صادرات غیر نفتی، رکن توسعه و پیشران رونق تولید

صادرات در لغت و در تجارت بین المللی، اشاره به فروش کالا و خدمات به بازارهای خارج از قلمرو گمرکی کشور تولید کننده، می نماید.

 با توجه به کاهش ارزش پول ملی، وجود تحریم های ظالمانه،کاهش فروش نفت و کم شدن درآمدهای ارزی کشور؛ افزایش صادرات غیر نفتی علاوه بر سایر دلایل علمی و توجیه اقتصادی؛ در شراط آرایش جنگی دشمنان بعنوان یک وظیفه ملی و میهنی بر عهده شرکتهای تولیدی و خدماتی بوده و در نهایت بعنوان یکی از مهمترین ارکان توسعه کشور، سبب رونق تولید و توسعه صنایع و کسب و کارهای کشور خواهد شد.
اهمیت این موضع تا جایی است که معاون اول ریاست جمهوری به کرات صادرات و توسعه آن را از اصلی ترین و حیاتی ترین اولویتهای کشور دانسته و وظیفه خطیری را بر عهده وزارت صمت بعنوان فرمانده صادراتی کشور، گذاشته است.

البته ذکر این نکته الزامی است که پرهیز از خام فروشی، صادرات محصولات نهایی زنجیره های تولیدی و صنعتی کشور، پرهیز از واردات کالاهایی که مشابه داخلی آن تولید میشود و نیز واردات مواد اولیه صنایع که در داخل با کمبود مواجه می باشد و نیز عدم واردات کالاهای لوکس،قطعا بعنوان رویکردهای وزارت صمت شناخته شده و اجرا می گردد.

در این میان گروه صنعتی سدید بعنوان یک #هولدینگ صنعتی که بیش از 50 سال سابقه حضور در عرصه صنعت کشور را دارد همواره به صادرات و حضور در بازار های بین المللی توجه ویژه ای را داشه است. بگونه ای که در آخرین حضور خود در بازار های بین المللی در سال 1394 موفق به انعقاد قرارداد با شرکت ملی گاز ترکمنستان در خصوص تولید و ارسال 200 کیلومتر لوله 56 اینچ گاز ، گردید و بر همین اساس نیز بعنوان #صادر کننده نمونه ملی لوح تقدیر را از وزیر اسبق صنعت و معدن و تجارت دریافت نمود.

موضوع مهم اما در این میان مشکلات متعدد و ویژه ای است که در خصوص صادرات وجود داشته و دارد. بگونه ای که امیر حسین کاوه مدیر عامل گروه صنعتی سدید در آذر ماه سال 1397 طی مکاتباتی به مسئولان مختلف در حوزه صادرات کشور، چالش ها و نیز تسهیلات مورد نیاز درخواستی تولیدکنندگان جهت حضور در بازار های بین المللی را ارائه نمود تا فرآیند حضور در بازارهای بین المللی در این شرایط جنگ اقتصادی برای تولیدکنندگان کالا و خدمات، تسهیل گردد.

مروری بر این چالش ها و تسهیلات درخواستی مورد نیاز خالی از لطف نبوده و در این روزهایی که مسولان صنعتی کشور تاکید موکدی بر صادرات غیر نفتی دارند، میتواند بعنوان آسیب شناسی در بخش صادراتی، مد نظر قرار گیرد.
از جمله مهمترین این موراد می توان به بخش های ذیل اشاره نمود:
1 برطرف نمودن مشکلات نقل وانتقال پول، ضمانت نامه ها، وام ها و … در راستای کاهش هزینه های مرتبط ونهایتا کاهش هزینه های فروش محصولات و خدمات در جهت افزایش رقابت پذیری با سایر شرکتها و توجیه پذیری اقتصادی حضور در بازارهای هدف
2 بررسی دقیق بازارهای هدف از طریق وزارت خارجه و ارائه به شرکتهای داخلی همچون چاپ بولتن و سایر گزارشات مورد نیاز
3 تسهیل در اخذ بیمه نامه های معتبر دولتی مرتبط با کاهش ریسک صادرات در بازارهای هدف بین المللی
4 تسهیل شرایط صادرات محصول و خدمات از منظر استانداردهای موجود در بازارهای هدف
5تسهیل در تامین مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید و صادرات با شرایطی مناسب
6تهاتر کالا و خدمات با بازارهای هدف
7تسهیل در بازاریابی و امکان پرزنت توانمندی های داخلی به طرف های خارجی از طریق رایزن های تجاری و سفارتخانه ها
8بررسی امکان تسهیل قوانین تجاری کشورهای هدف از طریق عقد قراردادهای ترجیهی مورد نیاز با مشورت بخش خصوصی
9تسهیل قوانین مرتبط با بخش های گمرک، حمل و نقل، صدور ویزا و …
10تسهیل در اخذ مجوزهای مرتبط در بازارهای هدف

در انتها امید است با اتکال به پروردگار متعال و با تکیه بر توانمندی های داخلی ،بهره گیری از کلیه پتانسیل های صنایع و اعتماد به متخصصین این مرز و بوم، داخلی سازی تجهیزات و ملزومات صنایع کشور بعنوان یک اصل اساسی همواره مد نظر تصمیم گیران حوزه صنعت قرار گرفته و با خودکفایی در حوزه های مختلف و با بهره مندی از مزایای صادراتی، خانواده صنعت کشور هر روز گام های محکم تری را بردارد انشاا… .

روابط عمومی گروه صنعتی سدید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید