امضای ۹ توافقنامه بین روسای جمهورافغانستان وترکمنستان/گفتگودرخصوص پروژه خط لوله گازتاپی

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در دیدار با «قربان‌ قلی‌بردی محمدوف» رئیس جمهور ترکمنستان 9 توافقنامه در راستای گسترش همکاری های اقتصادی دو کشور به امضا رسانده است.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد، این توافقنامه‌ها در راستای افزایش همکاری های گمرکی، خدمات هوایی، نفت و گاز، افزایش صادرات انرژی به هرات و ایجاد تسهیلات در خط آهن «آقینه»-«اندخوی» بین دو کشور به امضا رسیده است.

اشرف غنی در دیدار با رئیس جمهور ترکمنستان خاطرنشان کرد که توافقنامه های به امضا رسیده محدودیت زمانی ندارد تا زمینه همکاری های دوام‌دار بین دو کشور را فراهم کند.

دولت ترکمنستان نیز تصریح کرد که اشرف غنی درباره اجرای پروژه خط لوله گاز «تاپی» نیز با رئیس جمهور این کشور گفت‌وگو کرده است.

رئیس جمهور ترکمنستان تاکید کرده است که علاوه بر افزایش همکاری‌های اقتصادی با افغانستان این کشور در نظر دارد تا برای تشویق طالبان به آغاز مذاکرات بین‌الافغانی به دولت افغانستان کمک کند.

 ساخت خط لوله انتقال گاز موسوم به «تاپی» اسفندماه سال گذشته طی مراسم ویژه با حضور مقاماتی از ترکمنستان، پاکستان، هند و رئیس جمهور افغانستان در هرات آغاز شد.

طول کل این خط لوله 1814 کیلومتر محاسبه شده که 214 کیلومتر آن در ترکمنستان، 774 کیلومتر در افغانستان، 826 کیلومتر در پاکستان و مابقی آن در هند ساخته خواهد شد.

این در حالی است که همکارهای اقتصادی بین افغانستان و ترکمنستان افزایش یافته و دو کشورعلاوه بر پروژه تاپی تلاش می‌کنند تا از طریق احداث خط آهن مبادلات تجاری را نیز افزایش دهند.

«سیف الدین سیحون» استاد اقتصاد در دانشگاه کابل با اشاره به این موضوع تصریح کرد که ترکمنستان یک منبع مطمئن انرژی مورد نیاز افغانستان است که زمینه دسترسی آسان به انرژی را تامین می‌کند.

وی افزود: گسترش روابط تجاری افغانستان با کشورهای آسیای مرکزی پاکستان را نیز مجبور می‌کند تا در روابط تجاری خود با افغانستان تجدید نظر کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید