اقتصاد نادرست صنعت برق باید اصلاح شود

مدیرعامل سابق سازمان انرژی های نو گفت: مهم ترین مشکل صنعت برق در شرایط فعلی عدم توسعه تجدیدپذیرها نیست بلکه اقتصاد نادرست صنعت برق است که باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

یوسف آردمولی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه تاکنون در صنعت تجدید پذیرها اقدامات خوبی انجام شده است، اظهار کرد: نباید این مساله را منکر شد که همه چیز تحت تاثیر تحریم و مشکلات اقتصادی است و همین مساله نیز موجب شده سرعت قطار توسعه تجدیدپذیرها آنطور که باید پیش نرود اما در مجموع باید گفت که سرمایه گذاران داخلی اقدامات نسبتا مطلوبی در این حوزه انجام دادند.

توسعه نیروگاه های حرارتی و تجدیدپذیر همزمان با هم پیش بروند

وی با بیان اینکه باید توسعه نیروگاه های حرارتی و تجدیدپذیر همزمان با هم پیش بروند و توسعه این دو ارتباطی با یکدیگر ندارد، تاکید کرد: توسعه هر یک از این بخش ها نیازمند برنامه جداگانه است، تجدیدپذیرها به تنهایی می توانند بسیار موثر باشند چراکه تولید آن ها پراکنده است، اشتغال ایجاد می کنند و با مسائل مختلف تحت شعاع قرار نمی گیرند اما حجم تولید آن ها به اندازه ای نیست که بتواند پاسخگو کل نیاز کشور باشند.

اهمیت افزایش راندمان نیروگاه ها

مدیرعامل سابق سازمان انرژی های نو ادامه داد: باید به سبد تولید انرژی توجه شود که در آن هم نیروگاه های حرارتی و هم نیروگاه های تجدید پذیر وجود دارد، علاوه بر این باتوجه به اینکه در آینده برای مصرف گاز نیز می بایست تمهیداتی اندیشیده شود و اینگونه نیست که تا هر زمان که بخواهیم می توانیم از این گاز استفاده کنیم، می بایست راندمان نیروگاه ها را افزایش دهیم و با تبدیل نیروگاه ها به سیکل ترکیبی بیشترین بهره وری را داشته باشیم.

آردمولی با بیان اینکه باید بهینه سازی نیروگاه ها و ایجاد نیروگاه های جدید در دستور کار قرار بگیرد، اظهار کرد: ایران قادر به ساخت نیروگاه است لذامی بایست این ظرفیت داخلی از سمت دولت و بخش خصوصی استفاده شود بدین معنا که بخش خصوصی وارد سرمایه گذاری در این حوزه شود و اقدام به ساخت نیروگاه و بهینه سازی نیروگاه های موجود کند.

وی افزود: از آن طرف هم خود دولت باید وارد شود و نیروگاه های موازی نصب و به تدریج آن را به بخش خصوصی واگذار کند و هزینه های انجام شده را به صندوق دولت بازگرداند این مساله برای این است که در کوتاه مدت مشکلات فعلی حل شود.

بخش خصوصی بی انگیزه شده است

مدیرعامل سابق سازمان انرژی های نو مهم ترین مانع تاکنون را اقتصاد برق عنوان کرد و افزود: نمی توان در شرایطی که قیمت همه کالا ها و اقلام مصرفی رشد کرده است نسبت به وضعیت قیمت سبد انرژی بی تفاوت بود صنعت برق نیز یک بنگاه اقتصادی است که هزینه و مخارج آن باید با یکدیگر هماهنگ باشد.

آردمولی با بیان اینکه قیمت های فعلی هزینه های صنعت برق را پوشش نمی دهد، گفت: علاوه بر این نقدینگی که از وصول مطالبات برق مصرفی حاصل می شود به دست سرمایه گذار نمی رسد و این مساله باعث بی انگیزگی بخش خصوصی و ایجاد مشکلات در این صنعت شده است.

وی با تا کید بر اینکه روی اقتصاد صنعت برق می بایست یک کار اساسی صورت بگیرد، تصریح کرد: اگر دولت بخواهد سوبسید بدهید ایرادی ندارد اما نباید از جیب صنعت برق سوبسید داده شود و باید جایگرینی برای این مساله پیدا شود تا صنعت برق بتواند سیستم را سرپا نگه دارد.

مدیرعامل سابق سازمان انرژی های نو افزود: می توان برای برخی مشترکان تخفیفاتی در نظر گرفت تا فشار اقتصادی زیادی به مردم وارد نشود و با در نظر گرفتن سقف مصرف قیمت ها را بروز کنند و از این طریق در آمد صنعت برق افزایش یابد و این درآمد نیز در داخل صنعت برق هزینه شود.

تنها راه حل رفع مشکلات صنعت برق رسیدگی به مساله اقتصاد است

آردمولی با بیان اینکه اگر قیمت را پایین نگه داریم و پول صنعت برق را نیز کامل به آن ها نپردازیم با توجه به اینکه هر سال میزان مصرف افزایش می یابد و نیازمند نیروگاه های جدید هستیم با مشکلاتی روبرو می شویم، گفت: تنها راه حل رفع مشکلات صنعت برق رسیدگی به مساله اقتصاد است که با مشکلات به وجود آمده به این موضوع نیز جدی تر نگاه خواهد شد.

به گفته وی ظرفیت بسیاری خوبی در صنعت برق از بعد مسائل فنی و نیروی انسانی متخصص وجود دارد و اگر مشکل اقتصاد حل شود می توان بسیاری از چالش های موجود را برطرف کرد.

https://www.isna.ir/news/1400042820321/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید