تفاهم‌نامه بزرگترین تامین مالی نیروگاه­‌های تجدیدپذیر درکشور امضا شد/ 5 میلیارد دلار برای 10هزار مگاوات برق

تفاهم‌نامه همکاری ساتبا و صندوق توسعه ملی با هدف توسعه تامین مالی و سرمایه­‌گذاری در کلان پروژه­­‌های حوزه انرژی­ تجدیدپذیر درکشور با استفاده از اعطای تسهیلات به متقاضیان و سرمایه‌گذاران امضا شد.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، “سید مهدی حسینی” در توضیح امضای این تفاهم‌نامه همکاری گفت: این تفاهم‌نامه به منظور تأمین مالی طرح­‌های نیروگاهی تجدیدپذیر که دارای توجیه مالی، فنی و اقتصادی بوده و از محل منابع صندوق توسعه ملی با حجم تامین مالی 5 میلیارد دلار و با اولویت اعطای تسهیلات به نیروگاه­‌های خورشیدی و بادی امضا و مبادله شده است.

مدیر‌کل دفتر بودجه، تسهیل سرمایه‌گذاری و تجهیز منابع مالی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) افزود: در این تفاهم‌نامه همکاری با استفاده از ظرفیت‌های موجود، پیش­‌بینی می‌شود که امکان سرمایه­‌گذاری بیش از 6.5 میلیارد دلار به منظور احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور فراهم شود.

وی یادآور شد: این حجم سرمایه‌گذاری برابر با احداث مجموعا 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور بوده که علاوه بر امکان تامین برق پایدار و کمک به رفع ناترازی سوخت در کشور می­‌تواند مزایای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی فراوانی نیز به دنبال داشته باشد.

حسینی تاکید کرد: با اجرای این نیروگاه­‌ها می‌توان ضمن کاهش بیش از 95 میلیارد معادل مترمکعب سوخت­ درکشورو میزان 85 میلیارد لیتر از مصرف آب کاسته و همزمان از تولید بیش از 205 میلیون تن دی اکسید کربن نیز در طول عمر پروژه جلوگیری کرد.

مدیرکل دفتر بودجه، تسهیل سرمایه‌گذاری و تجهیز منابع مالی ساتبا اضافه کرد: برق تولیدی توسط این نیروگاه­‌ها می­‌تواند برق مورد نیاز برای پنج میلیون خانوار ایرانی را تامین کند و حداقل به میزان 120 هزار فرصت شغلی طی مراحل اجرای پروژه ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: ساتبا به عنوان سازمان پیشرو در توسعه و تعریف ابزارهای مالی، نگاه ویژه­‌ای به تامین مالی داخلی و خارجی پروژه­‌های تجدیدپذیر در کشور داشته و در آینده خبرهای خوبی در حوزه تامین مالی و تسهیل سرمایه­‌گذاری نیروگاه­‌های تجدیدپذیر برای فعالان صنعت تجدیدپذیر کشور اطلاع­‌رسانی خواهد شد.