خط انتقال آب زابل به زاهدان وارد مدار شد

مدیرعامل آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات انجام شده، گفت: پس از حدود 28 ساعت کار بی‌وقفه، خط انتقال آب از زابل به زاهدان با تمام ظرفیت وارد مدار بهره‌برداری شد.

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو، “علیرضا قاسمی” با اعلام این خبر اظهار کرد: طی سال‌های اخیر به دلیل افزایش جمعیت و نبود زیرساخت مناسب، شهر زاهدان با کمبود 650 لیتر برثانیه پرتنش‌ترین شهر استان سیستان و بلوچستان بود که در تابستان‎ها با مصرف بالا و کمبود آب با تنش آبی شدیدی مواجه می‌شد و تنها راه دائمی برون رفت از تنش آبی این کلانشهر، عملیاتی شدن طرح خط انتقال دوم آب از چاه نیمه زابل به زاهدان با اعتبار مورد نیاز ۲ هزار میلیارد تومان بود.

وی با بیان اینکه این مشکل و رفع آن دغدغه‌ای جدی و مورد توجه بود، افزود: برای گذر از تابستان 1400 دو پروژه مهم برای جبران بخشی از کمبود آب شهر زاهدان را آغاز کردیم. اولین پروژه بهره‌برداری از فاز چهارم آب‌شیرین‌کن با ظرفیت 15 هزار متر مکعب در شبانه روز بوده و دومین پروژه که در دست اجراست طرح آبرسانی از حرمک به زاهدان و استفاده از ظرفیت قسمت‌های کار شده خط دوم و اتصال آن به خط اول است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان اضافه کرد: پس از انجام مطالعات و کارشناسی طرح باید این پروژه در 5 نقطه به هم متصل شود که در راستای اجرای آن 22 کیلومتر خط انتقال و برق‌رسانی انجام شده و پیش‌بینی می‌شود 250 لیتر بر ثانیه افزایش ظرفیت این خط باشد.

این مقام مسئول تشریح کرد: اولین و دومین اتصال این پروژه در تاریخ 14 بهمن با موفقیت به پایان رسید و سومین اتصال آن روز چهارشنبه 29 بهمن انجام شد که پس از استارت پمپ‌ها با نقص فنی مواجه شدیم.

وی افزود: مدت زمان انجام این عملیات 24 ساعت بوده و آب مورد نیاز شهروندان در روز عملیات از طریق مخازن ذخیره تأمین شد، لذا با توجه به خالی شدن مخازن و جلوگیری از تنش و بی‌آبی مطلق، در روز پنجشنبه پمپاژ آب با 70 درصد ظرفیت انجام شد تا برای شروع عملیات رفع نقص فنی در روز شنبه، ابتدا شهروندان نیاز آبی خود را ذخیره کنند.

قاسمی ادامه داد: در روز جمعه مورخ سوم بهمن‌ماه جلسه ستاد مدیریت بحران تشکیل و تدابیر لازم اتخاذ شد. در ابتدا اطلاع‌رسانی گسترده و شفاف با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود صورت گرفت و برای تأمین و رفاه حال شهروندان بالغ بر 60 دستگاه تانکر به منظور آبرسانی رایگان در سطح شهر و نقاط دارای تنش آماده خدمت‌رسانی شد، همچنین تمامی ایستگاه‌های آب شیرین‌کن سطح شهر توسط آبفا اجاره شد تا مردم آب آشامیدنی خود را به صورت رایگان تأمین کنند. علاوه بر این ایستگاه برداشت آب شرب بهداشتی نیز در محل شرکت توسط همکاران راه‌اندازی شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان ضمن عذرخواهی از تاخیر و تشکر از صبر و شکیبایی شهروندان اضافه کرد: در نهایت پس از 28 ساعت کار بدون وقفه خط انتقال با تمام ظرفیت طبق برنامه زمان‌بندی وارد مدار بهره‌برداری شد.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: طی این روزها به دلیل تنش و قطعی آب به منظور خدمات‌رسانی به مردم 120 نفر از پرسنل آبفا در قالب 60 گروه در سطح شهر فعال شدند و کار آبرسانی سیار را انجام دادند، همچنین 60 دستگاه خودرو تانکر چهار تا 30 هزار لیتری بکارگیری شد و فروش روزانه بالغ بر 20 واحد آب شیرین‌کن در شهر از سوی آبفا اجاره شد تا به مردم آبرسانی سیار صورت گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید