تصویب ۱۰ میلیارد دلار پروژه‌ جدید نفت و گاز توسط کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس

کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس ۱۰ میلیارد دلار پروژه‌های جدید در بخش نفت و گاز در سه ماهه اول ۲۰۲۱ داشتند که بیشتر آن مربوط به توسعه میادین گازی قطر می‌شود.

 به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اویل پرایس، کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس اعلام کردند 10 میلیارد دلار پروژه‌های جدید در بخش نفت و گاز در سه ماهه اول 2021 داشته‌اند. ارزش کل پروژه‌های این کشورها در کل بخش‌ها به 32.3 میلیارد دلار می‌رسد.

صنعت نفت و گاز شورای همکاری خلیج فارس که از کشورهای بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان و امارات تشکیل شده است، از نظر ارزش پروژه‌ها در سه ماهه اول سال جاری میلادی پس از بخش صنایع همگانی در رتبه دوم قرار داشت.

ارزش کل پروژه‌های اعلام شده در بخش صنایع همگانی در این مدت به 14.5 میلیارد دلار می‌رسید.

سهم عربستان از کل پروژه‌های اعلام شده در این مدت در تمام بخش ها 54 درصد معادل 19 میلیارد دلار بود و پس از آن قطر با 21 درصد قرار دارد.

 در بخش نفت و گاز بیشترین سهم مربوط به قطر می‌شود که 10 میلیارد دلار پروژه‌های جدید نفت و گاز در سه ماهه اول 2021 داشته است. بیشتر این پروژه‌ها مربوط به توسعه ظرفیت گاز طبیعی مایع این کشور می‌شود.

 قطر در فوریه 2021 بزرگترین پروژه گاز طبیعی مایع جهان را از نظر ظرفیت اعلام کرد. شرکت قطر پترولیوم تصمیم نهایی خود را برای سرمایه‌گذاری در ساخت پروژه شرق «میدان شمالی» اعلام کرد که قرار است ظرفیت تولید گاز طبیعی این کشور را از سالانه 77 میلیون تن به 110 میلیون تن تا 2025 برساند. انتظار می رود این پروژه تولید را در سه ماهه پایانی 2025 آغاز کند. هزینه این پروژه برابر با 28.75 میلیارد دلار است که یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های این صنعت در سال‌های اخیر به حساب می‌آید.

 قطر همچنین یک فاز توسعه‌ای دیگر را در میدان شمالی برنامه‌ریزی کرده است. میدان شمالی بزرگترین میدان گاز طبیعی دنیاست که قطر آن را با ایران سهیم است. فاز توسعه‌ای دوم مربوط به پروژه جنوب «میدان شمالی» می‌شود که قرار است ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع قطر را از 110 میلیون تن در سال به 126 میلیون تن برساند و انتظار می‌رود تولید در آن از 2027 آغاز شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید