معاون اول رئیس‌جمهور: افزایش صادرات غیرنفتی یک ضرورت برای کشور است

معاون اول رئیس‌جمهور:

افزایش صادرات غیرنفتی یک ضرورت برای کشور است

معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه با وزیر و معاونین وزارت صمت، با اشاره به اینکه حفظ و افزایش میزان صادرات غیرنفتی، یک موضوع جدی و تعیین‌کننده برای کشور است، از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست که تیم ویژه‌ای را برای فعالیت در حوزه صادرات غیرنفتی مامور کند تا اگر با کاهش درآمدها در بخش صادرات پتروشیمی و فلزات مواجه شدیم، از طریق افزایش حجم صادرات غیرنفتی، بتوان کمبودها را جبران کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از شاتا، اسحاق جهانگیری با اشاره به اینکه دنیا در شرایط کرونا با رکود اقتصادی مواجه است، اظهار داشت: صندوق بین‌المللی پول در این زمینه پیش‌بینی‌هایی دارد و اعلام کرده است که اقتصاد جهانی به منفی 3 درصد خواهد رسید و گفته رکود اقتصادی در شرق آسیا از رکود اقتصادی سال 1390 میلادی که در شرق آسیا اتفاق افتاد، بدتر خواهد بود و در اروپا و آمریکا نیز شرایط اقتصادی از رکود اقتصادی سال 2008 نیز بدتر خواهد شد و برخی نیز پیش‌بینی کرده‌ اند که رکود اقتصادی جهانی بدتر از زمان جنگ جهانی دوم می‌شود.

وی افزود: باید همانگونه که در دوران تحریم با اتکا به اقتصاد مقاومتی، تاب‌آوری اقتصاد را بالا بردیم، در دوران رکود جهانی اقتصاد نیز کاری کنیم که اقتصادمان مقاوم باشد. البته در دوران تحریم‌ها اگرچه آسیب‌هایی به اقتصاد وارد شد، اما اقتصاد کشور توانست روی پای خود بایستد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تبعات و آثار کرونا بر قیمت نفت، گفت: قیمت نفت که زمانی به بیش از 100 دلار رسیده بود امروز به زیر 20 دلار کاهش یافته و کشورهای اوپک و غیر اوپک، تصمیم بر کاهش تولید گرفته‌اند.

جهانگیری ادامه داد: البته به دلیل کاهش سهم درآمدهای نفتی در بودجه، کاهش قیمت نفت خیلی برای ما تعیین‌کننده نیست، اما این کاهش قیمت روی سایر قیمت‌ها نظیر قیمت فلزات، مواد پتروشیمی و صادرات غیرنفتی نیز تاثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه در سال 97 و 98، میزان صادرات غیرنفتی کشور از رشد قابل قبولی برخوردار بوده است، یادآور شد: صادرات 135 میلیون تن کالا در شرایط تحریم، حرف ساده‌ای نیست. ما در سال 99 نیاز دوچندانی به درآمدهای حاصل از صادرات غیرنفتی داریم و این موضوعی جدی برای کشور است.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه تکیه اصلی ما برای درآمدهای ارزی بر صادرات غیرنفتی است،‌گفت: باید موضوع صادرات غیرنفتی را به عنوان یک موضوع جدی و تعیین‌کننده در دستور کار قرار دهیم و دولت نیز باید در حد توان، حمایت‌های لازم را از این بخش انجام دهد.

جهانگیری توجه به کشورهای هدف صادراتی و کشورهای همسایه را پراهمیت برشمرد و از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست تیم ویژه‌ای را برای فعالیت در حوزه صادرات غیرنفتی مامور کند تا اگر با کاهش درآمدها در بخش صادرات پتروشیمی و فلزات مواجه شدیم، از طریق افزایش حجم صادرات غیرنفتی، کمبودها را جبران کنیم.

وی با اشاره به تصمیم برخی کشورها در شرایط رکود جهانی اقتصاد، عنوان کرد: برخی کشورها اعلام کرده اند که جلوی صادرات کالاهای اساسی خود را خواهند گرفت و تسهیلاتی برای واردات کالاهای اساسی و اقلام بهداشتی پرداخت خواهند کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: باید موضوع رکود اقتصاد جهانی و نیز بیماری کرونا را جدی بگیریم و تا آنجا که لازم است واردات انجام داده و ذخایر کالاهای اساسی خود را افزایش دهیم. خوشبختانه واردکنندگانی در کشور داریم که سرمایه‌های کشور هستند و با اعتباری که در دنیا کسب کرده‌اند، می‌توانند بدون پرداخت ارز و با کسب مهلت برای تسویه، کالا وارد کشور کنند که این‌گونه افراد باید به طور جدی مورد حمایت قرار گیرند.

جهانگیری گفت: در شرایط رکود جهانی اقتصاد باید به تولید داخلی نیز توجه کنیم، چرا که برخی کشورها برای رونق تولید خود آمادگی دارند که کالاهایشان را حتی با قیمت‌های پایین‌تر صادر کنند و ما باید این موضوع را مدیریت کنیم تا واردات این‌گونه اقلام، به تولید داخلی کشور آسیب وارد نکند.

معاون اول رئیس‌جمهور توجه به واحدهای کوچک و متوسط را از دیگر موضوعات پراهمیت دانست و تاکید کرد: این گونه واحدها در شرایط مساعد به سرعت رشد می‌کنند، اما وقتی که شرایط نامساعد باشد به همان سرعت آسیب‌پذیر هستند. در رکود جهانی اقتصاد، بیشترین آسیب‌ها به این‌گونه واحدها وارد می‌شود که لازم است به آن‌ها توجه و از آسیب رسیدن به آن‌ها جلوگیری کنیم.

جهانگیری در پایان با اشاره به تعیین 75 هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود 12 درصد برای کمک به واحدهای تولیدی،‌ گفت: باید پرداخت این تسهیلات با حساسیت انجام شود و شرط دریافت این تسهیلات نیز حفظ اشتغال کارکنان واحدهای تولیدی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت موجود و اقدامات صورت گرفته در سال 98 ارائه کرد و گفت: تعداد صدور جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری درسال 98 رشد قابل توجهی نسبت به سال 97 داشته که این یعنی نه تنها در سال 98 رکود وجود نداشته بلکه شاهد رشد در بخش های مختلف و متعاقب آن ایجاد فرصت‌های شغلی بوده‌ایم.

در این جلسه همچنین تعدادی از معاونین وزیر صمت نیز گزارشی از برنامه‌های حوزه مسئولیت خود در زمینه‌های مختلف نظیر تولید، تامین و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی ارائه کردند.

همچنین در این نشست، فرشاد مقیمی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، جواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان و اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران نیز از طریق ویدئو کنفرانس، هر کدام گزارشی از ظرفیت تولید انواع محصولات تولیدی خود و برنامه‌ها و پروژه‌های در دست اقدام برای سال 1399 ارائه کردند و در پاسخ به پرسش معاون اول رئیس‌جمهور در خصوص نحوه مدیریت شرایط کرونایی و پیشگیری از ابتلای کارگران این واحدهای تولیدی، به بیان گزارشی از اقدامات پیشگیرانه و مدیریت وضعیت فعلی در جهت جلوگیری از شیوع کرونا در این واحدها پرداختند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید