نظرات انجمن‌ها را جدی بگیرید

امیرحسین کاوه، فعال صنعت فولاد در گفت‌وگویی به مناسبت روز اصناف به صمت گفت: براساس ماده ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار، مراجع دولتی مکلف هستند در تصمیم‌گیری‌های خود از نظرات انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی بخش خصوصی استفاده کنند. چنانچه تشکل‌های تخصصی بخش خصوصی در کنار تصمیم‌گیران بخش دولتی قرار گیرند، به‌عنوان بازوی تخصصی آن عمل خواهند کرد، درنتیجه تصمیمات بهتری اتخاذ خواهد شد.

وی افزود: در چنین شرایطی این تصمیمات در اجرا با چالش‌ها و موانع کمتری روبه‌رو خواهد شد چراکه نمایندگان تشکل‌ها می‌توانند اعضای آن انجمن که صاحبان کسب‌وکارها هستند را توجیه کنند. درواقع آنها را متقاعد کنند که تصمیم گرفته شده منفعت همه را به‌دنبال دارد. اما چنانچه نظر فعالان صنفی مورد توجه قرار نگیرد از یک‌ سو مصوبات نهایی‌شده کارآیی لازم را نخچچواهند داشت و از سوی دیگر، این احتمال می‌رود که متولیان امر در اجرای آنها با چالش‌هایی همچون عدم‌قبول از سوی فعالان اقتصاد روبه‌رو شوند.

او در ادامه اظهار کرد: طی سال‌های گذشته، نقش و جایگاه انجمن‌ها آن‌طور که باید مورد توجه قرار نداشت، اما اکنون چند سالی است توجه به نظرات تشکل‌ها در درجه اهمیت قرار گرفته است؛ یعنی سیاست‌گذاران در وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌طور مرتب اعضای این تشکل‌ها را می‌خواهند و نظرات آنها را جویا می‌شوند. توجه به این نکته ضروری است که در موارد متعددی میان تشکل‌های بالادستی و پایین‌دستی تضاد منافع وجود دارد.

در چنین شرایطی متولیان وزارتخانه وظیفه دارند به‌عنوان بی‌طرف نظرات طرفین را جویا شوند و بهترین تصمیمی که نفع طرفین را به دنبال دارد، اتخاذ کنند. در همین حال از متولیان وزارت صنعت، معدن و تجارت انتظار می‌رود چالش‌ها و نظراتی را که انجمن‌های گوناگون بخش خصوصی اعلام می‌کنند، دسته‌بندی و رده‌بندی کنند. برای آنکه تعرض منافعی حاصل نشود، آرای همه ذی‌نفعان را مورد توجه قرار دهند و درنهایت تصمیمی را اتخاذ کنند که برد-برد باشد.

منبع

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید