دپارتمان تحقیقات و توسعه بازار گروه صنعتی سدید: رتبه برتر ایران در خاورمیانه در زمینه ساخت خطوط لوله جدید

علی رغم اعمال تحریم های آمریکا بر اقتصاد ایران، انتظار می رود در سالهای 2020 تا 2023 این کشور از نظر ساخت خطوط نفت و گاز برنامه ریزی شده و اعلام شده در منطقه خاورمیانه رتبه اول را داشته باشد. در حدود 43 درصد خطوط لوله این منطقه (از نظر طولی) در ایران ساخته می شود. 

این اطلاعات بر اساس آمار شرکت GlobalData که در زمینه تحلیل داده ها و مشاوره در حوزه کسب و کار فعال است ارائه شده است .  به گفته تحلیل گر این شرکت، 18 خط لوله جدید تا سال 2023 در ایران به بهره برداری خواهند رسید. خط لوله گاز طبیعی IGAT9 طولانی ترین خط لوله به طول 1863 کیلومتر است. انتظار می رود این خط لوله تا سال 2022 به پایان برسد. مالکیت و بهره برداری این خط لوله بر عهده شرکت ملی گاز ایران است. 

رتبه دوم ساخت  بیشترین طول خط لوله در منطقه خاورمیانه به کشور عراق تعلق دارد. برنامه این کشور ساخت 3775 کیلومتر خط لوله تا سال 2023 است. خط لوله گاز بصره به عقبه طولانی ترین خط لوله این کشور به طول 1700 کیلومتر است. بر اساس برنامه اعلام شده قرار است این خط لوله در سال 2023 به بهره برداری برسد. 

پس از عراق عربستان سعودی رتبه سوم این رده بندی را با 1824 کیلومتر خط لوله در اختیار دارد. عربستان برنامه ساخت 9 خط لوله دارد. خط لوله گاز Haradh-Hawiyah طولانی ترین خط لوله برنامه ریزی شده این کشور با طول 450 کیلومتر است. بهره برداری از این خط لوله برای سال 2021 برنامه ریزی شده است .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید