مذاکرات فشرده اوجی با مقام‌های ارشد ترکیه برای تمدید قرارداد گازی و تجارت انرژی

به گزارش ایلنا از وزارت نفت، جواد اوجی که در رأس هیئتی به آنکارا سفر کرده است با فاتح دونمز و نورالدین نباتی به ترتیب وزیران انرژی و اقتصاد ترکیه و در عین حال رئیس کل بانک مرکزی ترکیه و شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه انرژی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

یکی از مهم‌ترین محورهای مورد مذاکره، تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه بود که اصول آن مورد توافق دو طرف است و مقرر شد برای ادامه مذاکرات کارگروهی مشترک برای کار روی موضوع تمدید قرارداد شکل گیرد. قرارداد کنونی ۲۵ ساله صادرات گاز ایران به ترکیه در سال ۲۰۲۶ میلادی به پایان می‌رسد.

مذاکره درباره خط لوله جدید گاز صادراتی

در این سفر همچنین درباره افزایش مقدار صادرات گاز ایران به ترکیه و ساخت یک خط لوله جدید صادرات گاز برای افزایش ظرفیت انتقال گاز از این مسیر مذاکره شد. طی سفر وزیر نفت به ترکیه درباره دو سناریوی افزایش صادرات گاز از طریق یک قرارداد جدید یا در قالب تمدید قرارداد پیشین بحث و بررسی شد.

افزون بر این درباره کاهش تعرفه واردات محصولات پتروشیمی ایران به ترکیه نیز گفت‌وگو و تبادل‌نظر شد. محورهای دیگر مذاکرات در این سفر فشرده و کوتاه، دعوت از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ترکیه برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بخش بالادستی و پایین‌دست انرژی ایران، رونمایی و تشریح قراردادهای تازه سرمایه‌گذاری در بخش انرژی و نفت و گاز و تجارت فرآورده‌های نفتی بوده است.

انتهای پیام/