طرح جامع آب تهران در حال نهایی شدن است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: طرح جامع آب تهران در حال نهایی شدن است و یک میلیارد و ۲۲ میلیون متر مکعب آب سطحی برای استان برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران در نشستی خبری اظهار داشت: متاسفانه مصرف آب شرب در تهران با 4 و نیم درصد افزایش یک رکورد بی‌نظیر از خود به جا گذاشت.

وی افزود: سه عامل باعث افزایش مصرف آب در شهر تهران شد که یکی از این عوامل این بود که حداقل دمای تهران از 29 درجه به 33 درجه رسید و دلیل دوم تداوم روزهای گرم و دلیل سوم تصور اشتباه مردم برای بارندگی‌های مناسب بود، چرا که مردم تصور می‌کردند وضعیت منابع آبی خوب شده و مصرف خود را چندان مدیریت نمی‌کردند.

بختیاری میزان مجموع مصرف سالانه آب شرب استان تهران را 1.5 میلیارد متر مکعب اعلام کرد و گفت: این عدد نشان می‌دهد 20 درصد مصرف آب شرب کشور در استان تهران انجام می شود و مردم باید توجه کنند که بارش‌های امسال نمی‌تواند وضعیت منابع زیرزمینی را بهبود بخشد؛ پس خواهش ما از مردم این است که همچنان مدیریت مصرف آب را مورد توجه قرار دهند.

وی ادامه داد: 4 هزار و 700 میلیارد تومان در ماه‌های آینده با حضور مقامات ارشد کشور کلنگ‌زنی در بخش آب تهران خواهیم داشت که عمده‌ترین آنها مدول تصفیه خانه دوم تهران و رینگ تهران و آبرسانی جنوب تهران خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها و این کلنگ‌زنی‌ها به خصوص در مناطق جنوبی تهران باعث خواهد شد که این مناطق از یک آب پایدار بهره‌مند شده و به آب سطحی دسترسی پیدا کنند.

بختیاری با بیان اینکه “در این پروژه‌ها تلاش شده آب از سد ماملو به یافت آباد و پرند و مناطق جنوبی تهران وصل شود”، گفت: هزار میلیارد تومان نیاز است تا پروژه رینگ آب تهران تا 5 سال آینده به اتمام برسد.

وی افزود: برای لوله گذاری در پروژه رینگ تهران مشکلات زیادی را پشت سر می‌گذاریم و به همین دلیل، این پروژه با یکی دو سال تاخیر مواجه شود؛ بنابراین برای پروژه رینگ تهران یک طراحی جدیدی ایجاد کردیم تا این پروژه تا 5 سال آینده به اتمام برسد و تمام نقاط شهر تهران از این پروژه بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تصریح کرد: طرح جامع آب تهران در حال نهایی شدن است؛ بنابراین بر اساس تخصیص وزارت نیرو، یک میلیارد و 22 میلیون متر مکعب آب سطحی برای استان برنامه‌ریزی شده است تا دورترین نقاط استان تهران از آب سطحی استفاده کنند، چرا که در حال حاضر تنها برخی مناطق مرکزی و شهر تهران از آب سطحی بهره‌مند هستند اما تلاش ما در قالب این طرح این است که شهرهای استان تهران نیز از آب سطحی استفاده کنند.

بختیاری با بیان اینکه “عقب ماندگی در اجرای تصفیه خانه شهرهای استان تهران داریم”، گفت:  تلاش ما این است تا پایان امسال سه تصفیه خانه در ملارد، صفادشت و اسلام شهر به بهره‌برداری برسانیم.

وی افزود: 370 نقطه در تهران پیش‌بینی شده که مخازن اضطراری ایجاد شود، بنابراین کارکردی که این مخازن در هنگام وقوع زلزله دارند بسیار حائز اهمیت است چرا که این مخازن 50 تا 100 متر مکعب و 3تا 10 روز نیاز ضروری تهران را بابت آب شرب تامین خواهند کرد.

بختیاری با بیان اینکه ” 40 حلقه چاه به دلیل داشتن نیترات در شهر تهران مسدود شده که عمدتا این چاه‌های آب در مناطق جنوبی مثل یاغچی‌آباد و یافت آباد بوده است”، گفت: این چاه‌هایی که به دلیل داشتن نیترات مسدود شده‌اند در آینده در اختیار شهرداری‌ها برای آبیاری فضای سبز قرار خواهند گرفت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید