بهانه تراشی پاکستان برای امتیاز گیری در پروژه تاپی

در حالی که روند اجرایی احداث خط لوله گاز «تاپی» در افغانستان آغاز شده اما پاکستان از تعهدات خود عقب نشینی کرده و برای سرمایه گذاری در این پروژه بهانه تراشی می‌کند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، خط لوله گاز موسوم به «تاپی» پروژه بزرگ منطقه‌ای است که ساخت آن با هدف انتقال گاز ترکمنستان به افغانستان پاکستان و هند آغاز شد.

طول این خط لوله 1814 کیلومتر خواهد بود که 214 کیلومتر آن در ترکمنستان 774 کیلومتر آن در افغانستان و 826 کیلومتر آن نیز در هند و پاکستان احداث خواهد شد.

دو سال پیش کار ساخت 214 کیلومتر از آن در ترکمنستان پایان یافت و خط لوله به ولایت هرات در غرب افغانستان رسید؛ در حال حاضر روند اجرایی این پروژه در هرات آغاز شده و قرار است که با گذشتن از ولایت‌های فراه، نیمروز، هلمند و قندهار به منطقه مرزی «چمن» در پاکستان برسد.

حالا که قرار است این خط لوله به زودی پاکستان برسد اما اسلام‌آباد از تعهدات خود عقب نشینی کرده و حاضر نیست که سهم خود در این پروژه منطقه‌ای را که حدود 8 میلیارد دلار است را بپردازد.

چهار سال پیش مقامات چهار کشور به توافق رسیدند و قرار شد که ترکمنستان 85 درصد از هزینه پروژه تاپی را به عهده بگیرد و کشورهای افغانستان، پاکستان و هند تنها 15 درصد از هزینه آن را بپردازند.

اخیرا رسانه‌های پاکستانی به نقل از مقامات این کشور خاطرنشان کردند که خط لوله گاز تاپی از ولایت‌های ناامن در افغانستان می‌گذرد به همین دلیل اسلام‌آباد حاضر به سرمایه گذاری در این پروژه نیست.

منابع نزدیک به «ندیم بابر» مشاور نخست وزیر پاکستان در امور انرژی به «دنیوز» گفت: پاکستان تنها زمانی که خط لوله گاز در آستانه ورود به این کشور باشد حاضر به سرمایه گذاری خواهد شد؛ همچنین به مقامات ترکمنستان اطلاع دادیم قیمتی که پیش از این روی آن توافق شده بود پذیرفتنی نیست و باید مورد بازبین قرار گیرد.

پاکستان در حالی از ناامن بودن مسیر خط لوله انتقال گاز در افغانستان ابراز نگرانی می‌کند که دولت افغانستان تدابیر ویژه‌ای را برای تامین امنیت آن در نظر گرفته و طالبان نیز با صدور بیانیه‌ای حمایت خود را از این پروژه اعلام کرده است.

گفتنی است که اسلام‌آباد پیش از این خط لوله انتقال گاز موسوم به «صلح» از ایران به پاکستان را نیز نیمه کاره رها کرده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید