معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی: توانمندیهای داخلی را باید در صنعت پتروشیمی به فعل برسانیم
/۰ دیدگاهها/in اخبار, اخبار صنعتی و اقتصادی/by مدیر سایتمعاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اظهار کرد: باید توانمندیهای داخلی کشور را در صنعت پتروشیمی به فعل برسانیم.
به گزارش خبرنگار شانا، بهزاد محمدی ظهر امروز (پنجشنبه، 12 اردیبهشت ماه) در بازدید از بیستوچهارمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی درباره نقش صنعت پتروشیمی در محقق کردن شعار امسال مبنی بر «رونق تولید» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی امسال با پیگیری برنامههای از قبل تعیین شده، توسعه صنعت پتروشیمی را تسریع خواهد کرد.
وی افزود: امیدواریم تا پایان امسال و سال آینده اهداف ارزشمندی را برای کشور محقق کنیم و ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی را حداقل به میزان 45 درصد افزایش دهیم؛ این مهمترین رکن رونق در صنعت پتروشیمی است.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به اینکه ظرفیت بسیار خوبی در صنایع مختلف در داخل کشور وجود دارد، تصریح کرد: توانمندیهای داخلی در زمینه صنعتی، فنی و مهندسی و صنعتی بسیار عالی است و باید تلاشمان را در صنعت پتروشیمی به فعل برسانیم.
بهزادی ادامه داد: باید تلاش کنیم که در صنعت نفت و بهویژه صنعت پتروشیمی مجموعههای توانمند را به سمت صنایع مرتبط هدایت کنیم.
وی درباره پروژههای غیرفعال صنعت پتروشیمی تصریح کرد: این پروژههای غیرفعال مصوبه دولت را برای اجرا دارند، اما بعضی از آنها به لحاظ تأمین سرمایه دچار چالش شدهاند که امیدواریم امسال تدبیری برای حل مشکل آنها اندیشیده شود.
بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز (پنجشنبه، 12 اردیبهشت ماه) از سالنهای 6، 8 و خلیجفارس بیستوچهارمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی بازدید کرد و در جریان توانمندیهای سازندگان داخلی و شرکتهای دانشبنیان قرار گرفت.
معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت: فضای اعتماد به ساخت داخل در بیست و چهارمین نمایشگاه نفت مشهود بود
/۰ دیدگاهها/in اخبار, اخبار صنعتی و اقتصادی/by مدیر سایتمعاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، گفت: فضای اعتماد و توجه به ساخت داخل بهخوبی در فضای بیستوچهارمین نمایشگاه بینالمللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی مشهود بود.
به گزارش شانا، سعید محمدزاده در بازدید از بیستوچهارمین نمایشگاه نفت،گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه بیشترین موضوعی که در این رویداد به نظرم آمد اقتدار و امکان اعتماد به ساخت داخل بود، افزود: این فضای اعتماد و توجه به ساخت داخل به خوبی در فضای نمایشگاه نفت مشهود بود.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه تامین و ساخت تجهیزات، نقاط قوت، قابل اتکا و افتخار زیادی به وجود آمده است، تصریح کرد: باعث افتخار ماست که در بسیاری از صنایع گامهای بزرگی برداشته شده است.
وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به مجموعه قوانین و اقدامهای پیشبینی شده در این حوزه، تسهیلگری مناسب برای شرکتهای تولیدی، دانشبنیان و استارتاپها ایجاد شود و برای غنای تولید داخل، پایدارسازی اقتصاد و صنعت گام برداریم.
قیمت سبد نفتی اوپک در مرز ۷۰ دلار ایستاد
/۰ دیدگاهها/in اخبار, اخبار صنعتی و اقتصادی/by مدیر سایتقیمت سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دیروز (دوشنبه،۱۶ اردیبهشتماه) در مرز ۷۰ دلار برای هر بشکه ایستاد.
به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان دیروز به ۷۰ دلار و ۲۳ سنت رسید، در حالی که قیمت این شاخص در روز جمعه (۱۳ اردیبهشتماه) ۷۰ دلار و ۶۱ سنت به ازای هر بشکه بود.
سبد نفت خام اوپک شامل ١۴ نوع نفت خام اعضای این سازمان از جمله مخلوط الجزایر، گیراسول آنگولا، اورینته اکوادور، سبک رابی گابون، میناس اندونزی، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، السدر لیبی، سبک بونی نیجریه، مارین قطر، سبک عربی عربستان، موربان امارات و مری ونزوئلاست.
همچین قیمت نفتخام برنت و وست تگزاس اینترمدیت نیز تا لحظه انتشار این خبر به ترتیب ۷۰ دلار و ۶۳ سنت و ۶۱ دلار و ۸۴ سنت برای هر بشکه بوده است.
نخستوزیر پاکستان: پروژه خط لوله آیپی را تکمیل میکنیم
/۰ دیدگاهها/in اخبار, اخبار صنعتی و اقتصادی/by مدیر سایتنخست وزیر پاکستان اعلام کرد که این کشور اقدامهای لازم را برای اجرای طرح خط لوله انتقال گاز از ایران موسوم به «آی پی» انجام خواهد کرد.
به گزارش شانا به نقل از ایرنا، رسانههای پاکستانی اعلام کردند که عمرانخان، نخست وزیر پاکستان، دستورعملهای تازهای را به مقامهای این کشور از جمله وزارت امور خارجه برای پیشبرد و تمکیل بخش پاکستانی خط لوله آیپی صادر کرده است.
وی از مسئولان وزارت امور خارجه پاکستان خواست تا روشی موثر برای اجرای این پروژه پیدا کنند.
به گفته منابع خبری پاکستان به نقل از اسناد منتشر شده توسط دولت اسلامآباد درباره دستور جدید عمرانخان درباره طرح خط لوله آیپی، وی اعلام کرده است که تحریمها سبب شده تا پاکستان نتواند به مسئولیت خود در قبال طرح انتقال گاز از ایران عمل کند.
منابع پاکستانی عنوان کردند که دولت این کشور تصمیم گرفته است تا درباره جوانب حقوقی خط لوله آیپی، به آمریکا، اتحادیه اروپا و دیگر نهادهای حقوقی بینالمللی نامه ارسال کند.
نخست وزیر پاکستان یکم اردیبهشتماه امسال در سفری دو روزه به ایران آمد و در نشست هیئتهای عالیرتبه ایران و پاکستان که دکتر حسن روحانی، رئیسجمهوری ایران نیز در آن حضور داشت، گفته بود: پاکستان به دنبال یافتن سازوکاری برای ارتقای مناسبات اقتصادی با ایران در حوزههای مختلف به ویژه نفت و گاز است.
روحانی نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت ارتقا و تقویت سطح همکاریهای تجاری و اقتصادی تهران و اسلامآباد، اظهار کرده بود: مرزهای دو کشور باید مرزهای تجارت، ثبات و توسعه باشد و تهران آمادگی دارد همکاریهای خود را با پاکستان در زمینههای مختلف اقتصادی از جمله نفت و گاز، برق، پتروشیمی، گردشگری، علمی، دانشگاهی و بهداشت و درمان بیش از پیش گسترش دهد.
نامه بانکها به روحانی درباره صندوق توسعه ملی
/۰ دیدگاهها/in اخبار, اخبار صنعتی و اقتصادی/by مدیر سایتبه گزارش ایسنا، طبق حکم صندوق توسعه ملی اعطای کلیه تسهیلات آن صرفاً از طریق عاملیت بانکهای دولتی و غیر دولتی باید انجام شود و از این روز صندوق برای ارائه تسهیلات سالانه نسبت به انعقاد قرار داد با بانکهای عامل اقدام میکند.
اما طی سالهای اخیر اغلب در فرآیند اعطای تسهیلات از محل صندوق و بانکها مشکلاتی وجود داشت و از این رو جلسات و بحثهای زیادی مطرح میشد اما ظاهراً اعلام اخیر حسین زاده، رئیس شورای هماهنگی بانکها و همچنین کوروش پرویزیان، رئیس شورای عالی کانون بانکها و مؤسسات اعتباری خصوصی از برطرف شدن مسائل و چالشها و تعامل بین صندوق توسعه ملی و بانکها حکایت دارد.
در نامهای که پرویزیان و حسین زاده خطاب به روحانی داشتند این گونه تاکید شده که عملکرد صندوق توسعه ملی در تخصیص منابع مالی به بخش صنعت معدن، کشاورزی، گردشگری و غیره در قالب پرداخت تسهیلات از طریق بانکهای عامل که موتور محرک اقتصادی هستند میتواند ضمن حمایت از نظام بانکی گام مهمی در جهت کمک به توسعه اقتصادی و رونق تولید داخلی بوده و همسو با سیاستهای کلان اقتصادی با حمایت از کالای ایرانی و اشتغال پایدار روستایی در بهبود وضعیت اشتغال و کسب و کار تأثیر بسزایی داشته باشد.
در ادامه این نامه آمده که اطلاع رسانی به موقع بانکهای عامل و متقاضیان تسهیلات در خصوص شرایط و ضوابط اعطای تسهیلات در صندوق توسعه ملی، تسهیل فرآیند کار ضمن رعایت قوانین و مقررات مربوطه، بررسی ارزیابی دقیق عملکرد بانکها، نظارت بر نحوه تخصیص منابع، شفاف ساز ی و ارائه گزارش به مردم میتواند نمایانگر تعامل مطلوب صندوق توسعه ملی با بانکها و فعالان عرصه تولید و اقتصاد باشد.
گفتنی است که طبق آخرین آمار عملکرد صندوق توسعه ملی، در ۹ ماهه اول سال گذشته، قرارداد عاملیتی با مجموع ۱۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار جهت اعطای تسهیلات ارزی از محل ذخایر ارزی با ۲۰ بانک منعقد شده است.
انتهای پیام
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران خبر داد استقبال از مشارکت بخش خصوصی در حوزه تعمیرات دریایی
/۰ دیدگاهها/in اخبار, اخبار صنعتی و اقتصادی/by مدیر سایتمدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اشاره به برون سپاری ۶۰ درصد از فعالیتهای اجرایی این شرکت گفت: از بخش خصوصی دعوت میکنیم تا در حوزه تعمیراتی بخش دریایی ورود کنند و در این بازار گسترده به ایفای نقش بپردازند.
به گزارش خبرنگار شانا، حمید بورد امروز (شنبه، ۱۴ اردیبهشتماه) در بیستوچهارمین نمایشگاه بینالمللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری با خبرنگاران، با بیان اینکه شرکت نفت فلات قاره بزرگترین ناوگان لجستیک کشور را در اختیار دارد، افزود: این شرکت دارای ۱۰۰ میلیارد بشکه نفت درجاست که ۲۰۰ سازه دریایی را مدیریت میکند.
برونسپاری ۶۰ درصد فعالیتهای اجرایی
وی با اشاره به برونسپاری ۶۰ درصد عملیات اجرایی این شرکت اظهار کرد: هماکنون حدود ۱۰۰ شناور پشتیبانی شرکت نفت فلات قاره در دریا فعالیت میکند و بازار بزرگی را در اختیار بخش خصوصی قرار داده است، ضمن اینکه در بخشهای حفاری و نگهداشت تولید شاهد حضور جدی این بخش هستیم.
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اشاره به بازدیدهای متعدد خود از بیستوچهارمین نمایشگاه نفت طی روزهای اخیر ، گفت: با اجرای سیاستهای وزارت نفت در بخش حمایت از ساخت داخل و اجرای پروژه در این بخش، شاهد به نتیجه رسیدن بسیاری از این سیاستها همانند ساخت متههای حفاری بودیم.
بورد ادامه داد: این شرکت دارای ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط لوله زیردریایی است که طی روزهای گذشته با صددرصد امکانات ایرانی توانستیم ۲۷ کیلومتر از خطوط لوله زیردریایی هندیجان را کابلاندازی کنیم.
وی با بیان اینکه عمده ناوگان شناور این شرکت ایرانی بوده و حداکثر ۱۰ درصد آن در مالکیت بخش خارجی است، اظهار کرد: از بخش خصوصی ایرانی دعوت میکنم برای فعالیت در حوزه تعمیرات دریایی ورود کرده و نقش فعالی در بازار این بخش ایفا کنند.
تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف تولیدی
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره درباره برنامههای مصوب تولیدی این شرکت در سال ۹۷ افزود: در سال گذشته ۱۰۰ درصد از برنامههای مصوب تولیدی این شرکت نسبت به سال ۹۶ محقق شده است، همچنین در بخش حفاری نیز شاهد تحقق ۹۲ درصدی و در بخش تزریق آب و گاز نیز شاهد تحقق ۸۲ درصدی برنامههای مصوب بودیم.
بورد افزود: پارسال باوجود همه محدودیتها و مشکلات چهار سکوی دریایی و دو کارخانه را راهاندازی کردیم.
وی همچنین با تاکید بر رعایت بهداشت، ایمنی و محیطزیست (HSE) در این شرکت تصریح کرد: پارسال توانستیم رکورد ۷۰ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه را ثبت کنیم.
سرمایهگذاری یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری
بورد با اشاره به اینکه چهار پروژه از ۳۳ بسته کاری طرحهای نگهداشت و تولید و افزایش تولید شرکت ملی نفت ایران مربوط به این شرکت است، تصریح کرد: ارزش این بستهها حدود ۸۰۰ میلیون دلار است که یک پروژه در دست اجراست، دو پروژه در مرحله انعقاد قرارداد است و پروژه میدان فروزان نیز به عنوان بسته آخر تا نیمه نخست امسال نهایی میشود.
به گفته وی، حداقل ۵۰۰ میلیون دلار از فعالیتهای این قراردادها اجرایی میشود، ۳۰۰ میلیون دلار باقیمانده نیز مربوط به پروژه میدان فروزان است.
بورد با بیان اینکه پنج بسته کاری تعریفشده ما نیز در انتظار مجوزهای لازم است که امیدوارم بتوانیم اسناد مناقصه آن را در سال ۹۸ منتشر کنیم ، تصریح کرد: باوجود تمامی مشکلات و محدودیتها، حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایهگذاری در بخشهای مختلف در دست اجرا داریم.
وی گفت: براساس برنامه مصوب برای سال ۹۸، علاوه بر اجرای تعهدات تولید، به صورت جدی به بحث ساخت داخل توجه خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ادامه داد: در مسیر اجرای طرح NGL خارک، نخستین برج پروپانزدا، از اهواز در حال حمل است و امیدواریم طی سه سال آینده این طرح نیز به سرانجام برسد.
مدیریت یکپارچه مخازن بهترین راهبرد توسعه میدانهای مشترک
بورد بهترین الگوی مدیریت مخازن مشترک را مدیریت یکپارچه دانست و افزود: این امر به معنای وجود کار علمی، مطالعاتی و اجرای مشترک از طریق راهاندازی یک شرکت مشترک است.
وی با اشاره به همکاری مطلوب با کشور همسایه شریک در میدان هنگام، افزود: هماکنون تبادل اطلاعاتی خوبی با آنها در این زمینه داریم. در برداشت نفت از میدانهای مشترک، در مجموع تولید تجمعی نسبت به رقبای خود عقب نیستیم.
بررسی پیشنهادهای جمعآوری گازهای همراه نفت
بورد با اشاره به پروژههای جمعآوری گازهای همراه نفت گفت: جمعآوری ۳۰۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه میدان فروزان و مقادیری نیز در میدان سیری در دستور کار داریم، هماکنون نیز دو شرکت داخلی نیز پیشنهادهای فنی خود را در این ارتباط ارائه کردهاند که در حال بررسی آنها هستیم.
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با تاکید بر اینکه هدف ما به حداقل رساندن سوختن گازهای همراه نفت است، تاکید کرد: چنانچه مذاکرات با شرکتهای داخلی به نتیجه برسد و پروژهها اجرایی شود، گاز مشعل این میدانها به صفر میرسد.
وی درباره لایه نفتی پارس جنوبی و برداشت نفت از این لایه نیز گفت: تاکنون ۲۰ محموله از نفت تولیدی لایه نفتی پارس جنوبی بارگیری و صادر شده و تولید نفت از این لایه طبق برنامه و با میانگین مناسب انجام میشود.
بورد با بیان اینکه مدیریت مخزن و مدیریت بهرهبرداری از لایه نفتی را در دستور کار داریم، یادآور شد: هزینه بهرهبرداری و تولید ایران در لایه نفتی پارس جنوبی نسبت به طرف مقابل حدود یکچهارم است.
امضای قرارداد مطالعات ۴ مخزن
همچنین زریر گودرزی، مدیر فنی شرکت نفت فلات قاره در این نشست با اشاره به اجرای طرح بهروزرسانی مطالعات مخزن در این شرکت تصریح کرد: قرارداد مطالعات مخزن سه میدان فروزان، درود و ابوذر پارسال امضا شد و طی ماههای آینده قراردادهای مطالعات مخازن میدانهای بهرگانسر، هندیجان، نوروز و هنگام نیز امضا خواهد شد.
گودرزی ادامه داد: با احتساب ضریب بازیافت حدود ۳۷ درصدی میدانهای مشترک نفتی شرکت نفت فلات قاره، تاکنون بالغ بر ۸۳ درصد ذخایر قابل برداشت نفت از این میدانهای برداشت شده است.
راهبردهای مهم برای کاهش شدت انرژی
/۰ دیدگاهها/in اخبار, اخبار صنعتی و اقتصادی/by مدیر سایتاز ویژگیهای متفاوت حملونقل در ایران میتوان به پایین بودن سرانه مالکیت خودرو، اما شدت انرژی بالا، ناوگان فرسوده سبک و سنگین، بالا بودن مصرف سوخت و آلایندگی خودروهای تولیدی کشور، پایین بودن طول خطوط ریلی در کشور و وضع نابسامان ناوگان موتورسیکلت و تولیدات آن اشاره کرد.
مصرف نهایی انرژی در سال ۱۳۹۵، حدود یک میلیارد و 345 میلیون بشکه معادل نفت خام بوده است که ۳۵ درصد آن در بخش خانگی و تجاری، ۲۴ درصد بخش صنعت، ۱۷ درصد کشاورزی و خوراک پتروشیمی و سایر و حدود ۲۴ درصد آن معادل ۳۲۰ میلیون بشکه معادل نفت خام در بخش حملونقل مصرف شده است. مصرف بخش حملونقل ۴۸ درصد بنزین، ۳۴ درصد نفت گاز و ۱۵درصد گاز طبیعی است که از این مقدار مصرف انرژی در بخش حملونقل، حدود ۲۷۳ میلیون بشکه معادل نفت خام آن در بخش فرآوردههای نفتی بوده است.
با توجه به اینکه از ۳۸۴ میلیون بشکه معادل نفت خام فرآوردههای نفتی، ۲۷۳ میلیون بشکه آن در بخش حملونقل مصرف میشود (بیش از ۷۰ درصد آن)، در این یادداشت بیشتر به بحث مدیریت مصرف سوخت در بخش حملونقل پرداخته شده است. یکی از نیازهای مهم جوامع توسعهیافته و صنعتی، ایجاد سیستم حملونقل کامل، منظم و گسترده است. وجود یک سیستم حملونقل یکپارچه و جامع برای تأمین نیاز جابهجایی مسافر و انتقال کالا ضروری است. همه شیوههای حملونقل قادر به عرضه سطوح مختلف خدمات (که بهوسیله مواردی چون راحتی و آسایش، سرعت، ایمنی و دسترسی اندازهگیری میشوند)، با توجه به سطوح مختلف هزینه هستند.
مصرف انرژی به تعداد سفرها بستگی دارد و ایجاد سفر به عوامل اقتصادی – اجتماعی از قبیل درآمد خانوار، مالکیت خودرو و جمعیت نواحی بستگی دارد. افزایش تولید خودرو و عدم گسترش متناسب شبکه معابر با توجه به رشد تولید خودرو سبب ایجاد تراکم، راهبندانهای طولانی و کاهش سرعت متوسط سفر و افزایش سوخت مصرفی در شبکه میشود. نیاز به بودجه و هزینه زیاد برای گسترش شبکه معابر و زمانبر بودن این پدیده ما را به راهکارهایی بهمنظور افزایش سطح خدمات حملونقل یا مدیریت تقاضا در بخش حملونقل وادار میکند. افزایش سطح خدمات حملونقل با استفاده از استراتژیهای سیستمهای حملونقل هوشمند به کاهش سوخت منجر میشود. با مدیریت تقاضای حملونقل سعی در کنترل و کاهش تقاضای حملونقل و کاهش سوخت داریم. از جمله این استراتژیها میتوان به استفاده از وسایل نقلیه با تعداد سرنشین بیشتر، تشویق به استفاده از حملونقل عمومی با اولویت مترو و با اعطای یارانه برای کاهش هزینه بلیت و تغییر ساعات کاری اشاره کرد. گسترش حملونقل همگانی به عنوان گزینهای مناسب در کاهش سوخت به شمار میرود.
در بخش حملونقل مصرف بنزین بیش از فرآوردههای نفتی دیگر است. میانگین مصرف روزانه بنزین در سال ۹۶ حدود ۸۰.۷ میلیون لیتر و در سال ۹۷ حدود ۸۷.۷ میلیون لیتر بوده است. در سال ۹۶ بهطور میانگین روزانه ۵۱.۷ میلیون دلار یارانه (۱۳.۱ میلیون دلار یارانه بابت بنزین و ۳۸.۶ میلیون دلار یارانه بابت نفت گاز) پرداخت شده است.
از ویژگیهای متفاوت حملونقل در ایران میتوان به پایین بودن سرانه مالکیت خودرو ولی شدت انرژی بالا، ناوگان فرسوده سبک و سنگین، بالا بودن مصرف سوخت و آلایندگی خودروهای تولیدی کشور، پایین بودن طول خطوط ریلی در کشور و وضع نابسامان ناوگان موتورسیکلت و تولیدات آن اشاره کرد. به همین دلیل راهبردهای مهم برای کاهش شدت انرژی و مدیریت مصرف در بخش حمل و نقل به شرح زیر است:
• منطقی کردن سهم هر یک از مدهای حملونقل از کل حملونقل کشور و توسعه حملونقل ریلی: در حملونقل درونشهری، میزان شدت انرژی اتوبوس، سه و نیم برابر، تاکسی ۲۲ برابر و خودروها شخصی ۲۶ برابر مترو است
• کاهش مصرف سوخت در خودروهای تولیدی و ارتقای فناوری تولید خودرو و موتورسیکلت و حرکت به سمت تولید هیبریدی و الکتریکی: مصرف سوخت خودروهای تولیدی باید کاهش یابد.
• ارتقای کیفیت و کارکرد ناوگان حملونقل کشور و نوسازی ناوگان سبک و سنگین: مطابق با آمار دریافت شده از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا)، نزدیک به ۱.۳ میلیون دستگاه خودرو فرسوده سبک در ناوگان موجود است. نکته قابل توجه اینکه در پنج سال آینده بیش از ۱.۹ میلیون خودرو به تعداد خودروهای فرسوده اضافه خواهد شد.
• اصلاح، تکمیل، بهبود و تدوین قوانین و مقررات و استانداردهای مرتبط با مصرف سوخت و حملونقل و نظارت بر اجرای صحیح آنها: تا کنون چهار استاندارد در بخش حملونقل تدوین و ابلاغ شده که استانداردهای مربوط به خودرو سبک، موتورسیکلت و موتور سنگین دیزل اجرایی شده و نیاز به عزم بالاتر و نظارت بیشتر بهمنظور اجرای بهتر است.
• اصلاح و بهبود وضع ترافیک و کاهش تقاضای سفر با محوریت توسعه خدمات الکترونیک و توسعه حمل و نقل هوشمند
• استفاده از سوختهای اقتصادی و سالمتر با رویکرد سوختهای تجدیدپذیر.
• بهینهکردن کیفیت سوختها و دیگر فرآوردههای نفتی مورد مصرف در خودروها و نحوه توزیع آنها.
• فرهنگسازی، آموزش و اطلاعرسانی.
محسن دلاویز
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت
منبع: روزنامه ایران
تولید انرژیهای تجدیدپذیر در آمریکا از انرژی زغال سنگ پیشی گرفت
/۰ دیدگاهها/in اخبار, اخبار صنعتی و اقتصادی/by مدیر سایتدر ماه گذشته میلادی(آوریل) برای نخستین بار تولید انرژی تجدیدپذیر در آمریکا از تولید انرژی زغال سنگ پیشی گرفت.
به گزارش ایسنا و به نقل از تک تایمز، افزایش تولید انرژیهای تجدید پذیر در ماه آوریل گویای آن است که آمریکاییها بر این تصمیم خود مصمم هستند اما آیا واقعاً میتوان انرژیهای تجدید پذیر را به آسانی جایگزین انرژی زغال سنگ کرد؟ حتی اگر این رؤیا محقق شود، پیروز شدن در این نبرد آسان نیست.
تولید انرژی در آوریل ۲۰۱۹
آوریل سال گذشته، برای نخستین بار تولید انرژی تجدید پذیر در ایالات متحده از تولید انرژی زغال سنگ پیشی گرفت. گرچه این خبر بدی برای صنعت زغال سنگ بود اما برای سیاره ما جایگزینی انرژی زغال سنگ با منبع انرژی پاک خبر خوبی بود.
بنابر گزارش “مؤسسه اقتصاد انرژی و تحلیل مالی”(IEEFA)، این روند به احتمال زیاد تا اواخر ماه مه و یا تا آخر سال جاری و شاید تا سال ۲۰۲۰ نیز ادامه خواهد یافت.
البته ممکن است سرمایهگذاران آمریکایی از مخالفان درجه یک این کار باشند چرا که اولاً این کار به رغم فایده بسیار ممکن است مشکلاتی نیز داشته باشد و دوم اینکه بیشتر سیاستمداران خواستار سرمایهگذاری در صنعت زغال سنگ هستند و بنابراین بودجه فدرال برای توسعه انرژیهای تجدید پذیر نصف شده است.
با این حال میبایست در نظر گرفت که کارخانههای زغال سنگ در طول فصل بهار برای تعمیر و نگهداری تعطیل میشوند و این در حالی است که در این زمان هیدروژنه کردن در اوج خود است. به گزارش این مؤسسه، این یک دستاورد مهم در جهت حرکت به سمت انرژیهای تجدید پذیر است.
هیدروژنه کردن(Hydrogenation) یک واکنش شیمیایی بین هیدروژن مولکولی (H2) و یک ترکیب یا عنصر دیگر است که معمولاً در حضور کاتالیزورهایی مانند “نیکل” (nickel) ، “پالادیوم” (palladium) یا “پلاتین” (platinum) انجام میشود.
انرژی پاک
اما آیا این به این معنی است که ایالات متحده برای همیشه قدم در راه جایگزینی انرژی زغال سنگ با انرژی تجدید پذیر گذاشته است؟ اگر قصد آمریکا چنین باشد راه طولانی در پیش دارد.
در تگزاس، انرژیهای تجدید پذیر مانند گاز طبیعی، باد و خورشید به طور پیوسته زغال سنگ را تحت فشار قرار داده به طوری که تولید انرژی باد و انرژی خورشیدی در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ به طرز چشمگیری از تولید انرژی زغال سنگ پیشی گرفته است.
علاوه بر این ایالتهایی مانند هاوایی، نیومکزیکو، کالیفرنیا و بسیاری دیگر موافقت و رضایت قلبی خود با این موضوع را اعلام کردهاند که این نشان دهنده این است که جایگزینی این انرژی در ایالتهای مذکور سریعتر انجام خواهد شد.
همه اینها در حالی است که بخش زغال سنگ ایالت متحده آمریکا این جنبش را چنان مهم نمیپندارد گرچه بنابرگفتهها این جنبش بسیار سریع در حل عملی شدن است اما به گفته “دنیس وامستید” (Dennis Wamstead)، تحلیلگر”مؤسسه اقتصاد انرژی و تحلیل مالی”، این جایگزینی تا ۵ سال آینده رخ نخواهد داد.
انتشار کربن
بنابر گفتهها نبرد در برابر کاهش “انتشار کربن”(carbon emissions) همچنان ادامه دارد. سال گذشته، انتشار کربن آمریکا به جای کاهش، بطور عمده به دلیل انتشار کربن بخش حمل و نقل و نیروگاهها، افزایش یافته بود. این نشان میدهد که صرف نظر از جایگزینی انرژی پاک با زغال سنگ، جنبههای دیگری نیز وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
رییس هییت مدیره شرکت تسدید: نمایشگاه نفت وگاز، تبلور داخلی سازی
/۰ دیدگاهها/in اخبار, اخبار گروه و شرکت های تابعه/by مدیر سایتبه گزارش روابط عمومی گروه صنعتی سدید، مهندس فیروزی رییس هییت مدیره شرکت تسدید بیست وچهارمین نمایشگاه نفت وگاز را نقطه عطفی در داخلی سازی تجهیزات صنعت نفت وگاز بر شمرد.
ایشان ضمن ارج نهادن به زحمات کشیده شده از طرف مسئولان وشرکت ها در بر پایی چنین نمایشگاه هایی، راه حل عبور از تحریم های ظالمانه را اتکا به نیروی انسانی، دانش فنی وسایر پتانسیل های تولیدی واجرایی کشور دانست و اظهار داشت اعتماد کارفرمایان به بخش داخلی و واگذاری پروژه ها به این بخش؛ سبب رشد و توسعه هرچه سریعتر صنعت نفت، بی نیازی از واردات، اشتغال زایی و عدم خروج ارز از کشور میشود.
وی در انتها گفت وزارت نفت بعنوان متولی صنعت نفت وگاز در کشور مسئولیت حمایت از شرکت ها وکارخانجات داخلی در تکمیل زنجیره های ساخت واجرا وبهره برداری ونیز تنوع بخشی به فراورده های نفتی وپتروشیمی را برعهده دارد واین راهی است که پایان آن خود کفایی خواهد بود.
شرکت تسدید یکی از شرکتهای تابعه #هولدینگ گروه صنعتی سدید میباشد.
نشانی دفتر شرکت
آدرس: تهران، ضلع شمالی بلوار میرداماد، مابین پمپ بنزین و شمس تبریزی شمالی، پلاک ۱۸۵، گروه صنعتی سدید
کد پستی: ۱۹۱۹۹۱۳۸۸۸
پست الکترونیک: info@sadid.ir
تلفن تماس: ۶-۲۲۲۶۹۹۹۳-۰۲۱
نمابر: ۲۶۴۰۱۳۹۵-۰۲۱آخرین اخبار سایت
گروه صنعتی سدید