پیشبینی بازار لوله و OCTG در منطقه خاورمیانه

کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه در دسامبر 2018 توسط متال بولتن در دبی برگزار شده است. سخنرانی آقای James Ley مشاور تحقیقات متال بولتن در مورد بازار انواع لوله و مقاطع فولادی در منطقه خاورمیانه به شرح زیر است:

  • در منطقه خاورمیانه تقاضا برای OCTG  و خطوط لوله در در پنج سال آینده با توجه به توسعه حفاری و زیرساخت های نفت و گاز حمایت خواهد شد.
  • تولیدکنندگان محلی قطعا از این موضوع بهره خواهند برد زیرا شرکت های انرژی منطقه ای اصرار به تامین از منابع محلی در زنجیره های تامین خود برای کاهش وابستگی به واردات دارند.
  • شرکت Aramco عربستان سعودی با اجرای برنامه های IKTVA قصد دارد 70% زنجیره تامین خود را تا 2021 داخلی سازی کند. شرکت ملی نفت ابوظبی نیز اقدام مشابهی در سال 2018 انجام داده است. این شرکتها با بازرسی از تامین کنندگان بر اساس میزان کارکنان محلی، محل عملیات تولید و استفاده از محصولات داخلی در تولید کالای نهایی، تامین کنندگان را رتبه بندی می کنند.
  • مصرف محصولات OCTG در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در حدود 1.3 میلیون تن در سال 2018 بوده است. این عدد در سال قبل 1.15 میلیون تن بوده است .
  • عربستان صعودی بیشترین میزان مصرف OCTG را داشته که در سال 2018 مقدار آن 450,000 تن بوده است. امارات متحده عربی با میزان مصرف 250,000 تن در رتبه دوم قرار دارد.
  • در حدود 90% مصرف محصولات OCTG در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، لوله های بدون درز است و علیرغم افزایش کارخانه های تولید این نوع لوله در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بویژه عربستان صعودی، این کشورها بیش از میزان تولید داخلی واردات دارند. میزان عمده واردات لوله های بدون درز از تولید کنندگان بزرگی مانند والورک، تناریس و نیپون استیل و سومیتومو انجام می شود. در سال 2018 کشورهای شورای همکاری خلیج فارس 900,000 تن لوله بدون درز واردات داشتند و تولید داخلی آنها در حدود 400,000 تن بوده است.
  • عربستان دو کارخانه لوله بدون درز (Arcelor Mittal and JESCO) مجموعا با ظرفیت 1 میلیون تن دارد و با توجه به احتمال احداث کارخانه سوم، تولید کنندگان محلی شانس کمی برای افزایش سهم بازار خود خواهند داشت.
  • شرکتهای ملی نفت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در حال افزایش حفاری در حوزه های گاز ترش هستند و پیش بینی می شود تقاضا برای OCTG با گرید های آلیاژی بالاتر در 5 سال آینده افزایش یابد.
  • پیش بینی می شود تقاضای مصرف OCTG در کشورهای شورای همکاری در سال 2019 به میزان 1.33میلیون تن و در سال 2020 به میزان 1.36 میلیون تن برسد.
  • مصرف لوله های قطور جوشی در خاورمیانه در سال 2018 به میزان 2.2 میلیون تن رسیده است. 60% این مقدار لوله های درز جوش مستقیم (LSAW) و 30% آن لوله های اسپیرال (HSAW)  بوده است . مابقی لوله های ERW بوده است.
  • بازار لوله های اسپیرال و ERW متعادل است ولی بازار لوله های درز جوش مستقیم علیرغم افزایش ظرفیت، وابسته به واردات است. به عنوان مثال، ظرفیت اسمی تولید لوله درز جوش بین سالهای 2010 و 2018 سه برابر شده و به 1.5 میلیون تن رسیده است ولی تولید داخلی صرفا 2 برابر شده و بین 2010 و 2018 از 400,000 تن به 800,000 تن رسیده است. یک دلیل برای این موضوع افزایش نیاز به واردات ورق تخت با استاندارد API است. فقدان تامین کننده محلی ورق تخت برای تولید کنندگان LSAW در منطقه، رقابت پذیری آنها را در مقایسه با کارخانه های LSAW یکپارچه آسیایی تحت تاثیر قرار می دهد.
  • در فوریه 2018 ارامکو عربستان و سومیتومو تفاهم نامه ای برای انجام مطالعات امکان پذیری برای ساخت کارخانه تولید ورق های فولادی در راس الخیمه امضا کردند.
  • پیش بینی تقاضا برای لوله های قطور در خاورمیانه تا سال 2023 به میزان 5-2.5  میلیون تن سالیانه است که سهم کشورهای شورای همکاری خلیج فارس 700,000  تن پیش بینی می شود.
  • همانند لوله های بدون درز، احتمال اینکه تولید کنندگان محلی فولاد به سمت تولید کلاف و ورق با گرید ترش حرکت کنند وجود دارد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید