ظرفیت‌های معدنی را جدی بگیرید

امیرحسین کاوه، مدیرعامل گروه صنعتی سدید در گفت‌وگو با صمت و در پاسخ به سوالی درباره اثرگذاری بخش معدن و صنایع معدنی بر شرایط توسعه اقتصادی و بی‌توجهی دولت‌ها نسبت به عملکرد و اثرگذاری این بخش، گفت: فعالیت در حوزه معدن و صنایع معدنی، گردش مالی قابل ‎توجهی را به‏ دنبال دارد. در همین حال در بخش تجارت خارجی نیز جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد. عملکرد این بخش در حوزه تولید داخلی و ملی نیز اثرگذار است. بر همین اساس انتظار می‌رود دولت جدید برای شناسایی ذخایر جدید و بهره‌گیری از ذخایر کشف شده، برنامه‌ریزی کند. ایران از ظرفیت‌‌های قابل ‎توجهی برخوردار است؛ بنابراین توجه به اکتشافات جدید و تسریع بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها، زمینه اشتغالزایی گسترده‎ای را فراهم کند.

این فعال صنعت فولاد در ادامه افزود: ارزش صادرات کشور با بهره‌گیری از ظرفیت‌های معدنی و صنایع معدنی ارتقا می‌یابد و نظرات دولت باید با نظرات فعالان بخش خصوصی همسو باشد. چنانچه کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت موردتوجه سیاست‌گذاران باشد، باید روی بهره‌گیری از منابع معدنی تمرکز کنند. مدیرعامل گروه صنعتی سدید در ادامه اظهارکرد: کمیسیون‌های معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، پیشنهادات مکتوب و کارشناسی‎ شده را برای فعالیت در این حوزه تدوین کرده‌اند؛ بنابراین از دولتمردان جدید انتظار می‌رود خواسته‎ های تشکل‌های بخش خصوصی را موردتوجه قرار دهند و نظرات فعالان اقتصادی و بخش خصوصی، اعضای اتاق‌‌هایی بازرگانی، تشکل‌ها و اصناف باید مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گیرد.

وی افزود: بخش معدن و صنایع معدنی راهکارهای متعددی برای بهبود فعالیت در حوزه‌های گوناگون تدوین و ارائه کرده است. فعالیت اصولی در این بخش به منزله ایجاد اشتغالزایی گسترده است و اثرات مثبتی را برای کل اقتصاد کشور به‎دنبال دارد. این خواسته‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها در بخش‌های صنعت و اقتصادی کشور در بخش‌هایی که پیشران اقتصادی کشور هستند باید موردتوجه سیاست‌گذاران و دولتمردان قرار گیرند.

در همین حال، نظرات فعالان اقتصادی در اتاق‌‌های بازرگانی و اصناف باید مدنظر سیاست‌گذاران باشد. توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که فعالیت در بخش معدن و صنایع معدنی اشتغالزایی قابل‎ توجهی به‎دنبال دارد و می‌تواند در بهبود شرایط اقتصادی نقش مثبتی ایفا کند. کاوه در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره توجه نکردن به بخش معدن در اقتصاد و توسعه صنعتی گفت: در طول سال‌های اخیر مفاهیمی همچون توسعه کشاورزی، خدمات و همچنین توسعه پایدار معادن موردتوجه سیاست‌گذاران بوده اما این توسعه به‌طور بنیادین موردتوجه قرار نگرفته است. در واقع اولویت اصلی به حوزه خدمات و کشاورزی معطوف شده است.

در چنین شرایطی معدن، ظرفیت‌های معدنی و صنایع فولاد در اولویت نیستند. درواقع ما با میدان خالی روبه‌رو هستیم. این بی‌توجهی درحالی است که کشور از ظرفیت‌های ویژه‌ای در حوزه فولاد، سرب و روی، آلومینیوم، سیمان و… برخوردار است. هرکدام از صنایع یادشده ظرفیت قابل‎ قبولی برای سرمایه‌گذاری دارند؛ ظرفیت‌هایی که تاکنون موردتوجه قرار نگرفته‌ و نسبت به آنها بی‌تفاوتی شده است. در چنین شرایطی، سرمایه قابل‎ توجهی مطابق انتظار به این بخش جذب نشده است.

مدیرعامل گروه صنعتی سدید افزود: در چنین فضایی، تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش ‏افزوده آن‌طور که باید مدنظر نبوده است. اگر کسب ارزش ‎افزوده در اولویت مسئولان باشد، قوانین و مقررات حاکم بر این حوزه را به‌گونه‌ای تصویب می‌کنند که شاهد رشد سرمایه‌گذاری در این بخش باشیم. تحقق این هدف توسعه‌ای به الزاماتی نیاز دارد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به حضور دولت در تصمیم‌گیری‌ها اشاره کرد تا بدین‎ ترتیب سودآوری قابل ‎توجهی از آن اقتصاد کشور شود.

منبع

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید