دعوت از صنایع و سرمایه‌گذاران برای مشارکت در تولید برق

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت شرکت برق حرارتی گفت: صنایع کشور می‌توانند با تملک واحدهای گاز نیروگاه‌های موجود و تبدیل نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی علاوه بر تامین برق مطمئن و پایدار واحدهای صنعتی خود، ‌در افزایش کارایی تولید برق و همچنین توسعه ظرفیت تولید صنعت برق کشور مشارکت کنند.

به‌ گزارش ایسنا، امیر دودابی‌نژاد بر لزوم تامین برق مطمئن و پایدار برای بخش صنعت و مشارکت صنایع در تامین انرژی تاکید کرد و افزود: با توجه به ضرورت منطقی شدن هزینه برق در سبد هزینه‌های واسطه‌ای بخش صنعت، افزایش بهره‌وری در بخش صنعت و معدن و پیرو استقبال و اعلام آمادگی وزارت صمت برای سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌های حرارتی، شرکت برق حرارتی در سال جاری برای ۱۳ واحد صنعتی بزرگ پرمصرف و عمدتا صنایع معدنی موافقت اصولی احداث نیروگاه‌های حرارتی به میزان ۱۰ هزار و ۵۳۶ مگاوات را صادر کرده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت شرکت برق حرارتی ادامه داد: اما با توجه به محدودیت منابع سوخت و همچنین زمان بر بودن مراحل پیشبرد مانند اخذ مجوزات مربوطه و اجرای پروژها دو مسیر برای تسریع و تسهیل اجرای این پروژه‌ها پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر واحدهای بخار برخی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی تکمیل نشده است، گفت: با توجه به اینکه تولید این واحدها بخار بدون سوخت مازاد میسر خواهد بود، شرکت مادرتخصصی برق حرارتی آمادگی دارد برخی از این نیروگاه‌ها را که در اختیار و تحت تملک دارد به شرط تکمیل واحد بخار براساس بند ط تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به متقاضیان و از جمله صنایع واگذار کند.

طبق اعلام وزارت نیرو، دودابی‌نژاد تاکید کرد: با توجه به آماده بودن و قابلیت تولید واحدهای گاز و زیر ساخت مشترک این نیروگاه‌ها، صنایع متقاضی قادر خواهند بود در زمان کوتاهی به اهداف خود دست پیدا کنند. ظرفیت واحدهای گازی این نیروگاه‌ها حدود ۶۵۰ مگاوات است که با احداث واحدهای بخار از طریق سرمایه‌گذار بیش از ۳۲۰ مگاوات دیگر به ظرفیت این نیروگاه‌ها افزوده خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت شرکت برق حرارتی با بیان اینکه در حال حاضر شناسایی و ارزیابی صلاحیت متقاضیان دارای توانمندی برای این منظور در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در ادامه واگذاری هر یک از نیروگاه‌ها به روش فروش دارایی در فرآیند مزایده انجام خواهد شد و به این ترتیب کلیه مستحدثات و تجهیزات بخش گاز موجود نیروگاه در ازای پرداخت بهای آن به سرمایه‌گذار واگذار می‌شود.

وی تاکید کرد: بر همین اساس سرمایه‌گذار متعهد به تکمیل و توسعه نیروگاه از طریق احداث بخش بخار نیروگاه (شامل طراحی، مهندسی، تامین مالی، بیمه، تامین، تدارک و حمل مصالح و تجهیزات، ساخت، تکمیل، آزمایش، راه اندازی، بهره برداری، نگهداری و تعمیرات) می‌باشد.

دودابی‌نژاد با اشاره به اینکه منابع حاصل از این واگذاری برای نوسازی و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام نیروگاهی استفاده خواهد شد، افزود: انتخاب سرمایه‌گذاران در یک فرآیند رقابتی دو مرحله‌ای صورت خواهد گرفت. در مرحله اول ارزیابی صلاحیت سرمایه‌گذاران و در مرحله دوم نیز پیشنهاد فنی و مالی پروژه ارائه شده توسط سرمایه‌گذاران ارزیابی خواهد شد. در مرحله ارزیابی صلاحیت لازم است که متقاضیان اطلاعات مشخص شده را تا پایان شهریورماه ارائه دهند تا در مرحله بعد از واجدان شرایط برای ارسال پیشنهاد فنی و مالی دعوت گردد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت شرکت برق حرارتی با بیان اینکه مسیر دیگری نیز به منظور تسریع کار ایجاد شده است، گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی پروژه‌های نیروگاهی در ساختگاه‌های متعددی آغاز شده است اما به علت موانع در تامین مالی تکمیل نشده‌اند. حداقل امکانات موجود این پروژه‌ها زمین و مجوزات مربوطه است و در برخی موارد بخشی از تجهیزات و تاسیسات مربوطه نیز تامین یا احداث شده است.

وی ادامه داد: این شرکت به منظور تسریع در اجرای پروژه‌های نیروگاهی مورد نظر صنایع، آمادگی دارد این ساختگاه‌ها با کارگاه‌های فعال را با تمامی مجوزات و دارایی‌ها براساس قوانین و مقررات به واحدهای صنعتی واگذار کند که شرایط آن هم متعاقبا اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید