه معنایی دارد. مثلا شرکت x خصوصی درهم نیاز دارد و شرکت y خصوصی دیگر  هم درهم عرضه میکند ولی بانک مرکزی تخصیص شرکت x  را یوآن تایید می کند تا همه ی کار مختل و باعث ایجاد هزینه مضاعف برای شرکت x گردد.
وی ادامه داد: مورد دیگر اینکه کالاهایی که وارداتی است ولی ارز در نیما به آنها تعلق نمیگیرد، آنها دارند از بازار آزاد ارز تهیه میکنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید