محورهای تحقق رونق تولید در آستانه روز ملی صنعت و معدن اعلام شد

وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل، فعال سازی ظرفیت خالی در ۲ هزار واحد تولیدی، افزایش ۲۵ درصدی تولیدات نساجی و پوشاک، بازسازی و نوسازی حداقل یک هزار و ۵۰۰ واحد صنایع و صنوف تولیدی و‏ توسعه ۴۰ خوشه‌ صنعتی را در دستور کار دارد.

به گزارش شاتا، وزارت صنعت،معدن و تجارت نیز در سال رونق تولید اقدام به اجرای ۳۵ برنامه در هفت محور کرده که توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل شامل ۱۰برنامه اولین محور است.

فعال سازی ظرفیت خالی در ۲۰۰۰ واحد تولیدی

در این راستا فعال‏سازی ظرفیت‌خالی واحدهای تولیدی با تسهیلاتی معادل ۱۴ هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است که هدف کلی این پروژه فعال سازی ظرفیت خالی در ۲۰۰۰ واحد تولیدی کشور است.

افزایش ۲۵ درصدی تولیدات نساجی و پوشاک

اجرای پروژه توسعه تولید و تجارت صنایع نساجی و پوشاک با هدف کلی افزایش تولیدات نساجی و پوشاک به میزان ۲۵درصد و ایجاد اشتغال برای ۹۳ هزار نفر نیز برنامه دیگری است که از الزامات مورد نیاز آن تخصیص و تأمین منابع به عنوان سرمایه درگردش به‌ میزان۴۴ هزار میلیارد ریال و تخصیص و تأمین منابع ارزی از محل صندوق توسعه ملی مشمول اعمال نرخ ترجیهی ۴درصد به عنوان سرمایه ثابت طرح‌های صنایع نساجی، پوشاک و چرم در یک دوره ۵ ساله به میزان ۲ هزار و ۸۰۰ میلیون یورو خواهد بود.

همچنین اجرای پروژه ساماندهی و تکمیل محصولات لوازم خانگی با هدف افزایش ظرفیت تولید یخچال به میزان یک میلیون دستگاه، ماشین لباسشویی۸۰۰ هزار دستگاه و بخاری گازسوز هرمتیک هوشمند ۳۰۰هزار دستگاه نیز در دستور کار است.

اجرای پروژه توسعه صنایع دریایی با ۷۹۳ میلیون یورو منابع

در راستای تحقق رونق تولید و با هدف احیای صنعت دریایی و تامین شناورهای مورد نیاز کشور، پروژه توسعه صنایع دریایی نیز به اجرا در می آید که منابع مورد نیاز آن ۷۹۳ میلیون یورو می باشد.

همچنین نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی سنگین به تعداد ۵۰۰ هزار و ۲۰۲ دستگاه انواع ناوگان تجاری با هدف کاهش مصرف سوخت و درنتیجه کاهش آلایندگی هوای کلان شهرها ایجاد وتثبیت اشتغال در زنجیره شبکه حمل و نقل کشور به میزان ۲۷ هزار نفر و نوسازی ۶۷ هزار و ۵۸۶ دستگاه در سال۹۸ از دیگر پروژه ها است.

ساخت ۱۳ هزار و ۱۰۰ واگن اجرایی می شود

از سوی دیگر با هدف تحقق اهداف ماده ۵۴ برنامه ششم و توسعه استفاده حداکثری از توانمندیهای واگن سازان و مجموعه سازان داخلی و استفاده از ظرفیت بلااستفاده شرکت های واگن ساز داخلی پروژه حمایت از تامین و توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی به تعداد ۱۳ هزار و ۱۰۰ واگن اجرایی می شود.

بازسازی و نوسازی حداقل یک هزار و ۵۰۰ واحد صنایع و صنوف تولیدی

بازسازی و نوسازی صنایع و صنوف تولیدی با حداقل تعداد یک هزار و ۵۰۰ واحد و با هدف ارتقا و به‌روزآوری سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، ساختاری و مدیریتی صنایع و صنوف تولیدی به منظور بهبود بهره‌وری و رقابت‌پذیری صنعتی نیز از دیگر برنامه ها است.

همچنین توسعه کارآفرینی و تجارت فرش دستباف با هدف تلاش برای حداکثر سازی مشارکت اقتصادی کار آفرینان و فعالین علاقه­مند به سرمایه­گذاری در حـوزه فـرش دستباف و بهره­گیری مناسب از ظرفیت های جمعیت فعال کشور در حوزه فرش دستباف نیز در دستور کار می باشد.

‏ توسعه ۴۰ خوشه‌ صنعتی

اجرا و پیاده‌سازی پروژه‏ توسعه خوشه‌های صنعتی با ۴۰ خوشه صنعتی و با هدف توسعه کسب و کارهای خرد،‌کوچک و متوسط و رونق تولید و اجرای برنامه‏های ارتقای کیفیت محصولات تولیدی در ۵۰۰ واحد صنعتی در صنایع لوازم خانگی و خودرو نیز برنامه های دیگر است.

گفتنی است، امسال در هیات دولت ، چگونگی تحقق شعار رونق تولید با محوریت تولید بیشتر با کمیت بالاتر و کیفیت بهتر، مورد توجه قرار گرفته است.

نحوه اجرای این برنامه ها در چارچوب محور توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل در کنار شش محور دیگر به صورت منظم و مداوم مورد رصد و پایش قرار می گیرد و گزارش های تکمیلی به عموم مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید