نخستین دور مذاکرات موافقت‌نامه ترجیحی ایران و افغانستان

مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری نخستین دور نشست مذاکرات موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران و افغانستان با حضور هیأت‌های دو کشور به صورت مجازی خبر داد.

به گزارش ایلنا، سیدرضا سیدآقازاده به عنوان مسئول هیأت ایرانی در این نشست ضمن تشریح آخرین وضعیت روابط تجاری دو جانبه، به تأثیرات مثبت توافقاتی از این دست در ارتقای سطح تبادلات و تسهیل تجارت  میان دو کشور اشاره کرد و برعلاقه‌مندی طرف ایرانی برای ایجاد چارچوب هم‌افزایی دوجانبه در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری تأکید کرد.

وی افزود: در این نشست طرفین ابراز امیدواری کردند طی دورۀ ده‌ساله این موافقت‌نامه، زمینه انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد فراهم شود. همچنین مقرر شد مباحث همکاری‌های گمرکی، فنی، استاندارد، بهداشتی و نباتی و نظایر آن نیز در قالب کمیته‌های فرعی در جریان مذاکرات موافقت‌نامه پیش‌بینی شود.

مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه و مسئول هیات ایرانی ادامه داد: در این نشست توافق شد در مذاکرات موافقت‌نامه تجارت ترجیحی، ضمن شفاف‌سازی وضعیت تعیین فهرست کالاها، کالاهای حساس از جمله تولیدات صنعتی افغانستان از شمول در فهرست درخواست‌ها کنار گذاشته شود.

نصرت ا…رحیمی، سرپرست هیأت افغان نیز ضمن استقبال از برگزاری نشست،  برای امضای موافقت‌نامه تجارت دوجانبه که تسهیل‌کننده و رافع موانع تجاری برای فعالان اقتصادی افغانستان است، اعلام آمادگی کرد.

 وی ضمن سپاس از مواضع مثبت ایران،  مواردی از جمله مشکلات تجار افغانستانی در مرزهای مشترک، مشکلات قرنطینه‌ای، حجم اندک صادرات افغانستان به ایران و مشکلات گمرکی را مطرح و بر ضرورت حمایت از صنایع نوپای افغانستان تاکید کرد.

در ادامۀ این نشست مجازی، علی زاهدطلبان، مدیرگروه حقوق اقتصادی و پژوهش‌های بازرگانی مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی نیز با توصیف فضای کلی توافقات تجاری در سطح بین‌الملل و اشاره به ترتیباتی که افغانستان نیز در آنها عضویت دارد، از جمله اتحادیه سارک و نظایر آن، گام‌های مورد نیاز برای نهایی کردن موافقت‌نامه تجارت ترجیحی شامل توافق روی متن موافقت‌نامه ، قواعد مبداء و پس از آن مذاکرات دسترسی به بازار و تعیین مدالیته‌های مرتبط با ترجیحات را مطرح کرد.

گفتنی است، هیات ایرانی متشکل از نمایندگان وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت ایران، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن  و کشاورزی ایران و هیات افغان متشکل از مشاوران وزیر تجارت و صنعت افغانستان و نماینده وزارت مالیه در این نشست حضور داشتند.

خاطرنشان می‌سازد، افغانستان جزو شرکای مهم تجاری ایران بوده و توسعه روابط اقتصادی دوجانبه و سرمایه‌گذاری متقابل در دستور کار دو کشور قرار دارد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید