شرکت پمپ و توربین پِتکو، پیشرو در داخلی سازی پمپهای پیشرفته صنایع نفت‌وگاز کشور

به گزارش آژانس رویدادهای مهم  نفت و انرژی “نفت ما“، دکتر «یاسر تاجیک» مدیرعامل شرکت پمپ و توربین پتکو در گفتگو با خبرنگار نفت ما اظهار داشت: شرکت دانش بنیان پمپ و توربین پتکو، بیش از دو دهه است که طراحی و ساخت سفارشی انواع پمپ‌های سانتریفیوژ مورد نیاز صنایع مختلف ازجمله نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی، صنایع نیروگاهی، و پمپ های آتش نشانی را انجام داده و تامین قطعات یدکی، نظارت بر نصب و راه اندازی، بازرسی های دوره ای،  تعمیرات، خدمات پس از فروش و ارائه مشاوره مهندسی نیز از دیگر زمینه های فعالیت این شرکت  می باشد.
وی افزود: این شرکت به عنوان بزرگترین تولیدکننده پمپ‌های سانتریفیوژ در کشور شناخته می‌شود که توانایی تولید انواع پمپ‌ها با استانداردهای به‌روز دنیا برای صنایع مختلف با کیفیت بالا را دارا بوده و تاکنون چند هزار پمپ را تولید کرده و جهت استفاده در پروژه های گوناگون به سایتهای مرتبط ارسال نموده است.

تاجیک اضافه کرد: کارخانه این شرکت در منطقه صنعتی قراملک در شهرستان تبریز در فضایی به وسعت حدود 80 هزارمترمربع واقع شده که مجهز به ماشین‌آلات و تجهیزات سبک، سنگین و آزمایشگاه توربوماشین است. این آزمایشگاه بزرگترین آزمایشگاه هیدرولیک پمپ منطقه محسوب شده و گواهینامه صلاحیت تست انواع پمپ را از موسسه استاندارد ایران اخذ نموده و به عنوان آزمایشگاه همکار، با سازمان ملی استاندارد ایران همکاری دارد.

مدیرعامل شرکت پتکو گفت: در طی سالهای مختلف فعالیت، با تکیه بر تجربه و دانش روز موفق شده ایم محصولات جدیدی را طراحی و تولید نماییم که پیش از این از خارج کشور تهیه می شد. در واقع، با اجرای استراتژی تعمیق داخلی سازی از سوی مسوولان صنعتی کشور و حمایت نظام محترم کارفرمایی و تقویت برند ساخت ایران، موفق شدیم با اتکا به توان متخصصین خود و تقویت حوزه های تحقیق و توسعه از خروج ارز از کشور جلوگیری نموده و در مسیر خودکفایی در ساخت پمپ های مختلفی گام برداریم. به عبارتی، می توان گفت پتکو پیشران تولید پمپ های پیشرفته و عظیم  مورد نیاز صنایع نفت وگاز در کشور است.

وی گفت: هم اینک سبد محصولات شرکت پتکو شامل طراحی و ساخت پمپهای سانتریفیوژ تحت استانداردهای جهانی مانند  API610 شامل تیپ های OH2, OH3, BB1, BB2, BB3, BB4, BB5, VS1, VS4, VS6, VS7  بوده و برای کاربرد در صنایع مرتبط  مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمن آنکه  هر ساله تقریبا چندین محصول جدید توسط پتکو طراحی و تولید می شود که اکثرا به عنوان اولین طراحی در کشور شناخته می شوند.
تاجیک بیان داشت: بروز قابلیت ها و توانمندی های پتکو در صنعت پمپ سازی و بازدیدهای مختلف کارفرمایان محترم و کارشناسان فنی و مهندسی مرتبط از توانمندی ها و ظرفیتهای این شرکت در طی سالهای مختلف سبب شد تا سفارشات متنوع و مختلفی از سوی کارفرمایان محترم به این شرکت ارجاع  شود. حضور در طرح ها و پروژه های ملی مختلف همچون طراحی و تولید ۱۰ دستگاه الکتروپمپ ۳ مگاواتی پیشرفته و عظیم الجثه مرتبط با خط لوله گوره به جاسک برای اولین بار درکشور، پمپهای مورد نیاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ساخت دهها دستگاه پمپ پروسس (فرآیندی) پالایشگاه شازند اراک، پالایش نفت لاوان، پترو پالایش کنگان، پالایشگاه اصفهان، پالایشگاه شیراز، پمپهای عمودى و فرآیندی براساس استاندارد  API610 مورد نیاز در پروژه آزادگان جنوبی، میادین نفتی چشمه خوش و آبان و دهها مورد دیگر از جمله این موارد می باشد.

وی اشاره کرد: دانش فنی کم نظیر واحد تحقیق و توسعه، بهره مندی از نیروهای متخصص و ماهر، اجرای مستمر آموزش های تخصصی، تولید محصولات به‌روز جهانی و با کیفیت بالا، تقویت فرهنگ مشتری مداری، توسعه سبد محصولات و طراحی و ساخت محصولات جدید برای اولین بار در کشور به‌عنوان نقاط قوت این شرکت؛ سبب شده است تا پتکو یاری‌گر صنایع استراتژیک کشور در تامین پمپ‌های بروز و پیشرفته بوده و در همین مسیر و پس از اخذ نتایج عالی در فرآیند های ممیزی مرتبط، به‌عنوان واحد منتخب روز ملی صنعت و معدن نیز برگزیده شود.
تاجیک در پایان اعلام کرد: با توجه به افزایش حجم سفارشات مشتریان و کارفرمایان محترم طی چند سال اخیر و پیش بینی رشد سفارشات آتی، برآنیم تا با تدوین و نهایی نمودن یک طرح توسعه جامع؛ طی یک برنامه زمانی مشخص، میزان ظرفیت تولید شرکت را اضافه نموده و سهم بازارمرتبط را بیش از پیش افزایش دهیم.

 

 

منبع: نفت ما