ظرفیت‌ کشورهای همسایه ایران برای صادرات فراورده‌های نفتی

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت و پتروشیمی با اشاره به اختلاف قیمت در داخل کشور و وضعیت قیمت نفت در بعد بین‌المللی، درباره وضعیت صادرات فرآورده‌های نفتی ایران به کشورهای اروپایی گفت: بخشی از صنایع پتروشیمی ما به‌صورت مستقیم از طریق پالایشگاهی و بخشی دیگر توسط بازرگانان صادر می‌شوند.

به گزارش ایسنا، فرزان گلچین امروز در نشستی خبری هدف تجارت این بخش را تولید و صادرات کالایی دانست که ارزش افزوده بیش‌تری را به دنبال داشته باشد و افزود: هدف ما این است که کالایی را تولید کنیم که ارزش افزوده آن بالا باشد، اما اتکای اقتصاد به نفت خام، مشکلات بازاریابی در ذائقه مصرف را به همراه خواهد داشت و فروش محصول با ارزش بالا نیز مشکل می‌شود.

گلچین ادامه داد: لازم است که شفاف‌سازی در این حوزه صورت بگیرد و مشکلات متعددی که در این حوزه با آن مواجه هستیم حل و فصل شود، اما به طور کلی می‌توانم بگویم سد محکومی که در برابر ما در تجارت خارجی وجود دارد، به نقل و انتقالات ارز مربوط است و علی‌رغم اقداماتی که صورت گرفته متاسفانه همچنان این مشکلات باقی‌مانده است.

وی با تاکید بر این‌ مساله که بازار فرآورده‌های نفتی یک مبحث تخصصی دارد که در میان مدت، فروش این فرآورده‌ها با مشکل مواجه نخواهد شد، گفت: ممکن است در درازمدت با مشکلاتی مواجه شویم که باید از هم‌اکنون برای حل این مشکلات اقداماتی صورت گیرد.

همچنین در این نشست حسینی – سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی – با اشاره به ظرفیت‌های محدود پالایشگاه‌های کشورهای همسایه ایران، گفت: عراق علی‌رغم این‌که تولیدکننده نفت است اما ظرفیت پالایشگاهی آن 600 هزار بشکه است و بسیاری از کشورهای منطقه نیز همچون افغانستان هیچ پالایشگاهی ندارد که همین مساله ظرفیت خوبی را برای کشور ما فراهم آورده است.

به گفته وی علاوه بر این پاکستان تنها دو پالایشگاه دارد که ظرفیت این دو پالایشگاه نیز چندان زیاد نیست همچنین در امارات متحده عربی و قطر نیز شرایط به همین روال است.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان این‌که در کشورهای آفریقایی نیز شاهد چنین ظرفیتی هستیم چرا که این کشورها یا ظرفیت پالایشگاهی ندارند و یا اگر هم ظرفیت پالایشگاهی داشته باشند، بسیار محدود است و این در شرایطی است که تمام این کشور به فرآورده نفتی نیاز دارند.

حسینی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود ضمن اعتقاد از عملکرد شرکت نفت گفت: شرکت ملی نفت ایران تنها در بخش بالادستی صنعت نفت امکان ورود دارد به گونه‌ای که بازگشت سرمایه در بخش بالادستی با سهولت بیشتر و ریسک کمتری انجام می‌شود به همین دلیل عمده سود و زنجیره‌های ابتدایی فرآورده‌ها در بخش پالایش و پتروشیمی می‌رسد.

وی با تاکید بر این مساله که ایران تنها کشوری نیست که در پی ایجاد ارزش افزوده برای فرآورده‌های نفتی است، اظهار کرد: کشورهای دیگر نیز قصد دارند تا محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر تولید کنند و به همین دلیل وضعیت رقابت در این حوزه دشوار می‌شود.

 سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به شرایطی که برای صادرات محصولات ایران وجود دارد ابراز کرد: برخی از کشورها علی‌رغم این که خواهان کالای ایرانی هستند، اما تمایل ندارند که اثری از شناسه‌های محصولات ایرانی روی آن‌ها وجود داشته باشد که همین مساله هزینه صادرات را به شدت افزایش می‌دهد.

حسینی با بیان این‌که دولت در ماه‌های گذشته با بازگشت ثبات و تثبیت نرخ ارز فضایی را فراهم کرده که بخشی از نگرانی‌های بخش خصوصی در مورد پیمان و تعهد ارزی با کاهش شکاف ارز سنا و ارز نیمایی کمتر شده است گفت: این مساله خوبی بوده است، علاوه براین در حوزه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز حمایت‌های خوبی از سمت دولت صورت گرفته که امیدواریم آثار آن را در صنعت نفت شاهد باشیم.

به گفته وی با وجود پذیرش ارز دیجیتال از سوی دولت هنوز برای ثبت سفارش و ورود دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال اقدامی صورت نگرفته است لذا باید از زمان غیرپیک مصرف برق حداکثر استفاده شود چرا که در غیر این صورت فرصت استفاده از این امکان در شرایط تحریم و کمکی که می‌تواند به اقتصاد کشور کند از دست می‌رود.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با تاکید بر این مساله که شعار ما تبدیل حامل‌ها به فرآورده است، ادامه داد: اکنون حدود 600 هزار بشکه در روز مازاد فرآورده داریم که تحت عنوان گازوئیل، مازوت، بنزین و نفتا صادر می‌شود که با وارد شدن ستاره خلیج فارس این ظرفیت افزایش می‌یابد.

حسینی با بیان این‌که مجلس شورای اسلامی اخیرا طرحی را مصوب و ابلاغ کرد که مبنی بر آن دولت بر افزایش ظرفیت پالایشگاه و میعانات گازی با استفاده از ظرفیت سرمایه‌ گذاری مردم مکلف شود، گفت: بنا بر این شد که حدود دو میلیون بشکه مجوز جدید اعطا کند و حدود 30 درصد سهام در بورس عرضه شود و از منابع صندوق توسعه ملی نیز بتواند استفاده کند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر مجلس شورای اسلامی تحت لایحه تجارت را بررسی می‌کند که به شدت سختگیرانه این قانون تصویب می‌شود. باید گفت که این یک لایحه اساسی در اقتصاد کشور است که امیدواریم مجلس شورای اسلامی در تصویب لایحه تجارت به درستی عمل کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید