آل اسحاق مطرح کرد: چشم‌انداز ۲۰ میلیارد دلاری تجارت ایران و عراق

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق معتقد است با توجه به زمینه‌های گسترده‌ای که برای همکاری اقتصادی میان دو کشور وجود دارد، رسیدن به چشم‌انداز تجارت مشترک ۲۰ میلیارد دلاری به دور از انتظار نیست.

یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: براساس برآوردهایی که از تجارت ایران و عراق در ماه‌های ابتدایی سال جاری وجود دارد، توانسته‌ایم امسال حدود هفت میلیارد دلار به عراق صادرات داشته باشیم و این روند در ماه‌های پیش‌رو نیز ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، رسیدن به آمارهای صادراتی ایران به عراق در سال‌های گذشته دور از انتظار نیست و حتی در صورت فراهم بودن مقدمات لازم می‌توان به هدف‌گذاری تجارت مشترک ۲۰ میلیارد دلار در سال دسترسی پیدا کرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان این‌که میزان صادرات ایران به عراق در آبان‌ماه امسال کاهشی نسبی را تجربه کرد، در این باره توضیح داد: این کاهش همزمان با کاهش نسبی آمار صادرات ما به تمامی کشورها بود. البته با توجه به مبحث صادرات برق و انرژی به عراق این کاهش نیز جبران خواهد شد.

آل‌اسحاق با اشاره به نزدیکی دو کشور ایران و عراق به یکدیگر، بیان کرد: با توجه به حضور قدرتمند شرکت‌های ایرانی در بازارهای عراق این امید را داریم که روال مثبت سال‌های گذشته ادامه پیدا کند و با ایجاد برخی تغییرات و توسعه سرمایه‌گذاری و فعالیت‌ها، امکان رسیدن به اهداف کلان دو کشور نیز به وجود آید.

به گزارش ایسنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز ملی صادرات اعلام کرده بود که ایران سالانه حدود ۲۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه خود دارد و این انتظار وجود دارد که عدد صادرات تا سال ۱۴۰۰ دو برابر شود.

پس از چین، عراق به عنوان دومین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی در سال‌های قبل مطرح بوده و در آمارهای امسال نیز بیش از ۲۰ درصد از صادرات غیرنفتی ایران به این کشور انجام شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید