عضو هیئت مدیره و رییس کمیته حسابرسی گروه صنعتی سدید، فرآیند کنترل داخلی را تشریح نمود.

به گزارش روابط عمومی گروه صنعتی سدید، مهندس عطار؛ فرآیند کنترل داخلی را تشریح نمود.

وی گفت همانطور که در حسابداری وحسابرسی تعریف شده است، کنترل داخلی یک فرایند به منظور اطمینان از تحقق اهداف سازمان در زمینه کارآیی و اثربخشی عملیاتی، گزارش مالی قابل اعتماد و انطباق با قوانین، مقررات و سیاست ها است.

عطار ادامه داد، در یک مفهوم جامع، کنترل داخلی شامل همه عواملی است که ریسک های سازمان را کنترل می کند. کنترل داخلی ابزاری است که منابع سازمان را هدایت، نظارت و اندازه گیری می کند. کنترل داخلی نقش مهمی در شناسایی و جلوگیری از تقلب و حفاظت از منابع سازمان چه فیزیکی (به عنوان مثال ماشین آلات و ملک) و غیرمستقیم (مثلا شهرت یا مالکیت معنوی مانند علامت های تجاری) دارد.

وی گفت در سطح سازمانی، اهداف کنترل داخلی مربوط به قابلیت اطمینان گزارشگری مالی، بازخورد به موقع در دستیابی به اهداف عملیاتی یا استراتژیک و رعایت قوانین و مقررات است.

❇️مسئولیت هیئت مدیره در قبال کنترلهای داخلی

– این مسئولیت شامل استقرار و بکارگیری کنترل های داخلی مناسب و اثربخش، به منظور دستیابی به اطمینان معقول نسبت به قابلیت اتکا و به موقع بودن گزارشگری مالی، افشای مناسب و کامل اطلاعات اشخاص وابسته، پیشگیری و کشف به موقع تقلب ها و سایر تحریفهای بااهمیت در گزارشگری مالی، نگهداری مستندات مناسب در خصوص معاملات و رویدادها، منطقی بودن اطلاعات مالی پیش بینی شده، مقایسه عملکرد واقعی با بودجه و افشای کامل دلیل مغایرت بااهمیت و افشای فوری اطلاعات مهم؛ می باشد. همچنین، مسئولیت ارزیابی و گزارشگری کنترلهای داخلی مذکور بر عهده هیئت مدیره است.

– لازم به توضیح است کلیه شرکتهای حاضر در بورس میبایست بر اساس دستورالعمل کنترلهای داخلی مصوب این سازمان، نسبت به ارایه گزارشهای کنترل داخلی در دوره زمانی مشخص شده؛ اقدام نمایند. در این راستا یکی از اعضا هییت مدیره بعنوان رییس کمیته حسابرسی مشخص میگردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید