طرح گازرسانی به ۸۴ درصد جمعیت روستا‌یی

به گزارش خبرنگار خبرگزار‌ی صداوسیما بیژن زنگنه در حاشیه همایش دست آورد‌های دولت در زیر ساخت‌های روستایی گفت: بیش از ۸۴ درصد جمعیت روستایی کشور تحت پوشش طرح گاز رسانی قرار گرفته اند.
وی با اشاره به اینکه گازرسانی در دولت یازدهم تسریع شده است افزود: وزارت نفت از محل صرفه جویی در مصرف فرآورده‌های نفتی، طرح گازرسانی به روستا‌ها را انجام داده است.
وی با بیان اینکه گازرسانی به روستا‌ها از بودجه عمومی انجام نشده و سختی، به کشور تحمیل نکرده است گفت: بیش از ۱۴ هزارو ۴۱۹ روستا برق رسانی شده است که ما از سال ۹۳ تا کنون این طرح را در ۱۴ هزارو ۵۰۰ روستای دیگر اجرا و در کل تعداد روستا‌های گاز رسانی شده را به رقم ۲۸ هزارو ۹۱۶ عدد رساندیم که این تعداد به معنای تحت پوشش قرار گرفتن بیش از ۸۴ درصد جمعیت روستایی است.
وزیر نفت ادامه داد: بجز استان سیستان و بلوچستان بیش از ۹۴ در صد جمعیت شهری کشور نیز گازرسانی شده است.
زنگنه با بیان اینکه هدف گذاری برای گازرسانی در کشور ۹۵ درصد کل جمعیت شهری وروستایی بوده است افزود: هم اکنون به عدد ۹۴ درصد رسیده ایم که به زودی از این رقم نیز خواهیم گذشت.
وی هزینه گازرسانی به شهر‌ها و روستا‌ها را ۱۹ هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان دانست و گفت: ۱۵ هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان آن در روستا‌ها و ۳ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان در شهر‌ها هزینه شده است.
زنگنه افزود: نکته مهم اجرای این پروژه، استفاده از توان داخل برای عملیاتی شدن گاز رسانی در روستا‌های کشور است.
وزیر نفت با اشاره به کاهش مصرف گاز مایع و نفت سفید از روزانه ۲۰ تا ۲۵ میلیون لیتر به ۳ میلیون لیتر در روز افزود:یکی از بزرگترین دست آورد‌ها در اجرای پروژه گازرسانی به روستا‌ها کمک به مراتع و جنگلهاست، زیرا با وجود گاز، قطع درخت و بوته کنی دیگر توجیه اقتصادی ندارد.
وی با بیان اینکه در سال ۹۲ برداشت گاز از پارس جنوبی بیش از ۹۱ میلیارد مترمکعب بوده که این رقم درسال ۹۸ به ۲۲۸ میلیارد مترمکعب رسیده است ادامه داد: کل گاز برداشتی از میادین گازی کشور در سال ۹۲ بیش از ۱۸۳ میلیون مترمکعب بوده که این رقم در سال ۹۸ به ۳۳۰ میلیون مترمکعب یعنی روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب رسیده است.
زنگنه افزود: ما به زودی از روزانه ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب در روز گذر خواهیم کرد که البته این رقم نشان از اصراف در مصرف این کالا است.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید