وزیر صنعت، معدن و تجارت: استراتژی صنعتی کشور در حال تدوین است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا رحمانی در جلسه تدوین سیاست‌های صنعتی بر مبنای رویکرد پیچیدگی اقتصادی و فضای محصول که با حضور اعضای اتاق بازرگانی، فعالان صنعتی و معدنی و تعدادی از مدیران این وزارتخانه برگزار شد، گفت: رونق تولید از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت است. کشور در سالی که رونق اقتصادی نام گذاری شده است مشکلاتی دارد، اما در این میان فرصت‌هایی هم وجود دارد. ما وظیفه داریم رونق تولید را در اولویت امور قرار دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: استراتژی صنعت کشور یا استراتژی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال تدوین است، باید در این بحث به یک نقطه مشترک برسیم و آن را نهایی کنیم.

رحمانی افزود: بند الف ماده ۴۶ قانون برنامه تکلیف کرده است، وزارت صنعت، معدن و تجارت اولویت‌ها را مشخص و به تصویب دولت برساند. بنابراین در این‌خصوص ما تکلیف قانونی داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت جدی ترین راه در سال ۹۸ را نقشه راه معدن دانست و تصریح کرد: اولویت بندی در امور به این معنا نیست که نمی‌توانیم به اقدامات دیگر بپردازیم؛ بلکه می‌توانیم متناسب با امکانات و شرایط روز موارد دیگر را در کنار اولویت‌ها بررسی کنیم.

وی ادامه داد: امسال به یکی از موارد اولویت دار و یا هر مورد دیگری که می‌دانید در آن به موفقیت می‌رسید بپردازید و آن را به نتیجه برسانید. اطمینان داشته باشید کشور از این ناحیه آثار مثبت را می بیند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص تفاوت رویکردها و اولویت‌ها گفت: بعضی‌ها اولویت را در پتروشیمی و برخی در صنایع نساجی، پوشاک، ریل، واگن و … می‌دانند. ایرادی ندارد چند اولویت داشته باشیم و به دیگر موارد هم بپردازیم.

وی با بیان اینکه در کنار برنامه‌های سال ۹۸ باید برنامه‌های بلند مدتی که در دو سال آینده به نتیجه می رسند را بررسی کنیم، گفت: با اینکه در فولاد و آلومینیوم سرمایه گذاری خوبی در سال‌های گذشته انجام شده است، اما باز هم وابستگی وارداتی داریم. البته این وابستگی‌ها فقط منحصر به صنعت نیست و حوزه‌های دیگر وزارتخانه‌ها هم با این مسئله درگیر هستند. در حوزه خودمان تلاش می‌کنیم موارد مهم را پیگیری کنیم.

رحمانی با بیان اینکه در شرایط کنونی مشکل فولاد را رفع کردیم، گفت: باید با برنامه ریزی های بلند مدت این آسیب‌ها را کمتر کنیم تا در شرایط کنونی قرار نگیریم. اگر هم تحریم نباشیم، قدرت اقتصادی کشور افزایش پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه تمام این موارد باید در برنامه‌های سال ۹۸ در نظر گرفته شود، افزود: در حوزه سیاست‌های صنعتی، تجاری، پولی، بانکی، صادراتی، وارداتی و گمرک باید با اتاق و بخش خصوصی به یک اتفاق نظر برسیم. بیشترین مشکلات ما را عدم این توافقات رقم می‌زند. چند ماه در صادرات مشکل داشتیم تا توانستیم دیگران را متقاعد کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه منابع و نقدینگی در کشور کم نیست، عنوان کرد: در فروش فوق العاده سایپا، در ده دقیقه ۲۶۰ هزار متقاضی خرید وجود داشت و این نشانه ازدیاد نقدینگی در کشور است.

وی با پیشنهاد ایجاد صندوق‌های توسعه‌ای عنوان کرد: این صندوق‌ها می‌توانند بر اساس رشته‌ها شکل بگیرد. اوراق آن‌ها را به مردم بفروشیم و در قبال آن به مردم سود بدهیم. در این میان دولت به آن‌ها تضمین و مابه التفاوت مشارکت را پرداخت می‌کند. این کار به مرور زمان به فرهنگ تبدیل می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید