پیشرفت ۳۰ درصدی خط لوله اتیلن مرکز

علی محمد بساق زاده در خصوص آخرین شرایط خط لوله اتیلن مرکز گفت: در مورد این خط اتیلن برنامه ریزی به این صورت بود که ادامه اجرای طرح به زمانی که سایر پروژه‌ها و واحد‌های پتروشیمی وابسته به این خط لوله فعال‌تر شوند پیش ببریم.

وی افزود: به طور مثال تامین خوراک اولیه واحد فیروزآباد از طریق پارسیان سپهر که گاز‌های غنی پالایشگاهی پارسیان را تفکیک و اتان تولیدی را به این مرکز می‌دهد صورت می گیرد که انتظارمان این است که در بهار سال آینده وارد سرویس شود.

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: در حال مذاکره با سهام داران عمده زنجیره پتروشیمی های فیروزآباد، جهرم، استهبان، داراب هستیم تا سریع‌تر فعالیت آن‌ها صورت بگیرد، زیرا برای تکمیل خط اتیلن مرکز دولت اعلام کرده زمانی که بخش خصوصی تا ۴۰ درصد از پروژه هایشان را عملیاتی کند وارد عمل می‌شود.

بساق زاده در توضیح توجیه اقتصادی این خط لوله اتیلن گفت: توجیه اقتصادی خط لوله اتیلن مرکز کمتر از مناطقی مانند عسلویه است، اما این خط لوله آثار فرهنگی و اجتماعی قابل ارزشی برای مناطقی مانند جهرم، استهبان، دارد که در این زمینه دولت اقداماتی را برای تشویق اتمام کار‌های عملیاتی از سوی واحد‌های این مراکز انجام داده است.

وی در توضیح تامین آب واحد‌های پتروشیمی مستقر بر روی خط لوله اتیلن مرکز گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته تامین آب این واحد‌ها می‌تواند تا حدودی تحت شعاع قرار بگیرد، اما با جلساتی که با استانداری استان فارس داشتیم استانداری تامین آب واحد‌های پتروشیمی را بر عهده گرفت و برای کسب اطمینان بیشتر و با هماهنگی استاندار دانشگاه شیراز را مسئول بررسی تامین آب واحد‌های پتروشیمی این استان انتخاب کردیم.

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی عنوان کرد: آب مورد نیاز باید از چاه‌ها، رودخانه‌ها، سد‌ها تامین شود که گزارش‌ها اعلام کرده آب در استان موجود است، اما باید اقدامات زیرساختی در آن صورت گیرد که نیاز به سرمایه گذاری دارد.

وی در خصوص پیشرفت عملیاتی این پروژه بیان کرد: تقریبا در حدود ۳۰ درصد از خط لوله اتیلن مرکز پیش رفته و اتمام آن بستگی به پیشرفت پروژه‌های بخش خصوصی دارد.

بساق زاده در خصوص استقبال بخش خصوصی گفت: در این زمینه صحبت‌هایی صورت گرفته، اما بنا بر شرایط در اولویت پیمانکاران واحد‌های پتروشیمی قرار ندارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید