✴️بازار متشکل ارزی چیست و چگونه کار می‌کند؟

«بازار متشکل ارزی» یک شرکت خصوصی است که شورای هماهنگی بانک‌های دولتی، کانون بانک‌های خصوصی، کانون صرافان ایرانیان، شرکت فرابورس ایران و شرکت ملی انفورماتیک سهام‌داران اصلی آن هستند. در واقع، بازیگران اصلی این بازار صرافی‌های مجاز، بانک‌ها و بانک مرکزی هستند و افراد همچون گذشته باید برای تأمین ارز مورد نیاز خود به صرافی‌ها مراجعه کنند.

ساختمان این شرکت در محل ساختمان بانک مرکزی در خیابان فردوسی است. مسئولیت نظارت بر این بازار بر عهده بانک مرکزی است که در این بازار سهامدار نیست اما در آن مشارکت معاملاتی دارد.

بازار متشکل ارزی مکانی برای عرضه و تقاضای بی‌واسطه ارز است که بر معاملات آنی و نقدی اسکناس متمرکز است و نرخ‌ها دستوری نیست. خریداران و فروشندگان با سازوکاری مانند بورس، پیش از آغاز معاملات، تقاضاهای خود را به صورت آنلاین در سامانه مربوطه ثبت کرده و در نهایت بر اساس نزدیک‌ترین قیمت، معاملات انجام خواهد شد. با شروع روز کاری، از طریق قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان و پیشنهادهای مختلف خریداران مبنای قیمت روز تعیین می‌شود.

نرخ‌های ارز در بازار متشکل ارزی ممکن است تا پایان روز بسته به میزان نوسان کاهش یا افزایش یابند. درصد نوسان قیمت‌ها، 3 درصد در نظر گرفته شده است.

متن کامل در لینک زیر ?
http://otaghiranonline.ir/news/29803

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید